TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Scoop's 1992 MR2 B&Y - FORSINKET

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #442813  av Scoop
 
Oppdatering 8/6, Speil

NB, mobilbilder, derav dårlig kvalitet :!:


Kjapp liten miniupdate fra solsengen på østlandet, ferdigstilte speilhusene i stad, så de fungerer på rett side av veien (ift. vinkling av speilene). Utseende ble ikke heeelt etter Scoop-standard, men jeg er likevel fornøyd med resultatet! :)

Bilde
Oversiktsbilde av div JDM USDM speil og braketter. Dette er ikke engang alle! :lol:

Bilde
Kjapt bilde av problemstillingen, tappen i braketten med hvit maling på toppen, er sannsynligvis til for ikke å blande USDM (braketten, med rett vinkling for venstrerattet bil) og JDM (Speilhuset med innfellbar motor, ment for høyrerattede biler).
Løsningen ble å borre et hull til tappen, i stedet for å kappe den av. Såvidt som jeg forstod har den absolutt ingen betydning for mekanismen.

Bilde
Kjapt bilde av hvordan et USDM speil med USDM brakett ser ut (uten motor) Rett og riktig.

Bilde
USDM til venstre, JDM hus med USDM brakett til høyre. Ikke helt rent og pent, men det er ikke synlig med mindre man bøyer seg under og ser oppover, MENS jeg kjører (lykke til) :lol: . Når jeg står parkert er naturligvis speilene felt inn :wink: .

Bilde
Orginalt hull (venstre), borret hull (høyre).

Bilde
Bilde av tappen som krever borring/kutting.

Ble en kjapp update, lite som skjer her for tiden. Det er i lakkboksen action skjer nå, skal innom snart og forhåpentligvis knipse noen bilder av dramatikken :wink: .
 #442890  av Emil_L
 
Har et par dører stående, er noe småbulker, men om de skal lakkeres er vel ikke det noe problem? (dørene er røde, og bulkene er bare småting)
PÃ¥ husken er de rustfrie
 #442892  av Scoop
 
PM sendt! :)
 #444722  av Scoop
 
Tok meg sommerferie fra alt som hadde med bilen å gjøre... :)

Bilen står fortsatt på lakkverksted, og kommer sannsynligvis til å bli stående frem til senhøst. Skilter er levert, og forsikring sagt opp (Satt på lagringsforsikring). Jeg skulle så gjerne ha brukt bilen litt i sommer, men sånn ble det altså ikke. Da kan jeg heller fokusere på å få den 100% før 17. Mai 2015 (#Jomfrutur).

Forresten, noen som vet om det er mulig å plastsveise hull til skilt i fremfanger skikkelig? Lakkverkstedet mitt sier de kan garantere meg at hullene alltid vil synes, uansett. Og de er nøye altså! :lol:
 #444731  av Emil_L
 
Hmm, sinnes en glassfiber/sparkel blanding jeg har sett i Wheeler dealers som ble brukt på en hullete fanger. Ble bra det.
 #444766  av Scoop
 
Regner med at du mener fanger på BMW 840, men jeg er redd den var av glassfiber, eller mer stivt materiale. I tillegg så var det sprekk, og ikke cm-store hull.. :(
Takk for forslag, jeg skal så absolutt sjekke opp om det er mulig!
 #445807  av magnesmurf
 
Ikke sett denne tråden før nå. Må følge med videre på den :)

NÃ¥r det gjelder hullene i fanger kan de plastsveises. Det blir ikke 100%, men er nok det beste alternativet. Var det jeg gjorde med min fanger.
 #448787  av Scoop
 
Back in business!

Da er det på plass med en liten oppdatering.. Mye har skjedd siden sist, men svært lite er dokumentert og delt. Det siste året har vært en massiv nedtur bilmessig. Bilen kom ikke tilbake fra lakkerer i fjor sommer, ei heller i fjor. Faktisk så mangler fortsatt mye av bilen (dør, tak, speil, fanger etc.)..
Det å bli kontinuerlig skuffet over brutte løfter om når bilen var leveringsklar, gjorde sitt at jeg la energien min andre steder enn bil. Nå ser det ut som om jeg skal få bilen sammen med et nødskrik innen 16. Mai, om skredder er radig, lakker gjør jobben, UPS kjører fort og jeg skrur alt sammen uten uhell/mangler.

Uansett, siden sist: Fått bilen med mesteparten av deler, og skrudd kjørbar og lovlig (tror jeg). Jeg har bestilt de siste delene fra twosRus bestående av gulvmatter, oljefiltre, stålspunnede bremseslanger samt diverse kit for å få bilen sammen.
Skinninteriør er også bestilt, fra leatherseats.com. Jeg skulle gjerne brukt edge automotive fra UK, men etter å ha fått et pristilbud og sett utgiftene jeg har hatt på bilen, ble det alt for dyrt. Inntrykket mitt er uansett at man får det man betaler for hos leatherseats.com. Jeg gikk naturligvis for 100% lær, men kanskje litt "safe" kjedelige farger? Den som lever får se.. :lol:

Anlegg til bilen ble nettopp kjøpt, da av dynaBel i Oslo. Legger for øvrig med at jeg anbefaler og går god for disse gutta :!: Endte med en 4-kanals Mosconi forsterker, med et duganes Gladen komponentsett og et par 6,5" DD subber med doble spoler. De siste dytter luft, det kan jeg garantere! :mrgreen: Neste helg lager jeg kassene basert på tegningene til en mr magnesmurf med noe modifiseringer mtp. hans 6" mot mine 6,5". Jeg regner med at det går med masse fikling.. :wink: Til å drive det hele har jeg investert i et 50Ah AGM batteri med denso 100A dynamo.

