TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ferdigstilt prosjekt: oppussing av AW11

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #414643  av Mr2mr2
 
hei. jeg er en gutt på 16 år som er over gjennomsnittet bil interessert. jeg har de siste 10 årene vert med pappa i garasjen under totalrenovering av en spesiell fransk sportsbil ( Talbot Matra Murena) og har lært veldig mye om å skru bil :). siden jeg var 10 har jeg hatt lyst på min egen bil, og i januar ble det en ny mr2 på meg. det er en som er importert fra usa ( ikke av meg), og ombygd til supercharger. :D
jeg gjør alt arbeidet selv, men får tips, og litt hjelp fra min far.
Photo 11 08 10 08.01.12.jpg
Photo 11 08 10 08.01.12.jpg (137.38 kiB) Vist 2626 ganger
plan for bilen, fram mot min 18 års dag (grovt sett) :

1. -få vekk all rust ( overraskende lite, kun bakerst på kanal (er tectylbehandla))
2. lakkere ( blir en lignende farge, men mere gullaktig)
3. små pynting/styling

kjøpte en delebil som var til salgs nærheten, pga. trengte ny rammevang (som ikke passet :cry: :cry: ), hadde lyst på svart interiør (mitt er beige), +++ andre deler som jeg kan få bruk for.
Photo 15 07 51 25.02.12.jpg
Photo 15 07 51 25.02.12.jpg (125.71 kiB) Vist 2626 ganger
jeg begynte å demontere bilen, for lakkering og bytte av interiør. (har montert hoveddelen av dashbordet og midtkonsollen ligger løst.)

og nå ser den omtrent slik ut:
redigert.jpg
redigert.jpg (557.14 kiB) Vist 2626 ganger
redigert1.jpg
redigert1.jpg (445.34 kiB) Vist 2626 ganger
noen deler ble sendt til sandblåsing:
Vedlegg
redigert-8.jpg
redigert-8.jpg (429.77 kiB) Vist 2626 ganger
Sist redigert av Mr2mr2 den 21 apr 2013 11:09, redigert 2 ganger totalt.
 #414646  av Mr2mr2
 
redigert-7.jpg
redigert-7.jpg (481.62 kiB) Vist 2624 ganger
(begger er "etter" bilder)

har skiftet ut del bak på kanalene:
redigert2.jpg
redigert2.jpg (432.53 kiB) Vist 2624 ganger
redigert3.jpg
redigert3.jpg (416.08 kiB) Vist 2624 ganger
Jeg har sveist en del før, men trenger fortsatt litt øvelse :P

kommer "før bilde" seinere :)


jeg og min far har ikke vert helt enig i hvilken farge jeg skulle ha på bilen, jeg ville ha hvit eller en sølv metallic og pappa ville ha orginal farge.... til slutt lagde vi en test av en skyline farge gull/beige på motorlokket. vi begge ble enig i at dette ble bra, og ble enig om den fargen. ( også pga mindre arbeid, og for å slippe voldsomme fargeskiller...

grunnarbeid:
redigert4.jpg
redigert4.jpg (462.17 kiB) Vist 2624 ganger
og resultat ( litt vanskelig å se fargen på bilde)
2012-06-09 17.04.37.jpg
2012-06-09 17.04.37.jpg (561.07 kiB) Vist 2624 ganger
som dere ser, så er jeg ikke så flink til å ta bilder under veis. så jeg lager denne prosjekt-tråden for å tvinge meg selv til å ta flere bilder, og for å vise mitt arbeid :D

noe av det siste er også litt "hult etter bulter" men er et lite sammendrag av det jeg har gjort. i helgen og tideligere i uken har jeg begynt å matte ned inne i dørkarmer og dører bakside av motorlokk og rundt panser og motorlokk på bilen. har planer om å få lakkert dette ved løp av uken.

bilder av dette kommer i morgen :)
og fra nå av blir det litt mere og bedre bilder underveis.

tar i mot komentarer og tips med et smil :)
 #414660  av Audun F
 
Mr2mr2 skrev:[...] og i januar ble det en ny mr2 på meg. det er en som er importert fra usa ( ikke av meg), og ombygd til supercharger. :D [...]
Dette ser veldig bra ut, gleder meg til å følge denne!

