Side 1 av 2

Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:30 mar 2012 04:42
av 3rlend
sliter med å sove nå så jeg ligger å tenker på alt mellom himmel og jord :P

så kom jeg til å tenke på noe.

når man benker bilen (skal gjøre det veldig enkelt å late som dette er mr2´en)
og regner med 15% drivverks effekttap når man benker på hjulene.
hva regner man da om man benker motor og ut til hjul?

f.eks. si at jeg benker mr2 med 100 hjul hk. som folk "sier" er det 15% tap.

dvs. 100 x 0.15 = 15
100 + 15 = 115hk i motor skal det i teorien være da.

om jeg kjøper en ny mr2 som var levert med 115hk i motor. hvordan regner man det? bare synsing da eller? :P

15% vekk fra 115hk er jo 17,25hk :P som blir 97,75hk på hjulene :P

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:30 mar 2012 23:50
av David
driverkstap er kalkulert/estimert, og det kan variere fra bil til bil selv om de er identiske
mellom 15 og 20% er nok reelt på en mr2


for å vite nøyakte hvor mye effekt du har i motor må man bremse motoren i en benk der man måler det på svinghjulet

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 00:09
av 3rlend
var det jeg tenkte :P

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 00:34
av sleeper
David skrev:driverkstap er kalkulert/estimert, og det kan variere fra bil til bil selv om de er identiske
mellom 15 og 20% er nok reelt på en mr2


for å vite nøyakte hvor mye effekt du har i motor må man bremse motoren i en benk der man måler det på svinghjulet


% sats vil egentlig altid være feil og bruke, samme bil vil ikke ha samme prosentvis tap ved forskjellig hk.. ( du vil kansje ha opp mot 20% på de første 100hk, men du vil ikke ha 20% tap på de resterende 700 hvis motoren produserer 800.. så % sats vil variere..
Dyno benker har forskjellige måter og estimere dette, noen har enkelt og greit bare en fast %, mens andre måler motstanden ved deakselrasjon etter et drag med motoren i fri.. ( men ingen av disse vil være 100% riktig.)

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 01:03
av Ron
man kan da ikke tape så mye som 20% på MR2??

20% ish er det man bruker på 4WD, å Mr2 har jo lik drivlinje som en FWD, altså minimalt med tap.

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 01:32
av ArildM
Er effekt oppgitt i vognkort basert på motoreffekt og ikke effekt på hjul? Var vel dette som satte en effektiv stopper for dynobenkene de brukte for å stoppe folk som hadde trimmet bilene sine når jeg tenker meg om.

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 01:39
av hmsilset
Har aldri vært borti effekt tap jeg :D En mr2 med ca.270hk-280hk i motor kan f.eks ha 230hk på hjula.Dette er ett eksempel som jeg har lest her på forumet tror jeg.Og det er ikke ille.Rundt 20% effekt tap fra motor til hjul er sikkert vanelig.Uansett går jammen mr2 GTI og Turbo godt nok.er mye annet som kan gjøres før en trenger å tenke på trimming.Lette bilen,stivere fjører,gateslicks osv kommer lenge før effekt er ett tema :)

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 09:46
av ArildM
OT: Fikkt lyst på SW20 :oops: Ikke så ille priser på SW20 heller 8)

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 21:30
av 3rlend
du kan få kjøpe min :P

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:31 mar 2012 23:38
av FT86
ArildM skrev:OT: Fikkt lyst på SW20 :oops: Ikke så ille priser på SW20 heller 8)
eller min :lol:

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:01 apr 2012 12:35
av ArildM
Skulle ha satt den tilbake til slik som den var når du kjøpte den i så fall FT86 :mrgreen:

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:01 apr 2012 20:34
av mr2storbrua
3rlend skrev:sliter med å sove nå så jeg ligger å tenker på alt mellom himmel og jord :P

så kom jeg til å tenke på noe.

når man benker bilen (skal gjøre det veldig enkelt å late som dette er mr2´en)
og regner med 15% drivverks effekttap når man benker på hjulene.
hva regner man da om man benker motor og ut til hjul?

f.eks. si at jeg benker mr2 med 100 hjul hk. som folk "sier" er det 15% tap.

dvs. 100 x 0.15 = 15
100 + 15 = 115hk i motor skal det i teorien være da.

om jeg kjøper en ny mr2 som var levert med 115hk i motor. hvordan regner man det? bare synsing da eller? :P

15% vekk fra 115hk er jo 17,25hk :P som blir 97,75hk på hjulene :P
Dette er jo mer et matte-spørsmål enn et mekanisk spørsmål.
Dersom det hadde vært korrekt å bruke en fast prosentsats, og den satsen hadde vært 15% så hadde det blitt slik:

100 hjulhester / 0.85 (1.00-0.15; det er 85% som går til hjulene) = 115 motorhester
115 motorhester x 0.85 = 100 hjulhester.

whp / prosentsats = hp ; den formelen gjelder uansett om det er whp eller hp du skal finne ut av, men du må snu på formelen, ikke lage en ny formel...

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:02 apr 2012 14:01
av 3rlend
så enkelt var det :P

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:02 apr 2012 14:15
av lasse
15-20% tap er nok i meste laget for mr2 ja, en gang i tiden når en viss bil ble benket regnet han som benket den at med tverrstillt midtmotor med akslingene rett ut av kassa kunne man regne med ca 6% tap, tippet han da.
Men uansett hva man mener og tror, så er det vel hjulhestene som er intressante? Er jo trossalt den kraften man får brukt :wink:

Re: Generell drivverk effekttap spm :P

Legg innLagt inn:02 apr 2012 21:22
av Ron
lasse skrev:15-20% tap er nok i meste laget for mr2 ja, en gang i tiden når en viss bil ble benket regnet han som benket den at med tverrstillt midtmotor med akslingene rett ut av kassa kunne man regne med ca 6% tap, tippet han da.
Men uansett hva man mener og tror, så er det vel hjulhestene som er intressante? Er jo trossalt den kraften man får brukt :wink:
Se der ja, høres mye mere realistisk ut.