Det er vel på tide at jeg hiver inn mitt prosjekt også.
Jeg kjøpte drømmebilen min i fjor sommer og har aldri vert så glad i en bil noen gang. Vi har vert gjennom litt trøbbel på veien, men sånn er det!
Dere vet hvordan det er, etter du har kjørt lenge med samme effekt, så blir det ikke like gøy å kjøre bilen som det var før, derfor har jeg bestemt meg for å "piffe" opp bilen til 400 på hjula. Delene har jeg kjøpt inn, men mangler forsatt litt små ting.
Jeg har leid ett stort garasje lokale og jobber sammen med mange andre som også har prosjekt biler type BMW, Audi, VW, Mercedes osv.. Bare tyske biler, så da skal jeg bevise at japse er best!
Uansett, jeg er ikke utdannet som bilmekaniker og har egentlig kun lest meg fram til hvordan jeg skal gjøre dette på nett og jobbet mye med bil i fritiden. Jeg har heldigvis noen bekjente som har mer kunnskaper enn meg om bil, så det kommer godt med. Jeg har muligens bil kunnskapen i hodet, men om jeg klarer å utføre arbeidet skikkelig blir jo spennende!
Her er delelista:
- Electromotive tecGT datasprut med sensorer, coiler og ledningsnett osv.
- Garrett GTX3071r, ekstern WG Tial 38mm med 0,63 eksoshus + turbobleie
- Tial 38mm MVS v-band
- 3" Blitz nurspec r eksos hele veien
- ACT 6-puck clutch
- ACT XACT ProLite svinghjul
- 3" Downpipe med v-band til turbo og 2-bolt til eksos
- Selvbygget eksosmanifold med T3 flens til turbo, v-band til Downpipe og WG.
- Spesiallaget Inntaksmanifold fra RacerX fabrications
- Bredbåndslambda LC-1 A/F
- Top feed fuel rail med 850cc dyser fra RacerX
- 70mm spjeldhus
- Walbro 255lph bensinpumpe med Aeromotive bensintrykksregulator + måler
- AN6 rør og slanger hele veien fra bensinpumpa
- Skifte Bensinfilter, oljefilter, en grade kaldere tennplugger og andre servicedeler++
- Øvre stag bak
- FMIC med rør og slanger
- Carlos sainz fanger for mer luft til FMIC - takk til Laffy for fangeren!
- JDM girkasse som har kjørt 24,000km - Takk til Haugrud!
- Ny og forsterket bankesensor fra ATS
- TRD lavtemperatur termostat
- Cometic toppakning 1.4mm
- Full OEM pakningssett til hele motoren
- OEM registerreim med nødvendige reimhjul
- Splitters nye polyforinger i fram og bakparti
- CP Stempler 86.5mm
- Eagle råder, H-profil
- ARP toppbolter
- ACL rådelager og motorlager, må muligens overdimensjoneres
- Nye slanger og slangestrømper til mesteparten i motorrom
- Olje catch can
- BC Coilovers BR series
-25mm Spacers bak og 10mm framme
- Hvite Rota Grid 17x9 felger med Falken FK-452 215/35/ZR17 dekk
- TRD Lamelldiff i org. diffhus - Takk til Kjelliken!
- Pakfeifer body kit klar til montering! - Takk til Kjelliken!
Dette tror jeg var alle delene, kan hende jeg har glemt noe.. Her er andre ting som skal bli gjort:
- Mapping på vei og deretter finjustering på dyno
- Dynoteste bilen
- Sjekke om det andre deler som jeg må skifte når jeg åpner motor++
- Få tak i små plastposer med merkelapper til skruer, mutrer, små deler og deretter skrive navn på dem, så jeg hvor di hører til
- Merke deler og komponenter jeg tar ut av motorrommet, så jeg har full kontroll
Hva som skal bli gjort hos EBB i Stavanger:
Plane toppen, honing (borring) av sylindervegger til 86.5mm, slipe stempelringer, polering av veiv, veksjustering av stempler og råder, deretter balansering av veiv, svingingsdemper, svinghjul og clutch + full overhaling av topp og det involverer sliping av ventiler og bytte av tetninger.
Her er noen bilder av bilen, beklager for dårlig kvalitet.. Har tatt di med telefonen min:



Bilder kommer litt etterhvert! Det kan hende at prosjekt tråden blir litt død nå i starten, siden jeg skal rydde plass + jeg har mye arbeid i jobben min utenom også.. Skal ta noen bilder av delene jeg har kjøpt inn til nå om litt..
Har dere noe tips eller kommentarer, så tar jeg hjertelig i mot dem!
Jeg kjøpte drømmebilen min i fjor sommer og har aldri vert så glad i en bil noen gang. Vi har vert gjennom litt trøbbel på veien, men sånn er det!
Dere vet hvordan det er, etter du har kjørt lenge med samme effekt, så blir det ikke like gøy å kjøre bilen som det var før, derfor har jeg bestemt meg for å "piffe" opp bilen til 400 på hjula. Delene har jeg kjøpt inn, men mangler forsatt litt små ting.
Jeg har leid ett stort garasje lokale og jobber sammen med mange andre som også har prosjekt biler type BMW, Audi, VW, Mercedes osv.. Bare tyske biler, så da skal jeg bevise at japse er best!

