TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Min Carlos sainz, total overhaulin!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #408516  av loft
 
Etter å ha hatt den på eukontroll var det en del mangler, og har hatt problemer med å selge den i 6mnder nå. Og på torsdag bestemte jeg og en kompis at "faen vi gjør det!" Og i morgen så kommer motoren ut:)
Vi tenkte først å få den godkjent på vei men etter litt spørsmål og svar her virker det som i allefall å få det godkjent i vognkortet er umulig (jeg er iallefall ikke milionær). Så skal ha diskusjon i morgen om det blir "fullblods" banebil istede.. Eller om man skal kjøre rundt med 400 og 200 står i vognkortet. Bare kjedelig hvis man blir stoppa til teknisk kontroll av snuten.. Evt alt må jo være tuvgodkjent mtp eukontroll også
Første bilde:
416983_10151358371570117_1734953604_n.jpg
416983_10151358371570117_1734953604_n.jpg (89.69 kiB) Vist 2221 ganger
Det blir å få ut motoren, shine motorommet. Skal kunne spise av det etterpå! Plukke motoren helt fra hverandre, få den slipa (muligens porta om vi får råd til det), den må pusses ned og lakkers, noe rust må sveises. Nye råder, stempler, dyser, bensinpumpe,turbo,intercooler, datasprut, clutch, bremser, diff?girkassa?. Vi skal ha på bodykit (ja ikke drep meg for det), få den senka etc.
Fått fjerna en god del fra motorrommet som ikke skal inn, så får bedre plass.
Forstå meg riktig dette er ett prosjekt som ikke er ferdig til sommern. Men håper på at vi klarer å få den klar til sommeren 2013 kanskje. Avhengig av pengene selvfølgelig. Siden vi aldri har gjort dette før så er læringskurven bratt og vi tar imot alle tips med åpne armer. Vet det er mange som har skrudd på disse motorene før og sikkert hatt mye problemer og plaging, så hvis vi kan lære av andres feil så er jo det topp :)
 #408522  av loft
 
Linker til clutch,datasprut,bremser,turbo,intercooler,stempler og råder, toppakning etc taes gjerne imot hvis du har noen liggende på lur :)
 #408598  av loft
 
Morsom dag med mye skruing! Når man ikke vet hvordan man demonterer eller monterer 90% av det så bruker man ekstra tid på å få det ut. MEN vi fikk ut motoren i dag, i morgen skal den opp på motorbenk, så skal vi vaske og sortere utstyr. Neste er vell å få vaska bilen og motorrommet. Da vi løfta opp motoren røk lastestroppa, heldigvis så datt den bare ned 5cm, og ingen synlige skader! Bruker folk å løfte ut motoren eller ta den ut under?
Bilder kommer.
 #408602  av Daniel HS
 
Jeg tar alltid motoren ned. Slipper motoren ned på en palle, og heiser bilen opp i front, stropp fra hvert motorfeste på sidene, og heis den opp med f.eks talje, så drar du motoren ut fra bilen, og slipper den ned igjen.

Tips når du skal ta ut/inn motoren er å løsne fjærbeina nede, og vippe ut hele navet med drivaksling, får MYE mer plass å jobbe på. Da tar du fint ut og inn motoren på egenhånd og :)

Men skal bli morro å følge med, ser ut som du har mange av de planene jeg har for blokken/motoren jeg har liggende, så her må jeg følge med :D

Og angående stylingen, behold i det minstre frontfanger og panser, hiv på en leppe fremme! Sideskjørt og bakfanger finner du noe som passer i stil med det :)

Lykke til :D
 #408645  av loft
 
Ah var det jeg tenkte etterpå når vi knooota med å ta den ut :p mulig vi fjerna for lite først men.. :P Da kommer den inn underfra neste gang ;)!
Interessant;) Tar gjerne imot flere tips underveis :D!
----

Vi hadde planer om å få motoren på motorbenk i dag..MEN..vi får ikke av girkassa... :cry:
Vi tror vi har fått av alle boltene.. Men må akselhuset av før girkassa? Mener vi så en bolt bak der shø..hm
IMAG0825.jpg
IMAG0825.jpg (229.73 kiB) Vist 2134 ganger
 #408655  av loft
 
Ron skrev:Mitt råd er at dere kjøper dere en Haynes bok e.l, gjør nok alt så mye enklere for dere selv.

