TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Uling fra manuell girkasse - Is 200

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #412422  av Cigaro
 
Hallo!
Har akkurat kjøpt meg en fin, sort is 200 sport.
Bilen er fantastisk å kjøre, men jeg stusser litt over uling fra girkassa.
Ulinger er der fra 1 til 4 gir, ulingen forsvinner hvis jeg clutcher, eller setter den i 5 eller 6 gir.
Ulingen øker i lyd i samsvar med turtall.
Lyden minner om en kompressormatet bensinbil..
Er dette normalt på Is 200? Kan ikke finne i servicehefte at girolje er byttet de siste 5 årene..
Takker for svar!! :)
 #412478  av Cigaro
 
Var hos Toyota forhandler, og prøvekjørte bilen sammens med en lexus mekaniker, ulyden skyldes noen lager i kassa som er gåen, kassa må derfor overhales.
Fikk pristilbudet fra Toyota : Totalpris med deler å arbeid: 21 931,71,- !
 #412547  av Cigaro
 
Noen andre som har vært ut for, eller hørt om problemer med manuell kasse på is 200?
Skal skifte gearolje imorgen, for å se om dette hjelper/minsker ulyd.
 #412549  av Drafter
 
Har du flusha girkassa? selvom du tapper og etterfyller ny olje er det fortsatt MYE olje igjen i huset.
Det tapper av er ca 1/3 av hva som befinner seg der.. ca..

Vet i hvertfall at automat kassene til lexus er skuddsikre i forhold til manuelt...
Og at det har vært noen problemer med dette, spesielt klutsj..

Er ikke noe å utsette på det, må sannsynlig bytte girkasse uansett.
Evt sende den til sverige for overhaling hvis du kan vente så lenge?
Sparer MYE penger på det..

Istedenfor å bytte til brukt girkasse så er du like langt igjen hvis denne også er defekt..
Du har jo ingen garantier på dette!
Tro meg.... :roll:
(men dette er VAG erfaring) :P
 #412550  av harared
 
Drafter skrev:Har du flusha girkassa? selvom du tapper og etterfyller ny olje er det fortsatt MYE olje igjen i huset.
Det tapper av er ca 1/3 av hva som befinner seg der.. ca..
Helt sikker på at dette gjelder den manuelle kassa?
 #412551  av Cigaro
 
harared skrev:
Drafter skrev:Har du flusha girkassa? selvom du tapper og etterfyller ny olje er det fortsatt MYE olje igjen i huset.
Det tapper av er ca 1/3 av hva som befinner seg der.. ca..
Helt sikker på at dette gjelder den manuelle kassa?
Flushing gjelder vel kun automatkasse, og ikke manuell?
 #412552  av harared
 
Cigaro skrev:
harared skrev:
Drafter skrev:Har du flusha girkassa? selvom du tapper og etterfyller ny olje er det fortsatt MYE olje igjen i huset.
Det tapper av er ca 1/3 av hva som befinner seg der.. ca..
Helt sikker på at dette gjelder den manuelle kassa?
Flushing gjelder vel kun automatkasse, og ikke manuell?
Jo det skulle jeg mene at det kun gjelder automat. Ser for 2000 mod går det 1,95 liter på bytte og rundt det samme på tørrfylling på manuellkassa...
 #412555  av Cigaro
 
Stemmer det.
Utifra det jeg har funnet ut så langt, ut ifra andre forum, og lexus-mekanikere, så er det generellt lite problem med
kassene.
Spørs bare at jeg har vært "uheldig"..
FÃ¥r se i morgen, etter at oljen har blitt bytta :)
 #412563  av Cigaro
 
Mekanikeren som kjørte den nevnte ikke utløserlageret nei, lyden er ikke der på tomgang, uavhengig om clutchen er inn eller ute.
Jeg er selv bilmekaniker, men ettersom dette er lexus, og jeg er svært lite kjent med disse bilene, valgte jeg å ta
det med merkeforhandler.
Har hørt den lyden på flere andre bilen, suzuki grand vitara (4x4), eldre biler med 4-trinns kasse osv..
Hovedgrunnen til at utløserlager ble utelukket er:
Når man drar på i f.eks 3 giret ( hører lyden best i 3 giret) og man samtidig legger litt press på girstanga, så blir lyden dobbelt så høy, forplanter seg i girstanga og går ut i kupeen.
Kan høres ut som om det er nermest rettskårne drev på girene.. (revers med 50% av lyden)
Vil nok desverre tro at det er noen lagre i kassa som er gåen, men skal ærlig innrømme at jeg ikke er noe som helst ekspert på girkasser!
 #412577  av Cigaro
 
Var entur inn på jobben idag for å undersøke ulyden nermere.
Jeg bytta girolje, oljen var mørk, litt spon på bunnplugg, ellers fin.
Ulyden er fremdeles der.
Mekanikeren som kontrollerte bilen prøvde ikke å ruse opp bilen i fri, med clutchen inn og ut - ulyden forsvinner når jeg tramper inn clutchen -
utløserlager er defekt.
Skal kontakte firmaet jeg kjøpte bilen av på tirsdag.
Bør jeg få det skriftlig fra toyota at utløserlageret er defekt, elle holder det med mine ord mot hans?

Takker for alle svar sålangt! :)
 #412605  av 2fast4u
 
Når du tramper inn clutchen, som du skriver, så stopper rotasjon i gearkasse, ikke i utløserlager.
Skjønner ikke hvordan du konkluderer med at det er utløserlager :?:

:wink:
 #412614  av harared
 
Hørtes rart ut ja hvis det er utløserlageret som 2Fast4U nevner.
Hvis det er snakk om garanti ved f.eks salgskontrakt ville jeg tatt kontakt med selger/forretning med en gang slik at de selv kan finne ut av problemet. Er dumt og gjøre noe selv slik at du ikke får det dekket.
 #412615  av Cigaro
 
Når jeg tenker med om, så hører jeg jo at det blir feil..
Uansett, så har jeg 3 mnd garanti på motor&gearkasse, så jeg skal kontakte selger på tirsdag, å jeg har fått pristilbud på overhaling av kassa fra toyota, så dette bør nok gå helt fint.

Forøvrig, uten ulyden, så er dette en fantastisk god bil å kjøre, helt stille innvendig, godt drag, sitter meget godt på veien!! :D
 #412617  av harared
 
Høres ut som en god plan.

Jepp, til å være over 10 år gammel modell så er det utrolig god bil og kjøre.
Hadde det ikke vært for at den har lite bagasjerom skulle jeg ha beholdt den jeg hadde.
Savner den nå på sommeren 8)