Side 1 av 1

Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:09 okt 2012 18:36
av Dipsy
Da har jeg endelig fått skifta ut hele det gamle eksosanlegget. Fra manifoil til effektanlegg. Å jeg har merket en viss endring i atferden til min kjære mkII. Den liker seg dårligere på lavere turtall enn den gjorde før, å det virker som den drikker en hel del mer bensin enn før.

Jeg linker til en tidligere post hvor dere kan se grenrør og effektanlegg jeg har gått for: http://ts-ogn.no/index.php?option=com_j ... 33&t=39869

Dimensjonen på hele anlegget er økt (så vidt jeg kan se var det ikke 2,5" på det gamle), nå er det 2,5" hele veien, ut til noen deilige potter med 4,5" stuss :) Og den totale lengden på anlegget er blitt kortere. Nå går det rett ned fra grenrør og rett bak og ut til pottene. Det er også grenrør i utførelsen 4-1, det gamle er 4-2-1. Og som det dere kan se på bilde av grenrøret har føleren (tror det er lambda?) flyttet seg fra ca. midt på anlegget og opp til det ene grenrøret.

Jeg var klar over at dette ville endre bilens atferd noe, men ikke helt i denne skalaen :p Og lyden er helt INSANE :lol: Høres nesten ut som en GT racer 8)

Det jeg lurer på da er om noen har en forklaring på atferdsendringen. Altså det økte drivstofforbruket og hvorfor den går dårligere på turtall jeg før kunne ligge på uten problem. Btw vil jeg ikke anbefale folk og gjøre som jeg har gjort ang. eksos, hvis de er redde for å bli stoppa av onkel Politi eller Biltrangsynet. Jeg digger lyden da vel og merke, og jeg kjørte forbi en kontroll utført av Onkel i går, bilen foran ble vinka inn, og jeg fikk kjøre forbi selv om det var plass til å haie meg inn også :lol:

På forhånd takk for svar!

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:09 okt 2012 23:12
av ArildM
Spørs om den går rikt pga feil plassering av lambda :wink:
Skal vel normalt ikke bruke mer bensin etter en slik oppgradering. Men det spørs om motoren får litt lite mottrykk å jobbe med så da vil den gå dårligere på lavere turtall.

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 10:46
av Zepticon
Mer lyd = tyngere høyrefot = mer bensin

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 11:18
av mr2storbrua
3S-GE? Da vil jeg anta at lavt mottrykk er grunnen til at den går dårligere på lavt turtall, og lambda-plasseringen er grunnen til økt bensinforbruk. Hvis du stikker innom et bilverksted så kan de kanskje måle lambda for deg og se om den er fornuftig?

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 16:22
av Dipsy
Zepticon skrev:Mer lyd = tyngere høyrefot = mer bensin
Det er så feil som du kan få det :lol: Med den lyden jeg har er foten lettere enn den noen gang har vært skal jeg si deg! :P

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 16:24
av Dipsy
mr2storbrua skrev:3S-GE? Da vil jeg anta at lavt mottrykk er grunnen til at den går dårligere på lavt turtall, og lambda-plasseringen er grunnen til økt bensinforbruk. Hvis du stikker innom et bilverksted så kan de kanskje måle lambda for deg og se om den er fornuftig?
3S-GE ja. Lavt mottrykk ja, har hørt om det. Er nok det som gjør det som du sier ja. Og hva tror du gutta på verksted sier når de får inn noe som bråker så jæævlig som denne gjør? :| Kan de rapportere meg til våre gode venner i biltrangsynet?

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 16:35
av mr2storbrua
Har ikke hørt at noen har blitt rapportert etter at de har vært inne på verksted. EU-kontroll blir derimot noe annet...

Re: Spørsmål ang. atferdsendring etter eksosskifte

Legg innLagt inn:10 okt 2012 21:48
av Dipsy
mr2storbrua skrev:Har ikke hørt at noen har blitt rapportert etter at de har vært inne på verksted. EU-kontroll blir derimot noe annet...
Hmm, ja kanskje jeg skulle prøvd. Men jeg føler det er litt som å poke vepsebolet da :lol: