TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Et lite tidsfordriv...

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #416112  av lasse
 
Jaja, kjøpte meg for en liten stund siden en MR2 til, en veldig sliten bil, men fikk den til en grei pris, så da var det jo greit.
Bilen var bulka foran, og hadde en motor som brukte mer olje enn bensin, gikk bare på tre sylindre når jeg fikk den til å gå, pluggene var helt neddynket av olje.
Skiftet ut de skadde delene foran og fikk den til å se sånn noenlunde ut, jaggu flaks at delene jeg fikk tak i var i samme farge og like slitne som resten av bilen, viktig med helhet :wink:

Den første planen min var jo å hive 3sge'n så langt jeg fikk den og sette inn en v6'er.
Tiden gikk, og ingen v6'er eller delebiler dukket opp, så tenkte jeg bare skulle sette inn en annen 3sge eu godkjenne dritten og selge den unna.
Kjøpte meg en 3sge, byttet motor og bilen er nå eu godkjent!

MEN! Jeg fikk en PM av Morten her inne som hadde en camry til overs...
Reiste over til stavanger og etter en hyggelig handel og litt biljuging/skryting så var jeg på vei hjemover i en v6 camry.
Bilen ble plassert på verkstedet i påvente på at jeg skulle bli ferdig med utenlandsferien, kom hjem på torsdag ettermiddag, og fredag formiddag var motoren ute!
Veldig greit å demontere motor når man kan bruke vinkelsliper og kappe bort alt som er i veien :mrgreen:

Har kjøpt inn litt div jeg vet jeg trenger, svinghjul, komplett mr2 turbo clutch, motorfeste, luftfilter og luftfilteradapter.

Status nå er at jeg mangler bolter til svinghjulet, må få smidd sammen en variant av en clutchlamell (3sge splines på 3sgte lamell, er flere som kjører med 3sge lamell, men greit å få litt større flate mener nå jeg) også venter jeg på olje til motor og gir, kommer vel i posten når som helst tenker jeg.
Skal innom toyota i morgen tenker jeg og kjøpe boltene til svinghjulet og oljefilter, så er jeg i rute.
Det eneste verkstedet jeg vet er flinke på clutcher i nærheten har jo selfølgelig ferie, men er heldigvis tilbake igjen til uka, så snart motor og gir er satt sammen begynner jeg å ta 3sge'n ut igjen...
Vedlegg
Sånn så den ut når jeg fikk bilen
Sånn så den ut når jeg fikk bilen
IMG_0677_1000x747.JPG (278.43 kiB) Vist 2434 ganger
Ca en time senere så den sånn ut
Ca en time senere så den sånn ut
IMG_0680_1000x747.JPG (304.07 kiB) Vist 2434 ganger
Sånn står den nå, låner banehjula fra den røde for å vise den på eu med dekk med spor i...
Sånn står den nå, låner banehjula fra den røde for å vise den på eu med dekk med spor i...
IMG_0932_1000x747.JPG (174.84 kiB) Vist 2434 ganger
Stakkars gamle bilen til Morten...
Stakkars gamle bilen til Morten...
IMG_0943_1000x747.JPG (258.13 kiB) Vist 2434 ganger
Svinghjul
Svinghjul
IMG_0933_1000x747.JPG (164.39 kiB) Vist 2434 ganger
Sist redigert av lasse den 20 sep 2012 14:42, redigert 1 gang totalt.
 #416113  av lasse
 
Ett par bilder til...
Vedlegg
Luftfilter
Luftfilter
IMG_0935_1000x747.JPG (199.97 kiB) Vist 2432 ganger
Nye dempere i skall jeg egentlig skulle ha til den røde...
Nye dempere i skall jeg egentlig skulle ha til den røde...
IMG_0682_1000x747.JPG (166.15 kiB) Vist 2432 ganger
Støpejernskolossen som skal inn!
Støpejernskolossen som skal inn!
IMG_0938_1000x747.JPG (231.78 kiB) Vist 2432 ganger
IMG_0939_1000x747.JPG
IMG_0939_1000x747.JPG (160.41 kiB) Vist 2432 ganger
 #416149  av Holger
 
Kan bli kult dette :) fin lyd i v6'er, spesielt med turbo :roll:
 #416153  av DanielJ
 
Dette virker spennende å følge med på vidre! Artig med et tidsfordriv :D
 #416165  av lasse
 
Kan nok bli litt moro ja :D
Har troa på at lyden blir bra, har ett hks turbo eksosanlegg som skal på, ser helt originalt ut og har aldri hørt lyden i det, men litt mer sekserlyd enn i det lange tynne camryanlegget blir det nok :wink:
Momentet i 3vzfe motoren er jo heller ikke feil...

