TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mitt Supra MK3 2JZ prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #413593  av TBS
 
Hei alle mann/damer:)

Jeg har det siste halv-året holdt på med motorbytte på min "89 Supra, og tenkte jeg skulle lage en liten prosjekttråd, det blir hovedsaklig litt bilder, for det er vel det folk setter mest pris på :p

Etter toppakning nr.2 var det nok. Da hadde jeg forberedt meg på å få overhalt 7m-gte'n som stod i bilen med smidd innmat, kammer og det som hører med. Men etter mange, mange timer på nett og diverse forumer og med litt overtalelse fra han jeg deler verksted med, tok jeg en telefon til drift-it i kristiansand og bestilte en 2JZ-GTE !

Akkurat nå så angrer jeg litt på det, for det har hittil vært en sinnsyk dyr affære og jeg har enda ikke bilen på veien... Hadde jeg gått 7m, hadde jeg hatt en rå motor, vært en god del rikere og vært ute å kjørt bil istedenfor å skrive prosjekttråd :p
Men jeg håper at 2JZ'n vil være en driftsikker "investering" i tiden som kommer.

Det vil etterhvert komme litt bilder jeg har tatt så langt!

Tim
 #413599  av TBS
 
et par ''før'' bilder av bilen, med 7M og 57 trim ct26 turbo:

Bilde

Bilde

Bilde

Forsterka trykkplate og original lamell, blir det samme på 2jz men med 6pucka lamell istedet
Bilde
Sist redigert av TBS den 17 jun 2012 21:47, redigert 1 gang totalt.
 #413607  av TBS
 
Jeg ville lakkere motorrommet mens jeg hadde sjansen, litt bilder fra demonteringen :

Svensk jekkestropp:
Bilde

Ute!
Bilde

møkkete og rotete...
Bilde

Bilde

ikke mye igjen her nå :)
Bilde

på vei til lakking:
Bilde
Sist redigert av TBS den 17 jun 2012 21:41, redigert 1 gang totalt.
 #413628  av Andrepedersen
 
Dette kan bli grom bil til slutt :) Artig at noen gjør dette med mk3'ene som også kan bli kanonråe biler med litt skruing..

Stå på :)
 #413637  av TBS
 
Andrepedersen skrev:Dette kan bli grom bil til slutt :) Artig at noen gjør dette med mk3'ene som også kan bli kanonråe biler med litt skruing..

Stå på :)

Håper på det da, har ikke skrudd så mye før, så tar meg heller litt ekstra tid og prøver å få ting så strøkent jeg kan, digger mk3'ene :)
Det blir hellakkering til neste år, har rett og slett ikke råd til det nå, men den er helt ok i lakken, ikke noe rust iallefall...

Holder på å lakke det meste som skal nedi motorrommet, synd å skru inn gamle, møkkete deler i nylakka motorrom..

Bilde

Tilbake fra lakking:
Bilde

Bilde

fargen kommer dårlig fram på dette bildet, er mer ''gull'' skinn i lakken. Jeg har bare mobilkamera, så kvaliteten er så som så..
Bilde

ABS pumpe
Bilde

Fjernet de relèene som satt på sikringsboksen, de var visst til AC vifter, men hele AC systemet er fjernet hos meg så det ble litt mye jobb å spore opp deler, samt og bygge om fre gamle til nye systemet på 2jz'n
Bilde

Bilde

ny clutch pumpe
Bilde

jula kom tidlig i år gitt
Bilde
Sist redigert av TBS den 17 jun 2012 22:00, redigert 1 gang totalt.
 #413659  av FT86
 
Niice ! hvilken farge skal du ha på bilen? svart og gull er konge i mine øyne i hvertfall :)
524327_10150903195107704_316573387703_12015194_1812504364_n.jpg
524327_10150903195107704_316573387703_12015194_1812504364_n.jpg (108.62 kiB) Vist 2362 ganger
bare omvendt :D
 #413676  av Andrepedersen
 
Hadde personlig ikke hatt en annen farge i motorrommet en utv. Men, kansje det kan bli tøft :)
hvordan farge skal du ha utvendig?
 #413683  av Holger
 
tøft :) her skal jeg følge med!
 #413788  av TBS
 
Synes faktisk det er ganske tøfft med en annen farge utvendig, da blir det litt mer kontraster, dessuten, hvor ofte er det panseret er åpent ;)?

Jeg har veldig lyst på sort metallic, men det drar med seg mye ekstra arbeid, får se hva det blir til.

Bilde

Eventuelt ''Viper'' rød, og sort fra vinduene og opp samt targatak og sota ruter
Bilde
Sist redigert av TBS den 17 jun 2012 22:02, redigert 1 gang totalt.
 #413795  av Holger
 
fin rødfarge hvertfall :) photoshop er en fin ting om man vil prøve litt farger osv på bilen sin :)
 #413797  av DanielJ
 
Syns også det er kult med annen farge i motorrommet! Er selfølgelig noe annet om det var orginalfargen i motorrommet og annen utvendig, da er det ikke pent. Men når det er spesielle farger i motorrommet og det er ryddig, så er det drit rått!
 #413811  av TBS
 
Fikk nye felger forrige uke :)
Type ''Ultralite Hikari'' ET 30. 8,5 breie foran og 9,5'' bak. og 225/255 breie dekk, foreløpig ;)

Bilde

Bilde

Bilde
 #413817  av TBS
 
Litt info om hva som er gjort med motoren så langt, og hva som står igjen:

Etter litt lesning på div. forumer bestemte jeg meg for å kjøre singelturbo istedenfor de originale tvillingene av flere grunner, for det første er det visstnok flere som har måtte banke inn torpedovegge for å få plass til twinturboene, og iogmed at jeg har lakkert motorrommet, hadde det blitt en dårlig kombinasjon.
Og dem er helt klart ikke nye heller, så det spørs hvor lenge dem hadde holdt.
Også hadde jeg nok uansett "fått lyst på mer", så like greit å begynne med en gang.

Valget endte på en Comp Turbo, CT4 6265. Trippel keramisk kulelager, olje og vankjølt, A/R .68, så håper på relativt tidlig spoolup :)


Fikk 2JZ'en fra Drift-It i Januar/Februar. God service og utrolig trivelig kar, kan anbefales!
Bilde

Av med twinturboene, og mange kilo lettere!
Bilde

byttet olje, vannpumpe, reg.reim, multireim strammer og ny, forsterket stramme brakett- maskinert i verktøy stål. Og nytt veivhjul; fluidampr.
Bilde

Bilde


Hadde helt nye 550 dyser som jeg hadde tenkt å bruke på 7m'en, så jeg fikk tak i fuelrail hvor de passer rett over på 2jz'en:
Bilde

Byttet også alle reimhjulene, det må da ''se ut'' :)
Bilde

Fikk sveiset på -AN6 nippel på høytrykksia på servo pumpa, så jeg får beholdt den vakum-saken som bypasser luft på tomgang ved belastning av servoen for å opprettholde tomgangen.
Bilde
 #413820  av ArildM
 
Ikke dumt :)