TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Scoop's 1992 MR2 B&Y - FORSINKET

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #415169  av Scoop
 
Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Da var tiden endelig inne for å starte prosjekttråden om den kjære bilen min. Prosjektet vil gå litt på tomgang til å starte med, men når delene kommer i posten skal jeg love at det blir skruing, bilder og tekst! Fått svært mye inspirasjon fra forumet (bla.a. Anaxyd, magnesmurf, 3rlend og Scotty for å nevne noen) i mange år, og er klar til å ta fatt på egen bil!

Bilen ble kjøpt av et verksted 16. januar i år (2012), og hadde stått de siste 3 årene. Visstnok var planen deres å fikse den opp og bruke den som lånebil, men dette skjedde altså aldri.. Godt var det, for den hadde forholdsvis lave 166 030km på telleren. Uansett trengte den en DEL arbeid da den kom i hus, og jeg skiftet vannpumpe, regreim, strammere og strammehjul umiddelbart (med hjelp av en far som er greit kjent på toyota forum.. :wink: ). Olje, filter, bakdempere, låser og nøkler ble også skiftet fort da bilen tidligere har vært stjålet 2 ganger (!) og brutt seg inn i noen ganger, sist natten før jeg kom å så på den!

For å få det ut av verden; jeg har ingen anelse om hvem som eide bilen før verkstedet, og godt er det.. Karen har limt sammen halve interiøret og speilet etter å ha ødelagt det, satt på gamle mercedes alufelger og sveisa på de mest hårete eksosstussene jeg noensinne har sett.. Hvis noen føler seg truffet må jeg bare beklage, kostet en del å fikse opp i disse "raserianfallene" tidligere eier har hatt. Ingen servicehistorikk fulgte med, men jeg vet bilen kom fra Tyskland før den ble importert i 2002. Tenkt å snuse opp mer info senere :) .


Bilde

I første omgang er det snakk om å få bilen så prikkfri som mulig, det innebærer å ta all rust, bytte ut slitte deler, lakkere opp deler/hele bilen, sette inn anlegg og datere bilen anno 2014 fremfor 1992!
Det er også veldig viktig for meg at bilen fremstår som så orginal som mulig, og derfor vil dere nok se mange bruktdeler/nye orginale deler gå på bilen. Det eneste som ikke vil fremstå som orginalt er "frunken", her skal jeg ha det moro og ta den litt ut uten og røpe meg for mye her.. Har alt gjort en del småting med bilen, blant annet byttet til klare blinklys foran, fått tak i nye sommer og vinterfelger, lakkert en del smådeler, bytta låssett, byttet armlene/midtkonsoll, reparert en del skada deler og sveisa en radiator midlertidig. Her er for øvrig lista jeg ønsker å komme meg igjennom i løpet av høsten/vinteren! :D






BildeInteriør:

[X] Trekke om stoler i skinn/alcantara
[ ] Trekke om dørdeksel i alcantara
[X] Bytte ut plast i dasj med carbonfiber
[X] Skaffe Mr2 gulvmatter
[X] Bytte midtkonsoll
[X] Led-belysning i dasj
[X] Bytte/reparere sprukket ratt
[X] Sote alle vinduer bak b-stolpe + tak
[X] FÃ¥ montert Defa-alarm
[X] Montere Defa Warm-Up med kupevifte (Fjernet, aldri mer salt!) 8)

BildeEksteriør:

[X] Sette inn tåkelys foran
[X] Lakkere bilen
[X] Relakkere bremsecalipere/Full overhaling m/stålspunnede bremseslanger etc.
[X] Tynnoljebehandle understell/hjulbuer
[X] Bytte generelt alle lys til LED's
[X] Bytte til 94+ baklys
[X] Midship emblem foran
[X] Bytte til elektrisk innfellbare speil

BildeMotor:/Drivverk/Understell

[X] Bytte luftfilter
[X] Rydde opp i ledningsrot etc.
[X] Innstallere gassdemper
[X] Stramme opp girshift med messingpakninger/spacere i begge ender
[X] Bytte ut eksosanlegg
[X] Bytte ut foringer -> polyforinger
[X] Bytte ut alle kuleledd
[X] Bytte dempere til gule koni
[X] Bytte org. fjærer til Eibach senkesett
[X] Bytte alt av foringer i dempertårn
[X] Bytte radiator til aluradiator
[X] Montere nye doble radiatorvifter
[X] Flushe/rense kjølesystemet -> Waterless coolant
[X] Beskytte radiator m/grill
[X] Vaske/shine motorrom