Turbo blir det nok aldri i denne, er bare ett "hiv sammen billig" prosjekt for å se hvordan det går, jeg er vel litt bortskjemt da jeg synes det har blitt kjedelig å bytte 3s motorer i disse bilene, er liksom litt for enkelt det :roll:
 #416171  av erling
 
Blir flott dette! Stakkars "drittbilen" til Morten måtte bøte med vinkelsliperen altså.. Men hadde ikke lagd noe styr utav clutchen, gti-lamellen og turbo-trykkplate funker som snus sammen med dette oppsettet, er uhyre lite forskjell i diameter. :D
 #416182  av SupraJensen
 
Hei, du må bare oppdatere godt med bilder og utfyllende tekst på dette bygget, for dette er så sykt rått :twisted:
akkurat slik jeg ville gjort om jeg kom overe et vrak av en mr2 :wink:
 #416185  av lasse
 
erling skrev:Blir flott dette! Stakkars "drittbilen" til Morten måtte bøte med vinkelsliperen altså.. Men hadde ikke lagd noe styr utav clutchen, gti-lamellen og turbo-trykkplate funker som snus sammen med dette oppsettet, er uhyre lite forskjell i diameter. :D
Hehe, måtte det gitt!
Får se hva det blir til, gti lamellen jeg har er ganske sliten og jeg har jo en helt ny turbolamell, så om det er billigere å bygge om enn å kjøpe ny gti, så gjør jeg det...
SupraJensen skrev:Hei, du må bare oppdatere godt med bilder og utfyllende tekst på dette bygget, for dette er så sykt rått :twisted:
akkurat slik jeg ville gjort om jeg kom overe et vrak av en mr2 :wink:
Skal prøve så godt jeg kan! Har tenkt det så altfor mange andre ganger når jeg har bytta motorer og styra, men når man kommer skikkelig i gang så er det jo så moro at man ikke vil ta bildepauser :wink: men skal ta meg i skinnet nå altså...

Var forøvrig innom Toyota i dag og bestilte svinghjulsbolter, de kommer i morgen :D
 #416426  av lasse
 
Jaja, har jo skjedd litt her, madammen er jo og besøker moren sin langt langt vekke denne uka, så da har det blitt noen timer på verkstedet i går og i dag 8)

Vippa 3sge'n ut i går, og heiste 3vz'n opp i dag, er litt rør og slanger som må tilpasses i tillegg til ledningsnettet, men har trua på at dette skal gå greit.
Skulle bare ønske jobben ikke tok så mye av skru tiden mi :x

Og ellers ble det en standard 3sge clutchlamell, er vel ikke noe vits i å gjøre ting vanskeligere enn de er...
Vedlegg
IMG_0954_1000x747.JPG
IMG_0954_1000x747.JPG (197.9 kiB) Vist 2281 ganger
IMG_0959_747x1000.JPG
IMG_0959_747x1000.JPG (194.04 kiB) Vist 2281 ganger
IMG_0971_1000x747.JPG
IMG_0971_1000x747.JPG (167.1 kiB) Vist 2281 ganger
IMG_0975_1000x747.JPG
IMG_0975_1000x747.JPG (174.85 kiB) Vist 2281 ganger
 #416452  av lasse
 
Tror det blir bra, ser allerede ut som motoren trives der den står :wink:
Fått kjøpt inn litt universale vannslanger og ny reim til dynamoen i dag, den gamle ble litt lang når jeg fjerna ac kompressoren.
Blir vel å fortsette å skru i morgen tenker jeg, må ha litt tid i den røde når det endelig er litt opphold!
 #416588  av lasse
 
Ã… jada...



Ekstremt dårlig eksos, hjemmemekk med mye utette skjøter og trange rør, men håper den holder turen til ett eller annet sted jeg får laget noe skikkelig...
 #416594  av lasse
 
Takker, bare få bestilt opp skilter og få betalt omreg og årsavgift nå så er det tut og kjør :wink: