Side 1 av 1

Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:29 jun 2004 17:50
av jsle
Har nå fått alle momentene jeg var ute etter tenkte jeg skulle dele dem med dere.

Topplokkbolter, trin 1 - 49 Nm, oljeinnsmurt.
Topplokkbolter, trin 2 - +90 grader

Bærelagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Veivlagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Svinghjulsbolter, nye 83Nm, Brukte 88Nm.
Kamakselhjul/ lager. 59/19Nm.
Kamakselhus, 15Nm.
Remstrammer 18Nm.
Tennplugg 18Nm.
Hjul 103Nm.

Legg innLagt inn:29 jun 2004 18:59
av chris
Kan noen moderatorer sette denne som sticky kanskje?

Legg innLagt inn:19 okt 2004 10:29
av Johnny_Bravo
Er det samme Momenter Til 3sgte?

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 00:00
av mr292
Takk for momentene, kommer godt med i morgen.

orker ikke sammenligne, men tojo har laget n tråd med alle tenkelige momenter for 3sgte.
se viewtopic.php?t=5633

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 01:27
av Audun F
Noen som kanskje har oversikten over 5SFE også? :oops:

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 01:37
av mr2storbrua
Denne er vel ganske universell for Toyota-motorer?
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... ations.htm

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 09:50
av mr292
jeg har ett spørsmål som kan passe inn i denne tråden.
hvordan bør man montere/demontere topplokket, altså er det noen tiltrekkningsrekkefølge?

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 10:19
av predator
mr292 skrev:jeg har ett spørsmål som kan passe inn i denne tråden.
hvordan bør man montere/demontere topplokket, altså er det noen tiltrekkningsrekkefølge?
Det er vel kryss stramming som gjelder i alle disse moment tiltrekningene. Øverst venstre, nederst høyre , øverst høyre, nederst venstre. Midten begge sider osv.... Ikke ha maks moment på første dragningen da :lol:

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:06 apr 2010 11:39
av mr292
ok, har hørt noen si at man starter i midten og krysstrammer seg utover mot hjørnene også, liker å gjøre det riktig, men om man krysstrammer utover og mot midten eller fra midten og utover har sikkert ikke så utrolig stor betydning bare man ikke starter fra en side :P

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:29 apr 2010 13:09
av mr292
Tiltrekkingsmoment
Tilspænding, Nm Standard tiltrekkingsmomenter

Topplokkbolter, trinn 1, Nm Stram 50 Nm, oljeinnsmurt

Topplokkbolter, trinn 2, Nm Stram 90°

Topplokkbolter, trinn 3, Nm (Ingen etterspenning)

Bærelagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt

Veivlagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt

Svinghjulsbolter, Nm Ny = stram 83 Nm, (brukt = stram 88 Nm)

Veivakselremsk./Svingningsdp.,Nm 108/

Kamakselhjul/ -lager, Nm 59/ 19 (Kamakselhus 15 Nm)

Remstrammer, Nm 18

Tennplugg, Nm 18

Hjul, Nm 103

Fornav/ Baknav, Nm 123/ 206

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:15 aug 2010 19:30
av samejon
Når det gjelder momentet på toppdekselet/topplokket, er det først stramme til 50 Nm, for så å starte bilen så den blir varm rundt 90 grader? For så å stramme til med 50 Nm igjen?

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:15 aug 2010 21:21
av samejon
Eller skal man stramme til ekstra 90 grader? altså en kvart omdreining???

Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE

Legg innLagt inn:15 aug 2010 21:34
av Noxan8
samejon skrev:Eller skal man stramme til ekstra 90 grader? altså en kvart omdreining???
stemmer dette, stramm med oppgitt NM for så å dra til en kvart omdreining til