Side 1 av 1

Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:12 sep 2012 22:54
av Robinsx
Lurer på hvorvidt det er lovlig å bytte fra 16v til 20v i en AE92 gti.

Planen er å hive nedi en blacktop men den er jo så og si lik 16v bunndelen så blir jo bare "Toppen" som blir byttet.

Hva tror dere med EU kontroll/ BT synes om dette?

Re: Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:13 sep 2012 07:46
av apehest
Det blir jo som alt annet av trim. Ikke tillatt.

Re: Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:13 sep 2012 12:34
av ArildM
20v er en JDM motor, finner ikke avgasspapirer på den, ergo er bytte ikke mulig mtp godkjenning.
Ellers så må Toyota supplere med info på at de godkjenner ombytte, og det kan du bare glemme. Ergo er det ikke mulig på noen punkter.

Det beste er bare å sette noen kvassere kammer på 16v motoren, skal ikke så mye til før du har samme effekt som 20v motoren. Ellers er 20v motorbytte mer enn bare å bytte topp :roll: :wink:

Det du kan gamble med er jo å bytte motor og satse på at ingen ser at det er byttet. Og sånn sett få den EU ok. Bare du tar av dekslet som det står 20v på når du skal på kontroll så.

Re: Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:13 sep 2012 13:44
av Zepticon
Så lenge motorkoden er den samme så skal det mye til før du blir "tatt".
Nei, det er ikke lovlig. Men ville jeg gjort det? ja :)

Mazda leverte feks KL motorene (2,5 V6) i to versjoner, en for JDM og en for EU og USA.
EU og USA har 164 hk mens JDM har 198. Begge motorene heter fra Mazda "bare" KL, mens de har andre delenummer på toppene, kammer og stempel. JDM har KL03, mens EU og USA har KL01. På blokka står det KL på begge.

Kommer jeg over en kontrollør som vet nok om Mazda til å se foskjell på en KL01 og en KL03 så kommer han ikke til å bry seg, og finner du en som ser forskjell på en 16v og en 20v, så er han nok på din side ;)
Tror ikke EU kontrollen blir noe problem heller, med mindre det står 115hk i vognkortet, og du har svær intercooler og turbo under der.

Re: Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:13 sep 2012 14:18
av Robinsx
Hehe det jeg regnet med ja. Blir vel å sette på org filterboks og ta av Stacksa på kontroll. Står kun 4AGE i vognkortet ikke CO, hester, støy etc. Bilen er også org uten katalysator.

Toppen har jeg carbondeksler til så står ikke 20V på den. Også blir cam coverene lakkert i bilens farge :)

Re: Lurer på noen regler ved bytte av topp.

Legg innLagt inn:13 sep 2012 15:07
av ArildM
Blacktop er kult da :) Er vel ikke ulovlig å kjøre med stacks da, men det vekker kanskje litt uønsket oppmerksomhet.