TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • AC anlegg er sagd av av tidligere eier, fÃ¥ tak i nytt?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #412505  av Tante Edgar
 
Nå er det jo sol og sommer og 26 grader her og da blir det hett i en svart bil. Det eneste problemet er at forrigemann har saget av rørene til AC anlegget, sannsynligvis fordi han ikke gadd å løse dem når motoren ble tatt ut og gått over. Dette har stått åpent lenge lenge og kompressor og lignende er garantert ødelagt for lengst.
Er det mulig å få tak i et AC anlegg som passer og som bruker lovlig gass? Bilen er jo fra 91 og det gikk jo over til ny type gass et par år senere, vil f.eks et anlegg fra en t20 passe?

Hva er det som må byttes egentlig? Såklart må alt av rør fikses, men er det noe utover kompressoren som må byttes for å tåle den nye gasstypen? Det er ekstra irriterende da dette er den eneste egentlige mangelen på bilen pr i dag. :x
 #412800  av Tante Edgar
 
Snakket med en på Meca og fikk som svar at jeg trenger ny kompressor og noe han kalte "tørkefilter". Jeg antar at det blir "evaporator" på engelsk, stemmer det? Har sett på nye deler på Auto Parts Warehouse i statene, derfor jeg lurer litt på oversettelsen :)
 #412805  av Drafter
 
R134A heter gassen. Snart kommer R1234YF..
Spiller ingen rolle hvilken årsmodell AC anlegget kommer fra,skal fylle den aktuelle gassen som gjelder (r134a)

Evaporator er fordamperen, den som sitter inne i kupeen, bak dashbordet.
Så den trenger du vel forsåvidt ikke..
Tørkefilter er vel bare dry filter tror jeg, eller drier..

Sørg for at verkstedet vakuumerer og har på sporstoff. Og be dem ha i pag olje siden du har byttet du har byttet komponenter. ellers kan kompressoren fort skjære seg igjen..
(Ikke alle som gjør dette, snakker av erfaring akkurat på dette her :roll:)