TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • corolla ke30 med 5S-FE / 5S-GTE..

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #418739  av morten rs
 
Hei. har en KE30 så eg har prøvd litt av kvart i. kunne tengt meg nåke litt større og me mer moment. så lurte på om noen inne her vett kass girkasse eg kan ha sammen me ein 5S motor som e bolt on.

tar i mot alt av forslag..
 #418744  av mr292
 
nå blir dette bare ren gjetting, men mener girkassen er samme som på 3s motorene, der er det i hvertfall kun toyota altezza/lexus IS som har bakhjulsdrift. kan dette være noe?

EDIT: kun de som har bakhjulsdrift var vel feil, (vi må ikke glemme mr2) men kun de som har bakhjulsdrift med motor framme :P
 #418754  av David
 
3sge beams har annet boltmønster mot gir enn vanlig 3sge.
Du må ha W58 fra mk3/4 supra uten turbo. Custom clutchus
Clutchlamell med turbo splines men sugemotor diameter og svinghjul.
Også må du såklart lage girtunnelen litt større så du får plass til kassa
 #418760  av Holger
 
med fks. 5s-gte så vil jeg tro du skal opp i litt effekt og moment. Er vel like greit å få i en solid girkasse med custom clutch hus med en gang? az6 fra is200 er ikke så glad i effekt over 300. w58 tar litt mere, men det vet David mere om. r154 fra mk3 supra turbo, v160 fra mk4 supra turbo er solide greier. om det er mulig da såklart. Men har sett v160 på 4agte...
 #425117  av morten rs
 
Har nå fått plukket ned ledingsnett på min 5S-FE og får det klart så det passer rett i min gamle ke30 :P

så i mårå skal jeg prøve ut om min w55 kasse vil passe på 5S-FE`n min.
om det passer overens så er det ikke så veldig lenge til den vil være montert i bilen..

Det som må gjøres før den er klar til og settes og er klar til bruk er :

- Nytt innsug.
- Bygge litt om på termostathuset.
- Lage nye motor og girkasse fester.
- Retter bunnpannen og trakten til oljepumpen, siden motor vil stå rett og ikke skrå stilt lenger.
- Bygge om fordeler slik at den ikke bygger så mye ut og krasjer i torpedovegg.
- Kappe og sveise mellomaksling.
- Lage ny gjennomføring til gir spake.
- Bygge om Cluch fra vaier til hydraulikk.
- Ny radiator som er litt større en den originale.

Sikkert noe som er glemt i farta. Men fått med det eg kom på akkurat nå. :p

Skal og gjer en del med bilen får den skal på veien igjen. Litt rust sveising og forbedring av hjuloppheng, samt stive av karosseriet, sømsveis og forsterke ramme. :P

HÃ¥per det kan bli ett bra prosjekt.
 #425134  av sleeper
 
Hvis du har mulighet til og beholde en del av den orginale hellinga på motoren, så vil jeg anbefalle og gjøre det. setter du den helt rett kan du få litt problemer med retur av olja fra toppen.
 #425229  av morten rs
 
Fant ut at mitt cluch hus ikke pasta på 5s. Så da ble det en liten brems der.
men om noen her har ett cluch hus fra en ca60 1982 mod. Med alu kasse type w55 så skrik ut.
 #425231  av morten rs
 
Fant ut at mitt cluch hus ikke pasta på 5s. Så da ble det en liten brems der.
men om noen her har ett cluch hus fra en ca60 1982 mod. Med alu kasse type w55 så skrik ut.