Side 1 av 1

Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:09 apr 2012 17:03
av Andrepedersen
Hei, har nettopp kjøpt en ny gammel celica gti som jeg skal sette i stand.
Er en del ting som må gjøres, men for å få den kjørbar må jeg skifte v, drivaksling forran. Fikk den ut idag og oppdaga et lite problem med at på enden der det er gjenger, skal stå en mutter her med en splint igjennom. På den akslingen jeg har fått tak i er den enden mindre en den enden på den akslingen som sto der fra før. Altså, den gammle låsemutteren er for stor, men akslingene er identiske utenom dette, så spørsmålet mitt er, kan jeg bruke den akslingen her? Eller må jeg kjøpe en helt ny? Skal legge opp bilde senere

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:09 apr 2012 20:30
av Andrepedersen
Ingen som vet noe?;)

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:10 apr 2012 20:21
av Andrepedersen
??

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:10 apr 2012 22:08
av Holger
så lenge splines er rett og aksline bli tight, så har det ikke noe å si om mutteren er mindre, bare anlegge på mutteren er like stor... er vel ei stor skive innom muttern?

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:10 apr 2012 23:29
av 2fast4u
Du skriver ikke noe om det er en ny orginal aksel eller ikke, Toyota leverte slike akslinger som skilte seg ut fra fabrikkmonterte
deler på flere av sine modeller, man måtte bare huske på å få med seg ny riktig type navmutter når man får ny aksling.
Så jeg regner med at denne akslingen du har fått er av nyere dato enn denne deffekte som sto på bilen.

:wink:

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:10 apr 2012 23:33
av Andrepedersen
2fast4u skrev:Du skriver ikke noe om det er en ny orginal aksel eller ikke, Toyota leverte slike akslinger som skilte seg ut fra fabrikkmonterte
deler på flere av sine modeller, man måtte bare huske på å få med seg ny riktig type navmutter når man får ny aksling.
Så jeg regner med at denne akslingen du har fått er av nyere dato enn denne deffekte som sto på bilen.

:wink:

Regner med at det er en orginaldel,vart kjøpt på veng trur jeg. Var forrige eiger som anskaffet denne.
Vill tro at så lenge kragen på låsemuttern er stor nokk, slik at den fester skiven som lager ruller på vill det gå ?. Men, har hørt me en kar her inne nå, som selger en slik aksling om pris, så får se hva han sier.

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:10 apr 2012 23:34
av Andrepedersen
Holger skrev:så lenge splines er rett og aksline bli tight, så har det ikke noe å si om mutteren er mindre, bare anlegge på mutteren er like stor... er vel ei stor skive innom muttern?
Er akkurat det samme. passer rett på. Det er en låsemutter, så det avhenger om kragen på muttern er stor nokk i og med at diametern på enden er mindre, dermed en mindre mutter og.

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:11 apr 2012 02:33
av camryv8
bare skaff riktig mutter og kjør på :)

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:11 apr 2012 20:22
av Mr_Storbrua
Om det er veng så er det vel ikke originaldel...

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:11 apr 2012 20:57
av Drafter
Mr_Storbrua skrev:Om det er veng så er det vel ikke originaldel...
Dersom det er et veng produkt passer det vel ikke uansett hvordan du vrir og VRENGER på det.............

:roll:

Re: Drivaksling, celica gti.

Legg innLagt inn:13 apr 2012 09:11
av Andrepedersen
Drafter skrev:
Mr_Storbrua skrev:Om det er veng så er det vel ikke originaldel...
Dersom det er et veng produkt passer det vel ikke uansett hvordan du vrir og VRENGER på det.............

:roll:
Kan ikke si meg enig der. Alt passer med litt tilpassing, enkelte ting er verre en andre. Uansett,

Noen som kjenner til han her ? evt navn og nommer san at jeg får kjøpt den han selger? http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 3&start=15