TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Underground Garage's prosjekter

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #422301  av David
 
MOTORSPORTHUSET skrev:jeg har en kunde som har bremsa hos krb,
org 3 gen, med smidde stempler og råder.
og gt35 turbo.

han har ingen porting og han har std kammer. og bremsa 410hk på alle 4 jul.
så det burde gå fint på beams??

og dette var på 1.5 bar.. di ga seg kun for di ville ikke mer når det var på vanlig bensin.

E85, racefuel eller pumpebensin? Moment? Turtall? Arbeidsregister?

Beams motoren jeg refererte til lager 400 på drivhjul på 1.1 bar med pumpebensin
Riktignok mr2 kasse så litt mindre drivverkstap
uansett vil den største fordelen med beams alltid være kjørbarheten/respons/arbeidsregister
Man vil aldri klare å matche den uten å ha en eller annen form for variabel ventilstyring.
 #424861  av David
 
lenge sia siste oppdatteringer, ikke så mye å melde, holder fortsatt på i garasjen og skrur på div. prosjekter, vil vel komme med mer info når sessongen nærmer seg..

er i gang å lage jigger for masseproduksjon av bærearmer,traverser osv, så det kan selges til de som vil ha opptil og forbi 70 grader med svingradius,
samtidig ha god geometri i motsettning til alternativer som wisefab,osv.
det kan også lages forstillingsdeler med mer moderat svingradius som har bedre geometri enn originalt, som kan egne seg til sporkjøring,autoslalom,gatebruk,etc
i første omgang blir det lagd til ke70,ae86,ta60 og kanskje ta 40 carina
samt cressida rx30, celica ta22/ra28/ra/ta40, dvs eldre toyota med mcpherson forstilling!
kan selges som komplett sett med alt inkl coilovers med dempertopper og nav, inkl bremser, eller som et sett kun med travers,bærearmer,styrearmer,endeledd, og du kan bruke dempere etter eget ønsket.
alt blir lagd på bestilling, tilpasset enhvers behov, så om det er av interesse kan man ta kontakt på PM eller TLF.
vil også legge ut bilder etterhvert på http://www.undergroundgarage.no og
http://www.facebook.com/undergroundgarage.no

fram til det er klart for salg kan man jo glane på litt videoer :)

powerdrift på gardermoen:
[youtube][/youtube]

fra kjøring for kreftforeningen i høst
[youtube][/youtube]

litt video fra gatebil on ice
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
 #424880  av ArildM
 
Høres spennende ut :)
Hærlige videoer. Cressidaen er en av mine favorittbiler :D
 #424914  av ArildM
 
Ny bakgrunn på skrivebordet :)
 #424918  av Holger
 
+1 på den Arild :) perfekt bakgrunsbildet på datan
 #424931  av Roye
 
Ny bakgrunn på skrivebordet :)
...av en halv Cressida :(
 #424934  av ArildM
 
Neida, bare å høyreklikke og trykke vis bilde.
Har forøvrig redigert lenken slik at hele bildet vises.
Husk å bruke thumbnail når man poster store bilder :)
 #424958  av David
 
jza80 skrev:Hva er galt med wisefab?
Har du bilder av forstillingsdelene du har lagd?
Du må jo ordne noe til supra mkiv!
Dersom flere melder interesse skal jeg vurdere det

Det positive med wisefab er at det er billigere
det negative er at kun oppnår 65grader med rattutslag, på bekostning av kjøreegenskaper
det fungerer greit nok hvis man kun kjører drifting og ikke er så opptatt av å ha mye grep
men om man ser forbedringspotensialet og er like kresen som meg så holder det desverre ikke mål.

Bilder nei, men det kommer etterhvert
 #424962  av jza80
 
Billigere enn hva?
Av ren nysgjerrighet, hva mener du det er som må ofres av kjøre egenskaper med wisefab?
Kan jo ikke være bra å kjøre med 190mm spacer, slik flere gjør for å gå klar av innsiden i hjulhusa.
 #425021  av David
 
trenger ikke spacere med wisefab oppsett ved mindre du har helt feil hjul trur jeg?

jeg har tilnærmet 0 bump steer ( mye bedre enn originalt )
har meget bra rollcenter og positiv camber på bump ( til tross for at bilen er senka en 15cm eller noe)
har original ackermann ( ved mindre man ønsker mindre) så bilen fint kan kjøres på gata
mer svingradius enn noen andre har ( såvidt jeg veit) ( og hvis du ser bort ifra gaffeltrucker)
mye av "hemmeligheten" er tannstangplassering for å unngå saksing ved mer sving enn 62-65grader, det avhenger litt av hvor mye ackermann du har, og om tannstanga sitter foran eller bak hjulsenter

det jeg lager koster såklart mer enn ferdigproduserte deler det blir solgt tusenvis av.

wisefab bruker originale innfestningspunkter, de har lengre bærearmer så hjula ikke skal subbe så i innerskjermer/rammevanger (endeledda er også tilsvarende lengre slik at det er mulig å ha 0 i spissing)
og kortere styrearmer for å få mere sving, ( det er her de fleste kapper og sveiser)
og i noen tilfeller flytta øvre innfestningspunkt på mcpherson hjuloppheng lengre ut for å ikke ha 20 grader camber.
på biler med double wishbones antar jeg de også har nye øvre bærearmer som også er lengre så

de har ved noen tilfeller brukt en "adapter" eller "brakett" for å forskyve indre endeledd i lengderettning for å forhindre har hjula skal sakse så fort.

men det blir en svakhet i designet, da det er mulig at den knekker(vet ikke om det noengang har skjedd)
og innfestningspunktet til indre endeledd vil bli forskyvet f.eks 2-3cm lengre ut
- noe som ikke akkurat forbedrer bump steer.

dersom tannstang sitter bak hjulsenter, og man går fra full ackermann til 0 kan det hende bump steer vil være tilsvarende før, (det kommer ann på akselavstand og lengde på styrearm).
dersom avstand fra full til 0 er like mye som braketten til indre ledd bygger.
dersom tannstanga sitter foran senter og du flytter ackermann fra full til 0 vil du få dobbel effekt(endeledd lengde yttre til indre blir kortere i forhold til bærearm) og må korrigere mer
lengderettning tannstang kan justeres for å kompansere, men den det blir igjen et kompromiss for å oppnå mest sving(saksing)
yttre bærekule kan også enkelt flyttes om man først lager nye spindler, men da er det fort gjort å kødde til kingpin..

jeg håper jeg har fått skrivd dette så enkelt som mulig uten å bli alt for teknisk slik at alle forstår

dette har ikke blitt lagd på en kveld, men etter mye prøving og feiling, har noen lyst på det samma på bilen sin lager jeg gjerne, men det koster såklart mer enn noe masseproduserte greier

dersom man kun skal ha det samme som "alle" andre anbefaler jeg å gjøre som "alle" andre, dvs kappe og sveise eller kjøpe wisefab
vil du ha mer så står tlf nr'et mitt her.. samme gjelder om man skulle ha spørsmål