Bilder av prosessen fra da til nå er noe jeg håper å nøste sammen i løpet av kvelden i morgen, og laste opp. Alle kommentarer settes pris på, og hjelper definitivt på arbeidsmoral. Så; klar, ferdig, skriv! :lol:
 #448790  av Inz4ne
 
Kjør på dette greier du å få sammen til den 17 :)
 #448791  av magnesmurf
 
Dette høres ut til å bli veldig bra!

Ha i bakhodet at kassetegningene mine ikke tar høyde for veldig dype subber. Bortsett fra det, spiller hvertfall mine subber overraskende bra med tanke på at det er 6"
Bruk skikkelige skruer, godt trelim og vær nøyaktig med kapping og måling. En god stikksag med et godt sagblad er nok beste løsningen innen den økonomiske klassen for å kappe rettest mulig.

jeg fant også ut i ettertid, at det var lurt å kle kassene utvendig med skumgummiliknende materiale. Dette stjal noen millimeter av tilgjenglig plass for å klemme kassene nedi hullene der de skal stå, men da holder de helt kjeft. Før jeg kledde kassene med skumgummi utvendig var det noen millimeters klaring, som gjorde at kassene skranglet litt mot metallet under kjøring.
 #448795  av ArildM
 
Kjipt med lakkerere som ikke gjør jobben sin... Been there done that...

MEN, sommer og MR2? ALDRI feil :mrgreen:
 #448800  av Scoop
 
Takk for tilbakemeldinger! Heldigvis har fatter både gjerdesag, hullsag og resten som skulle til. Takk for tips mtp utvendig støydemping. Jeg har allerede bekledd begge rommene med alu-butyl/bitumen (hva enn det het) som bør forhindre gniss/vibrasjoner. Dybden på subbene målte jeg en gang for lenge siden, og det skulle gå greit. Det er mulig jeg må frese rundt subbene for å få de i flukt med kassene, og lokket igjen. Det blir spennende å komme igang!

Etter å ha kjørt Starlet i 12mnd over 35000km bør jeg få en aldri så liten positiv overraskelse når jeg setter Mr2'en i gir igjen! :mrgreen:
 #449220  av Scoop
 
Bildeupdate 8/5

Noe uheldig med skalering

Bremseoverhaling
Bilde
Bilde
Bilde
Behov for en overhaling
Bilde
Årevis med møkk og støv
Bilde
Bilde
Bilde
Ferdig sandblåst, klar for ny lakk
Bilde
Gjorde det enkelt med korrosjon på stempel, utenfor gummipakning, vel og merke
Bilde
Bilde
Klemmer til ABS så ut til å synge på siste vers
Bilde
Fort å gæli sandblåst
Bilde
Klar for nye år
Bilde
Med lanolinolje
Bilde
RÃ¥tne gamle bremseslanger, nye fine calipere
Bilde
Nye stålspunnede bremserør
Bilde
Rundbaut
Bilde
Diverse småsaker fra twosRus
Bilde
Filtre, dynamo, hjulmuttere, polyurethan-foringer + litt div kits
Bilde
Gammel dynamo før overhaling
Bilde
Etter overhaling fungerte den, men ladet ikke nok
Bilde
Ny, 100A denso
Bilde
Merkbart større enn forgjengeren
Bilde
Noe som bød på utfordringer; braketten passet ikke. Dette med 8mm bolt fremfor org. 10mm i bunn
Bilde
Ikke sjans, og enda verre når dynamoen vippes fremover, for å tre på reim
Bilde
Etter en større slipeseanse
Bilde
Etter noen timer med sliping gikk det til slutt. Rett inn i bilen, uten noe mer tull.
Bilde
Div sandblåsing
Bilde
Forhåpentligvis god holdbarhet på sluttresultat
Bilde
Basskasser i full gang
Bilde
Velkjent struktur
Bilde
Bilde
Kan gå god for tegningene til magnesmurf på Bilstereo-tråden!
Bilde
Som vanlig en haug av ting på gang, prøver å friske opp felgene mine også
Bilde
Et lite inntrykk av hvordan bilen ser ut i dag :roll:

Dessverre faller alt på lakker for tiden, skulle hente resten av delene i dag, fikk kun targa-taket..... :roll: Begynner å innse at 17. Mai henger i en syltynn tråd, Vindustime og PKK allerede bestilt til fredag 15, vi får se hvordan det går..
 #449221  av ArildM
 
Du har litt å jobbe med frem mot 17. mai :wink:
Men det blir jo bra :D
 #449223  av Scoop
 
Haha, var langt nede i går pga skuffelsen over brudd på nittende gitte tidsfrist... Vi får se om det går, tatt fri ons/fre, håper det holder. Nå driver jeg på med basskasser, sliter litt mer med å få de nedi hullene med lokkene på (hint magnesmurf om du er innom, og ser dette :lol: ).

Men, noen som har tips: Varselkode 36 på ABS, open circuit rear left/front right eller noe. Alt har fungert før, men etter å ha stått i et år kom dette på.. Prøvde meg på 10mm bolten på aksel/nav bak i går, men jeg turte ikke dra til. Noen som har erfaringer her? Har allerede nullstilt alle koder, men denne kommer tilbake. (Alle andre problemer forsvant for øvrig med ny dynamo!) :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9