TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ferdigstilt prosjekt: oppussing av AW11

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #426202  av Mr2mr2
 
Noen som vet om det er krav for sideblinklys på bilen min?

er jo amerikansk så har kun markeringslys, de framme hadde en tidligere eier "tjukoblet" på blinklys med "jukseklemmer/tjvuklemmer" og tatt strøm ifra ledningen som går til blinklysene framme.

Men nå er de så oppirret at det ikke er lys på noen av sidene, og om jeg skal koble de opp så vil jeg gjøre det litt skikkelig, men gidd ikke det om det ikke er nødvendig. :P

i 1979 kom kravet om sideblinklys, men spesielt amcars som ikke har sideblinkere har jeg forstått at har blitt unntak.


er vel egentlig ikke noe problem, for en blir vel ikke nektet å kjøre videre om en mangler sideblinklys. :?:
 #426228  av Mr2mr2
 
Litt lodding, og litt taping så ble det lys i "sideblinklyset" til slutt :)
 #426234  av ArildM
 
Bra :) Kan få påpek om det er det originalt når du er på EU kontroll :)
 #426352  av Mr2mr2
 
Trenger litt hjelp av motorkyndig her :)

som sagt litt tidligere, har det komt en del olje i luftrørene/slangene/IC.
Etter litt lesing på andre forum, er det veldig lite sannsynlig at det kommer ifra oljen i kompressoren (som jeg først trodde), men at det var skjent at det kom en del olje og drit fra veivhus-ventilasjonen. :|

Hadde og av slangen som kommer ifra veivhus-ventilasjonen, og merket at det var noe trykk som kom utifra ventilasjonen. Slik jeg har forstått det fra tidligere, så skal det ikke være noe spesielt med trykk der. men vet ikke hvordan det er med Toyota motorer. :?:

Såå, spørsmålet er. skal jeg bare la det være, siden ingen skal se inni luftrørene mine uansett, eller skal jeg montere en oil cath tank (som jeg har liggende), og så vasket ut av alle rørene mine så det blir rent og pent :?: :?:


Akkurat det tekniske rundt motor, er ikke akkurat min sterke side som dere kanskje forstår :oops:
 #426353  av Rafinus
 
Litt overtykk er vanlig men minst mulig,
blåser det mye er det et tegn på at stempelringene dine er slitt eller sitter fast.
siden det kommer olje sammen med ¨overtrykket¨
Vanskelig for meg og si til deg hva som er for mye og hva somer for lite, skulle helst ahatt bilen fremfor meg med det blir litt vanskelig :P

(Kompresjon presser seg ned forbi stempelringene under kompresjonstakten og lager overtrykk i bunnpannen, det presses opp oljekanalene til toppen og ut veivhusavluftinga i toppdekselet. )

eller ventilene dine ikke er tett (bøyd,sprukket eller knekt), eller sprekk i toppen,
men de to er det MYE mindre sjangse for at det er. !!!

Ville tatt en Sylinderlekasjetest for å få sjekket :)

Men litt ojle i innsuget er ikke uvanlig.

Du kan ta slangen fra veivhusavluftinga av innsugslangen, og sette et filter på den, og tette hullet i innsugslangen.
veivhusavluftinga må være åpen, men trenger ikke gå inn på innsuget (er bare der for avgassene sin skyld ;)
men du øker forurensningen til klimaet fra bilen din med 20% :P

eller lage en oilcatchtank som du setter den slangen på (På toppen av cachtanken) men da må du ha lufting på den tanken for å forhindre overtrykk fra motoren.
 #426356  av Mr2mr2
 
Takk for utfyllende svar :)

Tror ikke det er ventilene, for kompresjonen er helt fin. Har ikke sylinderlekasje-tester, men har det tilgjengelig en gang ved løp av våren/sommeren :P og da skal jeg få testet.

Siden jeg har en catch tank liggende lurte jeg på om jeg skulle ta slange ifra motoren, inn på catch tanken, og til bake igjen i innsuget ? bare for å få samlet opp mest mulig olje for å få minst mulig gris i rørene mine.. :)
 #426379  av Mr2mr2
 
Eneste problemet er at det ikke er plass til noen catch tank :P
 #426393  av Mr2mr2
 
Er nesten lik den jeg har..... :wink: mangler kun filter, men er vel ikke nødvendig det når det går slange til bake igjen til innsug?
 #426399  av Mr2mr2
 
Tok rett og slett og bare monterte den jeg. fant en plass der jeg fikk sneket den nedi ;)

 #426417  av ArildM
 
Filteret er der for å ventilere ut urenheter som du helst ikke vil ha tilbake til innsuget :) Tror jeg? :oops:
 #426420  av Mr2mr2
 
Er litt usikker. ser noen gjør det slik som jeg har gjort. grunnen til at det ble sånn nå er fordi jeg ikke har filter, må på biltema å kjøpe ;)
Da plugger jeg igjen den på innsuget, og kobler filter på catch tanken istedenfor.

Men jeg trodde det var selve tanken som tokk opp og kjølte ned oljedamp, så det ikke gikk videre ifra tanken?
 #426967  av Mr2mr2
 
mottok senke-fjærene i dag. :) :)



Med TUV papirer og dokumentasjon på at de har byttet farge ifra rød til svart på fjærene.

får vel gjort det meste av byttet i påsken. men tenkte å sandblåse litt smårust og male selve fjærbeinene så de ikke ruster opp ;)
 #426974  av Mr2mr2
 
Ja, kom til slutt....

første forsøk på kjøp av fjærer var vel i begynnelsen av januar. :evil:

fikk også "overført" de til verkstedet jeg jobber litt hos, så blir kanskje en litt rimeligere pris en først antatt. :)

har fått av alle fjærbeinene i dag. og det viste seg at dempertårnene framme ikke var i særlig god stand. hvor er det best å kjøpe de ny?

  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 27