Uansett, jeg er ikke utdannet som bilmekaniker og har egentlig kun lest meg fram til hvordan jeg skal gjøre dette på nett og jobbet mye med bil i fritiden. Jeg har heldigvis noen bekjente som har mer kunnskaper enn meg om bil, så det kommer godt med. Jeg har muligens bil kunnskapen i hodet, men om jeg klarer å utføre arbeidet skikkelig blir jo spennende!

Her er delelista:
- Electromotive tecGT datasprut med sensorer, coiler og ledningsnett osv.
- Garrett GTX3071r, ekstern WG Tial 38mm med 0,63 eksoshus + turbobleie
- Tial 38mm MVS v-band
- 3" Blitz nurspec r eksos hele veien
- ACT 6-puck clutch
- ACT XACT ProLite svinghjul
- 3" Downpipe med v-band til turbo og 2-bolt til eksos
- Selvbygget eksosmanifold med T3 flens til turbo, v-band til Downpipe og WG.
- Spesiallaget Inntaksmanifold fra RacerX fabrications
- Bredbåndslambda LC-1 A/F
- Top feed fuel rail med 850cc dyser fra RacerX
- 70mm spjeldhus
- Walbro 255lph bensinpumpe med Aeromotive bensintrykksregulator + måler
- AN6 rør og slanger hele veien fra bensinpumpa
- Skifte Bensinfilter, oljefilter, en grade kaldere tennplugger og andre servicedeler++
- Øvre stag bak
- FMIC med rør og slanger
- Carlos sainz fanger for mer luft til FMIC - takk til Laffy for fangeren!

- JDM girkasse som har kjørt 24,000km - Takk til Haugrud!

- Ny og forsterket bankesensor fra ATS
- TRD lavtemperatur termostat
- Cometic toppakning 1.4mm
- Full OEM pakningssett til hele motoren
- OEM registerreim med nødvendige reimhjul
- Splitters nye polyforinger i fram og bakparti
- CP Stempler 86.5mm
- Eagle råder, H-profil
- ARP toppbolter
- ACL rådelager og motorlager, må muligens overdimensjoneres
- Nye slanger og slangestrømper til mesteparten i motorrom
- Olje catch can
- BC Coilovers BR series
-25mm Spacers bak og 10mm framme
- Hvite Rota Grid 17x9 felger med Falken FK-452 215/35/ZR17 dekk
- TRD Lamelldiff i org. diffhus - Takk til Kjelliken!

- Pakfeifer body kit klar til montering! - Takk til Kjelliken!

Dette tror jeg var alle delene, kan hende jeg har glemt noe.. Her er andre ting som skal bli gjort:
- Mapping på vei og deretter finjustering på dyno
- Dynoteste bilen
- Sjekke om det andre deler som jeg må skifte når jeg åpner motor++
- Få tak i små plastposer med merkelapper til skruer, mutrer, små deler og deretter skrive navn på dem, så jeg hvor di hører til
- Merke deler og komponenter jeg tar ut av motorrommet, så jeg har full kontroll
Hva som skal bli gjort hos EBB i Stavanger:
Plane toppen, honing (borring) av sylindervegger til 86.5mm, slipe stempelringer, polering av veiv, veksjustering av stempler og råder, deretter balansering av veiv, svingingsdemper, svinghjul og clutch + full overhaling av topp og det involverer sliping av ventiler og bytte av tetninger.
Her er noen bilder av bilen, beklager for dårlig kvalitet.. Har tatt di med telefonen min:



Bilder kommer litt etterhvert! Det kan hende at prosjekt tråden blir litt død nå i starten, siden jeg skal rydde plass + jeg har mye arbeid i jobben min utenom også.. Skal ta noen bilder av delene jeg har kjøpt inn til nå om litt..
Har dere noe tips eller kommentarer, så tar jeg hjertelig i mot dem!

Sist redigert av God den 02 feb 2014 16:51, redigert 33 ganger totalt.
Celica st185 90' prosjekt, 450-500hk bygg! - viewtopic.php?f=61&t=41225
For øyeblikket med st205 motor!
Biler:
- Toyota Celica GT4 ST185 90' -Rampebil!
- Subaru Forester S-Turbo (SF5) 00' - Bruksbil/vinterbil!
For øyeblikket med st205 motor!
Biler:
- Toyota Celica GT4 ST185 90' -Rampebil!
- Subaru Forester S-Turbo (SF5) 00' - Bruksbil/vinterbil!