BildeAnlegg:

[X] Dempe hele cockpiten med Alu-bitumen matter
[X] Sette inn 2-DIN hovedenhet
[X] Lage basskasser bak begge seter
[X] Lage amp-rack i frunken
[X] Sette inn 6,5" frontsett
[X] Sette inn 2 x 6,5" bass
[X] Rydde opp frunken
[X] Sette inn gassdempere i frunk (kastet i søpla, møkk kvalitet+salt..)

Fargekoder:

[X] Bestilt deler/PÃ¥begynt arbeid
[X] Ferdigstilt
[X] Utsatt

Håper jeg ikke støter noen fargeblinde :!:

Bilder av bilen i juni 2012:


Bilen i dag, er SVÆRT heldig som har en far som er byggmester, dobbel oppvarmet garasje med alt verktøy jeg skulle trenge, skru kan han og! :mrgreen:


Førerspeilet var limt på av forrige eier etter det ble krasjet/revet av...


Vurderer sterkt å få til elektriske innfellbare speil


Ønsker å oppdatere hekken ved å bytte ut baklys til 94+


94+ baklys og nytt eksosanlegg står på handlelista


Svært, svært klar for å bytte ut eksosanlegget!


Akkurat fått montert Defa-alarm, montørene flyttet på p-billett holderen :mrgreen:


Vurderte led-lys istedet for tåkelys, men gikk heller for orginalt som blir sendt fra rpmgarage! :D


Lakken skaller av på en tidligere hvit fanger, noe som får meg til å lure på om...


.. bilen har vært kollisjonskadet tidligere i livet, disse fangerholderene skal vel ikke se slik ut?? :?


Skaden går igjen på begge sider :(


Loddetinn-sveiset radiator skal snart byttes i Mishimoto alu-radiator med doble Mishimoto vifter :)


Lakken er omtrent i så elendig forfatning som det ser ut som! :o


Her skal amp-rack inn med gassdemper-løftere. Skal ryddes opp en del!


Fikk noen kantkjørte 17" OZ-felger billig som sommerfelg


Synes felgene passer bilen, tenker å sandblåse og pulverlakkere de til vinteren.


En del småfeil/skader på interiøret, revnet førersete og solsprukket ratt :lol:


Her kommer det skinntrekk! 8)


Sigarettmerker i begge seter...


...


Midtkonsoll får en overhaling, den var knekt i utgangspunktet, men blir shina opp med ny Pioneer-spiller :)


kontrollpanelet knekt og forsøkt limt til døra igjen... :evil:


Generelt MYE i interiøret som forrige eier har knekt/ødelagt og forsøkt limt sammen igjen.. Vi snakker: Senterkonsoll dasj, speil, deksler under ratt, hele(!) armlena, speedometer, varmeapparatet, revna sete(r) osv..


Håper det ikke ble for mange bilder, setter veldig pris på kommentarer ang. bil, hva dere synes jeg burde/ikke burde gjør. Setter pris på alle innspill! :D
Sist redigert av Scoop den 12 mai 2015 16:32, redigert 25 ganger totalt.
 #415174  av ArildM
 
Denne skal jeg følge med på :)
Synd med tidligere frontskade / interiørskadene, håper du fikk bilen til en god pris :)
Høres ut som du har planene i orden 8)
 #415178  av Scoop
 
Fikk bilen til en meget gunstig pris, de måtte bli kvitt den, så uten EU-godkjenning fikk jeg den til under 30 laken. måtte da bruke omkring like mye på deler/rekvisita for å få bilen EU-godkjent og på veien. :wink:

Bilen er i veldig god orden i motor og drivverk, bortsett fra en forferdelig gnisse/vibrasjonslyd som kommer frem mellom 3500-5000rpm. Rota en del rundt i varmeskjold etc. for å finne noe åpenbart, men begynner å lure på om det ikke er katalysatoren som har "knust".