Å vær NØYE med alle skruer, klips, osv, merk esker / poser med alt dere demonterer.
Husk det skal sammen igjen en dag også.

:)
Haynes bok?
Har den boka for mekanikere til 3sgte, men syns det mangler en del der som vi kommer over

heh jaa fikk HELDIGVIS det tipset før vi begynte å demontere motoren :p nå er bila stappfull av ziplockposer med tusj på :p tror det hadde blitt kaos hvis ikke (altså hvis jeg skulle gjort det aleina, fort å glemme en her og der)
 #408662  av loft
 
Hmm okai..SKAL det være og bare dra den av da eller? Har prøvd å bruke makt..Hamra, sparka etc..men den rikker seg ikke :? :?
 #408671  av Daniel HS
 
Sørg for at ALLE bolter er av, dobbel sjekk flere ganger ;) Fordeligskassen går akkurat forbi om du har motoren stående vanlig, mener jeg, kan lirke av med et lite spett, men vær forsiktig. Meeener å huske at de tynne platene mellom girkasse og motor også må løsnes.

Evt hvis ikke det går.

- Tøm motor og girkasse for alle væsker og olje.
- Løft motoren opp på høykant, den siden med regreimen ned. Du bør skru av diverse deksler og reimhjul osv osv så det ikke knekker eller går i stykker.
- Løft så girkassen rett opp med talje. Fest en krok eller et løfteøre i braketten til motorfestet på girkassen.
 #408678  av loft
 
Daniel HS skrev:Sørg for at ALLE bolter er av, dobbel sjekk flere ganger ;) Fordeligskassen går akkurat forbi om du har motoren stående vanlig, mener jeg, kan lirke av med et lite spett, men vær forsiktig. Meeener å huske at de tynne platene mellom girkasse og motor også må løsnes.

Evt hvis ikke det går.

- Tøm motor og girkasse for alle væsker og olje.
- Løft motoren opp på høykant, den siden med regreimen ned. Du bør skru av diverse deksler og reimhjul osv osv så det ikke knekker eller går i stykker.
- Løft så girkassen rett opp med talje. Fest en krok eller et løfteøre i braketten til motorfestet på girkassen.
Takk for tipsene;) Ja titta litt på den plata der, spørs om ikke bare ska ta den med i samme slengen :P begrensa hvor mange bolter som er igjen på motorn nå..Nesten så bare kan fjerne alle x). Liten kakk og så faller alt sammen er jo "drømmen".
 #408728  av Mr_Storbrua
 
Jeg sleit med å få av min kasse, men da hadde jeg glemt noen bolter helt på høyresiden. Der høyre drivaksel kommer ut. Der er 2 brakketter som må løsnes. Kan være fort å glemme. Jeg så bare den ene først. Så sjekk hvertfall at du har fått av begge de 2 brakettene som står der. Kassa løsner greit når alle boltene er ute. Om du ikke får splitta den, så har du glemt noen boldet er plass.

Mener kassa bare henger i 3-4 skruer rundt ved svinghjulet, men så er det 2-4 bolter på "andre" siden, der ved h.drivaksle..
 #408736  av loft
 
Hmm okai! MÃ¥ sjekkes!:))




Taes gjerne imot tips på hvile dyser, datasprut (leste apexi kanskje hadde plugnPlay til 3sgte?), turbo.

Vil det være bedre å bruke kalipere fra en st205 (må man lage nye fester?), eller er det best å kjøpe noe helt nytt og lage fester selv? Visse begrensninger på pris selvfølgelig, har ikke råd til brembo til 20 000kr foran og bak :P