TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Nye kammer eller ikke?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #412139  av loft
 
Driver jo og overhaler motoren nå..Er inne til borring og sliping av toppen.
Så blir smidde stempler og råder, nye pakninger etc. Større dyser, datasprut, kjøling,turbo. (sikkert noe jeg glemmer i farta men uansett)

Men så kommer jeg tilbake til toppen, for snakka med de på Cylmo og det er der man henter ut kreftene sier de.
Da er spørsmålet er nye kammer nøødvendig påkostning sammen med porting? Eller er det bare spørsmål om hvor mye penger jeg vil bruke?
Med portingen vil jeg jo få bedre luftstrømming og får bort varmen mye bedre.
Kammene vil jeg få en mer turtallshissig motor??
Vi hadde egentlig ikke planer om å porte den og nye kammer. Men hvis dette vil gjøre motoren mer stabil og driftsikker? Har ingen planer om å bygge en motor vi skal skru på annenhver gang vi bruker den. Så om vi må ta de kostnadene bruker vi bare litt lengre tid på den:)

(st185 3sgte)
 #412140  av ArildM
 
Kammer har vel ikke sååå mye å si på en turbomotor? Der er det jo styrken på innmaten og et stabilt ladetrykk som avgjør effekt? I alle fall til en viss grad.
Men, turbotrim er ikke akkurat fagfeltet mitt da :oops:
 #412141  av Zepticon
 
For å si det slik:
Mazda leverte en V6, 2,5l, med 198hk.
Hayabusa har 1,3(?)l 4cyl, med 167hk
Med untak av forskjellen i komp,som er hhv 10:1 og 11:1 er motorene veldig like.

Dette er NA, så toppene har mer og si enn på turbo, men likevell er forskjellen stor. Og forskjellen er hovedsakelig i toppene:)
 #412142  av MRPETTER
 
For effektens skyld så "må" du absolutt bytte kammene både på turbo og NA, om du skal ha ut mest mulig effekt
Men om det er et spørsmål om ren holdbarhet, så tror jeg ikke det er et must
 #412143  av loft
 
Er mtp holdbarhet ja..Og om det strengt talt er nødvenig for oss å ha en stabile ish 450hk. Tenker hvis ville høyere måtta vi vell gjort litt mer..
Blir jo fort 10-14000kr mer med nye kammer og porting:p pengen går fort. Spørsmålet er vell om vi skal nøye oss med det vi har. Er liksom ikke begrensninger, men må bare sette ned foten og bestemme seg..vanskelig.
Hva ville dere gjort hvis dere var ute etter "bare" 400-450 stabile,holdbare hester? Port+kam eller ikke?
 #412147  av Mr_Storbrua
 
Bruk gti topp og kammer...
 #412151  av ArildM
 
Zepticon skrev:For å si det slik:
Mazda leverte en V6, 2,5l, med 198hk.
Hayabusa har 1,3(?)l 4cyl, med 167hk
Med untak av forskjellen i komp,som er hhv 10:1 og 11:1 er motorene veldig like.

Dette er NA, så toppene har mer og si enn på turbo, men likevell er forskjellen stor. Og forskjellen er hovedsakelig i toppene:)
Er ikke det en litt drøy påstand Zepticon? Om du hadde satt Hayabusamotoren i Mazdaen som ble levert med V6 tror jeg du også skjønner at Mazdaen hadde gått som en dass i forhold...
 #412168  av Zepticon
 
ArildM skrev:
Zepticon skrev:For å si det slik:
Mazda leverte en V6, 2,5l, med 198hk.
Hayabusa har 1,3(?)l 4cyl, med 167hk
Med untak av forskjellen i komp,som er hhv 10:1 og 11:1 er motorene veldig like.

Dette er NA, så toppene har mer og si enn på turbo, men likevell er forskjellen stor. Og forskjellen er hovedsakelig i toppene:)
Er ikke det en litt drøy påstand Zepticon? Om du hadde satt Hayabusamotoren i Mazdaen som ble levert med V6 tror jeg du også skjønner at Mazdaen hadde gått som en dass i forhold...
Hvilken påstand? :wink:
Den hadde ikke gått noe bra, men det var heller ikke poenget:) Poenget er at motorene er fysisk sett ganske like, om man ser bort fra V6 vs rekke 4er forskjellen.

Så må man begynne å se på hvordan hayabusa leverer så mye mer effekt per volum enn det V6ern klarer? Og svaret man kommer frem til a at veldig mye av dette ligger i toppene. Så om du skal begynne å legge ned penger i trimm, så er det kansje mest lønnt å bruke dem på nettopp kammer, og porting.
Det gjelder da NA motorer, på turbo så har slikt mindre å si, siden luften er under trykk, og økt trykk kan veie opp for flow problemene på NA.
 #412174  av sleeper
 
loft skrev:Er mtp holdbarhet ja..Og om det strengt talt er nødvenig for oss å ha en stabile ish 450hk. Tenker hvis ville høyere måtta vi vell gjort litt mer..
Blir jo fort 10-14000kr mer med nye kammer og porting:p pengen går fort. Spørsmålet er vell om vi skal nøye oss med det vi har. Er liksom ikke begrensninger, men må bare sette ned foten og bestemme seg..vanskelig.
Hva ville dere gjort hvis dere var ute etter "bare" 400-450 stabile,holdbare hester? Port+kam eller ikke?

Du burde kjøpe kammer, kjøp noen 264 med ca 9-10mm løft, kjøp også 1zz løftere for og være sikker på at shims ikke detter ut og raser toppen din. ( eller 3 gen 3sgte hvis du skal spare noen kr. )

Men porting er helt bortkastet på denne motoren, ikke noen vits og tenke på det før du skal langt over 600hk.

( og bruk gjerne de pengene til porting på en innsugsmanifoil istedenfor.. )
 #412186  av ArildM
 
Joda, kjøpte meg kammer til NA motoren jeg også. Alt kommer vel an på hvor mye hester du skal hente ut og hvilket budsjett du er på :)
 #412200  av loft
 
Takk for svar:) Da skal jeg diskutere med kompisen om vi skal ta oss råd til nye kammer!:)
 #412214  av MOTORSPORTHUSET
 
3sgte kan ha klarer rett over 400hk på hjul=500hk i motor. i org topp med org kammer.uten porting.
la turtallet ikke overstige orginalt og du vil aldri få problem med at shims hopper ut.
slutt og vas vekk penger!! 8)
 #412222  av ArildM
 
Da hører man på det MOTORSPORTHUSET har å si :wink:
 #412224  av David
 
maks effekt er nesten ikke brukanes til annet enn forumskryt da?

men om man hadde klart å få et bedre register, med samme maks effekt eller ikke så veldig mye mindre iallefall, kanskje man hadde klart å få samme effekten mindre ladetrykk og kanskje til og med en mindre turbo som gir bedre respons?
da er slike ting som kamaksler,porting osv interessant

bygg en motor som fungerer bra FØR du begynner å lade mye, selv om det er mye lettere og billigere å bare øke ladetrykket, som veldig mange gjør :)
 #412225  av celica_st185
 
Har selv erfart at shims hopper ut med relativt snille 256 hks kammer, så hadde absolutt satt inn enten buckets eller undershims hvis først toppen er ute og må shimses på ny....