Side 1 av 3

Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 21:35
av MR2i
Jeg har i et par års tid tenkt litt på å lage en sekvensiell giring på min MR2 AW11 med C52 H-giringskasse.

Jeg har et ønske om en såkalt "closed loop" krets som med hjelp av elektriske aktuatorer utfører giringen og clutchingen. Det blir også 2 innstillinger, Normal og Sport.

Med "closed loop" menes at det blir sensorer som sjekker at korrekt gir er lagt inn.
Jeg ønsker også å sperre for å gire ned dersom turtall er for høyt. Dette settes i software. Sperre for revers om bilen ruller.

Innstillingen Normal og Sport går på tid, 1-2 sekunder ved normal giring, 5-7 tideler på sport. I sport vil det være mulig for de som har ECU bygget for "flat shift" å ha fullgass-giring.
Jeg har planer om å bruke original girspak, men lager en brakett med switcher for opp/nedgiring, samt trykknapp for revers. I tillegg kommer bryteren for Normal og Sport-modus.

Dette burde komme på under 3000,- inkl styring, braketter og 3 aktuatorer og giranviser.
Er det noen flere som kunne tenkt seg dette, kan jeg lage flere mens jeg først driver på. Prisene vil nok også synke dersom vi er flere som ønsker dette.

Kan lage for AW11, SW20 og Corolla evt. andre som ønsker til sine biler. Eneste blir jo brakettene som må lages spesielt til disse.

Aktuatorer som under er planen å bruke.
Bilde

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 22:34
av ArildM
Dette høres svært spennende ut. Og du tror det blir å fungere?
Kanskje jeg skulle lage banebil av AW11en min :oops:
Må vel ha et sånt sett da :wink:

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 22:38
av MR2i
Driver i denne stund og skriver mail til elektronikkutvikleren min for å få en pris på boksen inkl givere og software nå.. Siden det er boks nr 1 som koster, så vil prisen falle fort.. jeg tror jeg kommer til å kjøpe 20 sett og så legge ut for salg på finn.no osv.

Jeg trenger jo bare å få "lånt" biler for å lage brakettene. Resten blir jo likt. :)

Og ja; dette MÅ du ha.. :lol:

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 22:42
av MR2i
Btw kommer jeg til å bruke 2 store fjærer på den horisontale aktuatoren.. slik at aktuatoren på horisontal aksel kan bevege seg til korrekt stilling allerede før girposisjonen er i midtstilling. Dette for raskest mulig giring selv på tvers av H-pattern.

Om jeg klarer å gjøre meg forstått på dette.. kan lage en tegning på det.. :)

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 23:10
av MR2i
Her er specs som jeg foreløpig har satt opp til utvikleren:
Jeg tenkte å bygge om min Toyota MR2 fra vanlig H-giring til sekvensiell giring av girkassen.
Lurte på derfor hvor mye du skulle hatt for å lage elektronikken til denne..

Her er spec:

Jeg ønsker å bruke 3 stk 12V aktuatorer som erstatter clutchpedal, horisontal og vertikal bevegelse av girspak.

Inputs er:
• Turtall -for å avkjenne turtall når man girer ned. Dette for å unngå overvarving av motor. Må kunne stilles i software.
• Hallsensor for avkjenning om bilen er i bevegelse når man skal velge revers
• Sensor for å gire ned (på girstang)
• Sensor for å gire opp (på girstang)
• Reversknapp
• Normal/sportmodus-bryter (Tid elektronikken bruker for å gire, samt mykere clutching ved Normal drift)
• Sensor for posisjon vertikal aktuator
• Sensor for posisjon horisontal aktuator
• Sensor for posisjon clutch aktuator

Outputs er:
• Aktuator for horisontal bevegelse
• Aktuator for vertikal bevegelse
• Aktuator for clutch
• Visning av valgt gir på løst display på dashbord (1 digit)
• 12V utsignal ved aktivert clutch-aktivator (For de som har ECU for såkalt flat-shift giring). Må være ON inntil clutch er bekreftet deaktivert.

Kommunikasjon:
• USB 2.0

Softwarens spec:
• Antall gir
• Maks turtall for nedgiring. Fra 0 – 10.000 RPM
• Opplæring ved førstegangsbruk for maks/min utslag horisontal akse
• Opplæring ved førstegangsbruk for maks/min utslag vertikal akse
• Opplæring ved førstegangsbruk for hvor neutral er på vertikal akse
• Opplæring posisjon revers
• Tid i mS giring Normal
• Tid i mS giring Sport

Regner med at det må sitte en kondensatorbank inni boksen for å takle pulsene som går til aktuatorene.
Boksen trenger ikke å være vanntett, da den skal monteres inne i kupé eller bagasjerom.
Det brukes standardkontakter for alle utganger/innganger på boksen slik at det er lett å plugge til ting.

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 23:39
av MR2i
Det bør kanskje være en NEUTRAL-knapp også, i tilfelle man bare velger å sette bilen i fri, selv om man har hastighet på bilen.. ?

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:20 sep 2012 23:51
av ArildM
Hvor stort er dette utstyret? Tar det opp mye plass interiørmessig? Altså hvor mye må modifiseres for å få dette til å fungere?