Kjipt da godlyden er forbi 5000rpm, men med den lyden blir bilen sjeldent tatt med over 4000rpm :(

Noen må gjerne rope ut om de kjenner til denne gnisselyden, og vet hva det er! :D
 #415183  av ArildM
 
Er jo bare å få ut all dritten i katalysatoren så finner du fort ut av det :) Evt kjøpe deg et "decat" stykke på nettet, det finner du ganske billig. Eller bare å ta av hele eksosen så får du skremt opp nabolaget samtidig :mrgreen:
 #415186  av Scoop
 
Har en bestilling liggende på megan racing 2,5" anlegg fra gotsmoked.no, men dessverre får de det ikke på lager før om 2 mnd ubekreftet :( . Må nok overleve med de grusomme pottene en stund til :roll: .

Bedre nyheter er jo at pakka mi fra TwosRus blir nok sendt i løpet av neste mnd med radiator, vifter, baklys, gassdempere, polyforinger, endeledd, matter, girkassekit m.m!! :mrgreen:
 #415201  av FT86
 
bilen så ikke så ille ut den da, finnes sikkert værre der ute :) du er heldig som fikk tak i en svart bil så billig, ser mye fetere ut enn rød :)

husk at det meste av interiør deler kan du kjøpe fra england/usa ebay (mr2 breakers)

skal følge med her jeg :)
 #415214  av Scoop
 
Er veldig fornøyd med kjøpet, angrer ikke et sekund! Tenkte jeg skulle handle noen basskassedeksler, samt andre småting fra MR Mr2 på ebay akkurat nå! Venstreratta eller høyreratta skal jo ikke akkurat ha noe å si der. :)
 #415216  av 3rlend
 
Jeg bruker mobilen så det blir et kort svar.
Stilig bil :)
Ã… takk som nevner meg som inspirasjon:D
Men for himmels skyld ikke bestill deler fra got smoked, bs bildeler, Nordic auto import osvosv.
Delene de har på "fjernlager" er deler de bestiller fra ebay når du bestiller, og priser deretter noe helt jævelig opp :)
Bare et tips :)
 #415224  av Scoop
 
Ah, takk for tips. Skader jo ikke å kikke litt rundt først! :wink:
 #415226  av DanielJ
 
Du er jo VIP 3rlend! Alle vil jo være som deg 8)

Back to topic....

Fin MR2 du har skaffet deg, veldig bra utgangspunkt! Stå på vidre, jeg skal følge med :)
 #415231  av 3rlend
 
DanielJ skrev:Du er jo VIP 3rlend! Alle vil jo være som deg 8)

Back to topic....

Fin MR2 du har skaffet deg, veldig bra utgangspunkt! Stå på vidre, jeg skal følge med :)
jeg skulle ønske jeg var deg da .......
 #415239  av Scoop
 
Hehe, tydelig at flesteparten av forumet er nattaktive, har noen generelle spørsmål;
Hva er vitsen med å dekke skiltene sine, jeg følger bare mengden :lol:
og hvilke treff er mest populære blant forumet? Gira på å stille opp utover når jeg har muligheten! :mrgreen:
 #415242  av DanielJ
 
Fordi noen her inne ikke har godkjente motorbygg!
 #415578  av Scoop
 
For tiden er det mest smådeler som blir bestilt fra forskjellige steder da den enorme lønnsslippen ikke var så enorm som jeg hadde drømt om.. :roll: Uansett, mailer med LCS-interiors ang. skinn/alcantarasetene mine, og er for all del fornøyd med de så langt. MEN, er det noen som har erfaring med leatherseats.com? Frister jo litt med varme i setene, pluss nytt lærtrekk til rattet mitt!

Får et prøvesydd mønster fra LSC-interiors om kort tid, gleder meg til å se om designet passer! :mrgreen:
 #415855  av Scoop
 
Da har det skjedd noe forandringer på planer, samt noen deler har ankommet garasjen. :wink:
Skaffet noen alu-bitumen matter fremfor StP for å dempe med, rett og slette pga vekt, og er i tvil om jeg vil bli fornøyd med lyden jeg kan få ut av et rent Pioneer PRS sett. Digital Designs-basser passer meg mye bedre da jeg vil skjule det hele (takker magnesmurf for en god tråd), samt andre forsterkere. Pioneer frontsett, hovedenhet og ryggekamera står foreløpig fortsatt på lista.

Har fått org. tåkelys, speil, relé og emblem fra RPMgarage (tåkelys står alt på bilen), samt en større pakke fra Mr Mr2 i posten. Bilder følger ved i morgen av dette! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9