TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • spm om avensis 2003 modell 2.0 d4d

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #419230  av Neo
 
Hei.

Vurderer å anskaffe en Avensis stv 2.0 d4d 2003 mod. Den har gått 277000km, er dette mye for denne bilen? Etter det jeg har forstått så er dette en kjempegod bil som enda klarer MYE mer, stemmer det? Er det ellers noe man bør være oppmerksom på? Er jo ellers en kjempebra bil :) .. Håper noen her kan svare :)
 #419232  av Holger
 
D4D er jo ikke akkurat kjent for å være en god motor, med den kilometerstanden regner jeg med det er byttet motor en gang også :) tetningene til dysene som ikke tetter, oljen kokser å tetter sila, først ryker turbo, så ryker motor... :( Toyota har vel en slags kampanje på dette, som bytter ut tetninger, men vet ikke hva det koster eller noe...
Har nesten gådd ut av telling på hvor mange Rav4 og Avensis med d4d motor som har hatt motorhavari som har vært innom jobb desverre....

Ellers er selve bilen god og holdbar :)
 #419237  av Neo
 
Holger skrev:D4D er jo ikke akkurat kjent for å være en god motor, med den kilometerstanden regner jeg med det er byttet motor en gang også :) tetningene til dysene som ikke tetter, oljen kokser å tetter sila, først ryker turbo, så ryker motor... :( Toyota har vel en slags kampanje på dette, som bytter ut tetninger, men vet ikke hva det koster eller noe...
Har nesten gådd ut av telling på hvor mange Rav4 og Avensis med d4d motor som har hatt motorhavari som har vært innom jobb desverre....

Ellers er selve bilen god og holdbar :)
Akkurat, har selv byttet turbo på RAV'en min så. Men trodde det gjaldt kun RAV4, har bare hørt gått om avensis..
Mener du jeg bør vurdere nyere modell eller? Trenger bil med litt større plass så, RAV'en er litt liten :lol:
 #419238  av Holger
 
nyere modell kan være lurt ja :) å ikke import bil, 4 av de vi har hadd inne på jobb med havari har vært import..

Rav4, Landcruser og avensis/verso. er plaget
 #419240  av apehest
 
Kjøp en med bensinmotor, lev lykkelig i alle dine dager.
 #419242  av Holger
 
apehest skrev:Kjøp en med bensinmotor, lev lykkelig i alle dine dager.
så lenge det ikke er 1,8 vvti... 1zz-fe med andre ord
 #419244  av Neo
 
hva som er galt med 1.8 litern?

men bensin, hmm høyere forbruk og dyrere drivstoff er noe dritt.. nei vil ikke gi slipp på diesel kreftene :)
 #419245  av Holger
 
ovale sylinderløp, drikker olje som en alkoholiker drikker brennevin
 #419247  av Neo
 
såpass.. bare for nyskjerrighetens skyld, hva er forbruket på en 2.0 liters bensin på avensis langkjøring? blandet kjøring er det vell ingen forskjell på bensin og diesel, ikke store forskjellen ivertfall
 #419248  av Holger
 
det er jeg ikke helt sikker på, men vil tro den bruker mere en diesel uansett..
 #419249  av Neo
 
Holger skrev:det er jeg ikke helt sikker på, men vil tro den bruker mere en diesel uansett..
hvor sterkt fraråder du en 2 liter d4d egentlig? :wink:
 #419250  av Holger
 
jeg fraråder deg det stort, med mindre det er fulgt opp kampanjer og servicer nøye, å det ikke er import bil. spør om turbo er byttet, å olje forbruk. er ikke alle som trenger å være dårlige liksom :)
 #419252  av McLarren
 
Må si meg uenig. En 2003 modell, altså T25 pre-facelift diesel (1CD-FTV) er det ikke mye galt med. Har aldri sett en eneste en med motorhavari. Eneste bilene med denne motoren jeg har vært borti at det er skiftet turbo på, er Previa, som er importbiler. Skifte av turbo på Rav4 er heller ikke normalt, men det sitter to ventiler på dieselpumpa som har en tendens til å bli tett. Eneste negative jeg har om denne motoren i Avensis er EGR-ventilen som går tett. Facelift modellen derimot ('06+) har en litt annerledes motor (1AD-FTV) som ikke er like holdbar.

Annet enn det, så styr for all del unna 1,8 bensin motoren!

Ting som går igjen ellers på Avensis av denne utgaven er dårlige xenonlykter, spylerpumper og elendige deksel på lyktespylerne, de faller av i hytt-og-gevær.

Forbruket på 2.0 bensin på disse er litt mindre enn i Rav4 bensin, som bruker rundt litern på mila, disse har samme motor (1AZ-FE).
 #419254  av McLarren
 
Det er en T25 pre-facelift ja. :)