TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Min Carlos sainz, total overhaulin!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #408737  av Haugrud
 
hamre og sparke skal du aldri gjøre på en girkasse...den skal bare gli av...og samme på igjen..må av med den plata som ble nevnt her ja..
 #408963  av loft
 
Etter å ha fått fjerna de riktige boltene.. Så klarte vi å rikke den 3-4cm ut fra motoren..og 3-4cm mot og med klokka.
MEN vi fikk den ikke mer av..Satt en liten jekk under girkassa så fikk den piittelitt opp..Så tok vi tak på hver side og vips glei den av :)
Tok av klutsjen også og skulle slenge motoren på motorbenken men dooh boltene til girkassa var for korte så må og få tak i lengere på mandan.
Tirsdagen blir det å få demontert det som står igjen på motoren og og begynne å vaske ("woohoo").
ETTER DET, så er det å få satt opp liste over ting vi trenger og hvor vi burde begynne å kjøpe inn først, mtp pris og hva som blir gjort først.
Bilder kommer.
 #408985  av Holger
 
høres spennende ut dette, stå på! :)
 #408989  av loft
 
Er veldig spennende:D I allefall når vi det mest avanserte vi har gjort på en bilmotor før er å skifte olje liksom:p
Men skal sies at vi er ikke ukjent i forhold til å jobbe med henda. Så lærer fort.
Drømte faktisk om at bilen var ferdig i natt..Legg på 400 dager til så :p
 #409069  av loft
 
Ska feste motoren på en motorbenk og da bruke festene til girkassa til det. Og da trenger jeg en viss lengde fingjenget M12. De som ble brukt på girkassa passer ikke. Albert e olsen hadde ikke så lange fingjenget bolter, wurth solgte bare 50stk (1 eske), clasohlson og biltema hadde bare grovgjenget...) anybody?
 #409085  av Daniel HS
 
Er en pakke med 50stk så dyr da? Kjenner sikkert noen som har prosenter der, vel?
 #409087  av camryv8
 
loft skrev:Ska feste motoren på en motorbenk og da bruke festene til girkassa til det. Og da trenger jeg en viss lengde fingjenget M12. De som ble brukt på girkassa passer ikke. Albert e olsen hadde ikke så lange fingjenget bolter, wurth solgte bare 50stk (1 eske), clasohlson og biltema hadde bare grovgjenget...) anybody?
bruk boltene til motorfestene.. de er 12 mm med riktig gjenger.. hvis ikke du har nok stikker du på huggern og finner noen fra en gammel camry.. de passer i 3s blokka
 #409093  av loft
 
Får rabatt på Wurth selv, der er dyre=p
camryv8 skrev:
loft skrev:Ska feste motoren på en motorbenk og da bruke festene til girkassa til det. Og da trenger jeg en viss lengde fingjenget M12. De som ble brukt på girkassa passer ikke. Albert e olsen hadde ikke så lange fingjenget bolter, wurth solgte bare 50stk (1 eske), clasohlson og biltema hadde bare grovgjenget...) anybody?
bruk boltene til motorfestene.. de er 12 mm med riktig gjenger.. hvis ikke du har nok stikker du på huggern og finner noen fra en gammel camry.. de passer i 3s blokka
Ja de til motorfestene passer men var aalt for lange, må ha så si akkuratt størrelse og så justere med skiver.

Men etter å ha vært over alt så kom kjære Proffpartner til redningen! (irriterer meg at wurth har så dårlig service, skulle tatt på meg arbeidsjakka).
Proffpartner ulikt mange andre har begynt å tatt inn stort parti med fingjengede bolter og annet snacks som passer på motorer.
Så i morgen kommer den opp på benken og "moroa" begynner :D
 #409241  av loft
 
Ok den virkelige moroa begynte ikke i går likevell:p
Begynte å vaske motorromet og girkassa, og tror du ikke det var en skikkende sølv/grå farge under all skiten? :o
Etter en del times skrubbing så tenkte vi "faen heller, vi tar motoren og girkassa på planet og kjører ned til Statoil". Og det var ikke dumme ideen. Godt å få motoren og girkassa helt rein. Siden han kompanjongen reiser bort og jeg snart reiser bort blir det mest sannsynelig stopp i noen uker.

Vi har leita en del på nettet men vi er ikke 100% sikre på om det vi har funnet frem er riktig. Så hvis noen sitter der og vet hvor vi burde kjøpe det vi trenger og har link til akkuratt den delen så setter vi stor pris på det! Vi håper å få 400-450hk, og vi gidder ikke kjøpe deler som det står tåler AKKURATT det vi trenger, så la oss si det skal bli 450hk i den så tar vi noe som tåler 500, blir bare dyrt når noe går i stykker. Litt margin på det være.
CLUTCH trenger ny clutchplate som tåler 400+HK 5-600NM?
Dyser?
Bensinpumpe?
Datasprut?
Råder (har JE-stempler jeg vurderer å bruke)
div innmat som lager osv
pakninger til det meste på motoren
turbo
intercooler
bremser (bruker orginale bak og har kraftigere foran)
girkasse fra en st205?
Justerbart senkesett (også i hardhet)


WOHO, sjekka skatten i dag:) Og YES det blir innkjøp av en del deler evt lakkering av bila når den kommer :D
 #409243  av Holger
 
planene ser jo artige ut de, men 450 hk blir ikke billig 8) snakk litt med motorsporthuset, han kan gi deg oppskrift på trimming :)
 #409244  av loft
 
Holger skrev:planene ser jo artige ut de, men 450 hk blir ikke billig 8) snakk litt med motorsporthuset, han kan gi deg oppskrift på trimming :)
Nei ush :p heh..blir ikke det. Heldigvis ikke alena om det og vi skal ta det over tid etter som vi har råd. Inget stress er litt godt=)
Ja, får sende på han ei melding!;P
 #409336  av loft
 
Der va det myyytjii gooodsaka ja :D
Gleder meg til å sette meg ned og bestille deler!

Kommer nok til å stille mange spørsmål som virker helt idiotiske at jeg ikke vet men må spørre ellers lærer jeg ikke :D

Når man nå skal sette sammen alt igjen, man trenger ikke radiatoren elrnoe av det der (kun oljekjøla) hvis man har intercooler?
 #409349  av Mr_Storbrua
 
Du må ha radiator ja. Oljekjøler kan du kanskje klare deg uten, men om det er banekjøring du skal, så ville jeg nok hatt det au. Intercooler kjøler bare ladelufta. Radiatoren kjøler kjølevannet til motoren, så den vil koke ganske raskt uten den.

Er det radiatoren til intercooleren du tenker på? Siden du har cs? Regner med dere monterer fmic på bilen. (Front Mountet InterCooler)

Men du må alltid ha radiator til kjølevannet til motoren