Heftig farge på grunninga forresten :D Hva slags lakk er brukt - er det pulverlakk?
 #414662  av Mr2mr2
 
har ikke bilde av grunningen, bare før jeg grunna. Har brukt vanlig fyllergrunning og vanlig billakk.

her er et bilde som viser fargen litt bedre:
skyline farge.jpg
skyline farge.jpg (35.85 kiB) Vist 2610 ganger
 #414678  av ArildM
 
Ser bra ut :) Godt å se at noen AW11er får stell også, begynner å bli sjeldne biler :)
 #414683  av DanielJ
 
Dette ser ut til å bli spennende å følge med på! Bra fargevalg, den kler det :D Tror det hadde gjort seg med noen BBS felger i krom eller lys sølvfarge!
 #414687  av Mr2mr2
 
da har jeg tatt litt flere bilder. har maskert alt unntatt motor og bagasje-rom. planen er å få lakkert inni dører og rundt panser framme på bilen, rund bagasjerom og rund motor på bilen, mens jeg lakker innsiden av dørene, og under motorlokk, da dette har blå underside. lakkerer ikke under bagasje-roms lokket og panseret, siden fargen er neste lik.

når dette er gjort, skal alt monteres på bilen, og lakkeres.

i morgen skal vi til billakkspesialisten for å kjøpe grunning og lakk.
ny6.jpg
ny6.jpg (438.88 kiB) Vist 2582 ganger
ny5.jpg
ny5.jpg (512.68 kiB) Vist 2582 ganger
måtte flytte festet for motorlokket, da "kroken" på lokket her står på midten, men på det originale lokket står den litt mere til venstre.
sveisene skal slipes ned i morgen :)
ny4.jpg
ny4.jpg (382.17 kiB) Vist 2582 ganger
baksiden av lokket
ny3.jpg
ny3.jpg (710.31 kiB) Vist 2582 ganger
Så et litt genialt klistremerke bak på en toyota på vårmønstringen på lagunen i Bergen
ny1.jpg
ny1.jpg (406.95 kiB) Vist 2582 ganger
 #414720  av Audun F
 
:mrgreen:
Mr2mr2 skrev:har ikke bilde av grunningen, bare før jeg grunna. Har brukt vanlig fyllergrunning og vanlig billakk.

her er et bilde som viser fargen litt bedre:
skyline farge.jpg
Jeg tenkte mer på den sennepsgule fargen lenger opp her :mrgreen:
 #414722  av Mr2mr2
 
Ahh..... Hehe det er vel noe industri epoxy grunning eller noe, jeg har malt de svart med bengalakk, i ettertid av bildene :)
 #414765  av Mr2mr2
 
da er det kjøpt inn lakk og utstyr.
lakk.jpg
lakk.jpg (392.72 kiB) Vist 2543 ganger
de sa i butikken at det ble regnet 3 liter base med metallic lakk til en vanlig stasjonsvogn. så vi bestemte oss for å kjøpe 1,5 liter med base..... holder dette?, ka tror dere?


skal begynne å grunne inni dørene i morgen.
 #414769  av DanielJ
 
Mr2mr2 skrev:da er det kjøpt inn lakk og utstyr.
lakk.jpg
de sa i butikken at det ble regnet 3 liter base med metallic lakk til en vanlig stasjonsvogn. så vi bestemte oss for å kjøpe 1,5 liter med base..... holder dette?, ka tror dere?


skal begynne å grunne inni dørene i morgen.

Kan nesten garantere at det ikke holder! Lakkerte opp spoiler(alle fire delene), begge dørene, begge forskjermene, begge lyktlokkene, fire lister, front"ruterammen" og panser for litt over eo uke side.. Brukte akkurat 2liter da.. Når jeg lakkerte hele bilen om fra rød til brun brukte jeg 5,9 liter. Noe som er sykt mye :roll: :lol: Men da var det en del deler som ble lakkert to ganger og alt ble lakkert innvendig, motorrom og under panseret ble også lakkert da..
 #414771  av Mr2mr2
 
pappa ville egentlig kjøpe bare 1 liter, som han trodde var plenty :evil: . Men klarte jeg å overtale han til at det gikk minst 1 og 1/2 liter.

hvor mye tror du det går med da?

har 2 liter klarlakk..... er det nok?
Sist redigert av Mr2mr2 den 04 jul 2012 20:11, redigert 1 gang totalt.
 #414777  av DanielJ
 
Vet ikke hvordan PPGsin lakk dekker i forhold til Standox Standoblue som vi bruker. Menvil tippe total at du vil bruke rundt 3 - 3,5 liter med base og det går like mye klarlakk stortsett. Det som er er at du skifter farge på bilen (har jeg rett?), da skal du vel legge på innsiden av diverse ting, lister, lokk, deksel osv.. Går mye lakk til slutt når man endrer farge. Mk1 og MK2 har ufattelig mye smådeler som skal lakkes!
 #414783  av Mr2mr2
 
Skal bruke nesten samme farge, så skal ikke lakkere under panser, under bagasjeroms lokk, oppi bagasjerom, og oppi framme med reservehjulet. Heller ikke motorrom.

Men kan ikke tro det går 3 liter når det gjør det på en firedørs bil...... Det er både mindre tak og 2 dører mindre
 #414788  av DanielJ
 
Da bruker du kanskje mellom 2,5 - 3 liter? En vanlig firedørs bil, har som rehel ikke spoiler, mange lufteriller, scoop osv. Går lakk på slike ting.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27