Side 1 av 1

2jz med AEM og singelturbo, IAT og MAP sensor?

Legg innLagt inn:27 jun 2012 16:11
av TBS
Hvor er beste plassering av AEM MAP og IAT sensor? slik jeg har forstått skal MAP sensor skal ha vakumslange fra innsugsmanifolden, etter spjeldhuset. tenker å gjenge borre og gjenge opp til denne et sted på manifolden/plenumet der det er mye gods..?

Og IAT sensoren skal /bør monteres på intercooler røra så nærme spjeldhuset som mulig..? Har det noe å si om den er før, etter eller i nærheten av dumpventilen?

Jeg har original 2jz Aristo hjerne, og AEM v.1 sprut.
hvordan funker det å starte opp på Aristo hjernen da jeg har lav ohms 550cc dyser og resistor pakke til dem, og ledningsnett fra supra mk4 som er tilpassa mk3 chassiet?

-Tim

Re: 2jz med AEM og singelturbo, IAT og MAP sensor?

Legg innLagt inn:28 jun 2012 14:34
av Radial
IAT står for "Inlet Ambient Temperature" aka Innsugs-tempratur.
Du er da avhengi av at sensoren står i Innsuget der traktene inn til hver sylinder er, ikke forran gasspjeldet hvor temparaturen teoretisk sett kan være en litt annen enn i innsuget. Det orginale innsuget til 2JZ har plassert det orginale IAT sensoren ca midt i unnsuget, og det er den plasseringen du bør bruke på AEM sprutet ditt.

MAP trenger bare en slange fra innsuget, som du selv nevner.

Re: 2jz med AEM og singelturbo, IAT og MAP sensor?

Legg innLagt inn:30 jun 2012 23:20
av TBS
Radial skrev:IAT står for "Inlet Ambient Temperature" aka Innsugs-tempratur.
Du er da avhengi av at sensoren står i Innsuget der traktene inn til hver sylinder er, ikke forran gasspjeldet hvor temparaturen teoretisk sett kan være en litt annen enn i innsuget. Det orginale innsuget til 2JZ har plassert det orginale IAT sensoren ca midt i unnsuget, og det er den plasseringen du bør bruke på AEM sprutet ditt.

MAP trenger bare en slange fra innsuget, som du selv nevner.

Okei, takk :)

Det synes jeg også høres mest logisk ut, men jeg har lest noe om at den bør monteres før innsuget pga varmegang på selve innsugsmanifolden ved hard belastning av motoren...?

Re: 2jz med AEM og singelturbo, IAT og MAP sensor?

Legg innLagt inn:01 jul 2012 22:13
av Radial
Innsugs-tempen blir svært lite påvirket av motorens temperatur. det er tross alt en jævla stor flow med luft som kjøler innsuget sålenge spjeldet er åpent....?
At varme kan klare å snike seg fra den godt kjølte toppen, gjennom innsugspakningen, via den tykke aluminiumen opp innsugs-traktene, opp til ett stort plenum og helt til andre siden av plenum, gjennom messingen og isolasjonen til sensoren, og helt fram til sensor-elementet er nok svææært lite realistisk ;)

Og hvis det skulle være varmt i innsuget, så er det bare tryggere at ECU selv oppfatter at det er varmt der og gir deg en korrekt blanding for varm luft :)