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 00:32
av MR2i
Jeg mener at boksen bør kunne ligge på eller under 4x5x10 cm i størrelse. Den kommer jeg til å sette ved siden av ECU.

Brakettene skrus direkte på kassen. Skal lage mal på braketter i acryl som jeg lager med laseren på jobben.

Innvendig tenkte jeg å ta av mansjetten, lage en metallerstatning (polert alu?) med bryterne for modus og revers, med kun en slisse for eksisterende girspak for fremover og bakover i "3. og 4. gir". Må vel ha 2 fjærer som fjærbelaster girspaken i senterstilling. 2-3 cm vandring fra senter til trykkpunkt.

Det bygges altså ingenting innvendig.
Blir kun en 5-leder signalkabel fra girspaken og bakover. 4 signal + jord.

Tenkte at neutral kunne være "under" 1. gir. Elektronikken kan være sånn at om man har inne den manuelle clutchpedalen kan man gire ned så mye man vil, men elektronikken tillater ikke å løse ut clutch dersom man prøver å sette inn 1. gir og hastighet er over 60 km/t eller noe i den duren..

Man kunne hatt oppsett i software på maks km/t på hvert av girene. Da kan man gjøre hva som helst med turtallet og giringen uten at noe kan gå galt.

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 00:37
av MR2i
..forresten.. Neutral kan ikke være under 1. gir.. i tilfelle man girer ned en gang for mye, og plutselig er man i fri og setter gassen i bunnen...

Modusknappen kan feks være NEUTRAL - NORMAL - SPORT.

Skal sjekke hva de andre har gjort for å løse det..

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 00:51
av MR2i
Eller om man har paddleshift... :)

Bilde

Da kan man jo bare ha en polert plate der girspaken er nå, kun med bryter for modus og neutral.

Denne kan jeg lage helt og holdent selv med laseren i matt svart acryl.
Hadde blitt kult som rakkern.. :)

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 01:01
av MR2i
Kunne sett sånn ut på platen der girspaken var/er nå...
modus.jpg
modus.jpg (460.63 kiB) Vist 4129 ganger

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 02:41
av 3rlend
du har for mye iq mann :P

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 03:34
av Audun F
Får du dette til å funke skal jeg ha et sett til min SW21! :)

Sykt fett mann, sykt :mrgreen:

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 06:43
av MOTORSPORTHUSET
Jeg gjorde jo no lignende på castrolcelicaen vis du har lest tråden.
og driver med akkuratt dette.
bare jeg brukte/bruker pneomatik og pls, for alt jeg leste var at slike strøm aktuatorere ikke orket det. og tok velig mye strøm. ?
krb prøvde blant annet dette men det ble ikke raskt nok pga styrken ble ikke sterk nok.
så fikk han pneomatikk av meg til. og det var sterkt nok.

tenkt deg du drar i girstanga med kraft gange arm på 25cm mot 3 cm.
og du drar 20kg. det er 160 kg i press nede på wireen når du er ivrig og skal presse synkroniseringa isammen..

luftsylinderene mine presser ca 50kg i 5 cm så fort at du ikke kan se di jobbe..
skulle du tilsvart det samme med strøm så må du ha stooore strømsylindere!!
nesten som en startmotor.

husk og at det er mye lettere og drive ei dog kasse en ei med synkronisering..

lykke til.

Re: Sekvensiell giring av H-girede kasser

Legg innLagt inn:21 sep 2012 08:55
av MR2i
MOTORSPORTHUSET skrev:Jeg gjorde jo no lignende på castrolcelicaen vis du har lest tråden.
og driver med akkuratt dette.
bare jeg brukte/bruker pneomatik og pls, for alt jeg leste var at slike strøm aktuatorere ikke orket det. og tok velig mye strøm. ?
krb prøvde blant annet dette men det ble ikke raskt nok pga styrken ble ikke sterk nok.
så fikk han pneomatikk av meg til. og det var sterkt nok.

tenkt deg du drar i girstanga med kraft gange arm på 25cm mot 3 cm.
og du drar 20kg. det er 160 kg i press nede på wireen når du er ivrig og skal presse synkroniseringa isammen..

luftsylinderene mine presser ca 50kg i 5 cm så fort at du ikke kan se di jobbe..
skulle du tilsvart det samme med strøm så må du ha stooore strømsylindere!!
nesten som en startmotor.

husk og at det er mye lettere og drive ei dog kasse en ei med synkronisering..

lykke til.
Takk for tilbakemeldingen.
Ja, fikk med meg at du bygde tilsvarende med pneumatikk og PLS.

Det blir mikroprosessorstyrt dette også. Men det er høyhastighets småmotorer jeg tenkte å bruke som driver en helical aksling som da gjør at det blir temmelig sterkt i forhold til størrelse. Motoren må gjøre kanskje 50-100 runder per cm.
Har sett noe tilsvarende tidligere, men da til en pris på 30.000,-.

Jeg skal sjekke litt angående strømforbruk på disse, men i elektromotorverdenen er jeg ganske godt kjent med tiden. Alle motorer bruker lite strøm, om belastningen er liten.. selv ved høyt turtall.