Side 1 av 2

Knekker "hub"

Legg innLagt inn:14 okt 2012 13:58
av Staverh
Hei.

Noen som har erfaring med at "hub" som holder bremseskive og hjul knekker inne ved lager? Dette har skjedd meg to helger på rad nå. På både høyre og venstre side forran. Knekker både drivaksling og hub..

Kjører med yokohama advan slicks som sitter bra, men det skal vel uansett ikke skje? Oppgitt...

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:17 okt 2012 16:10
av Staverh
Ingen som har erfart dette ???

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:17 okt 2012 17:22
av ArildM
Ikke hørt om det før jeg i alle fall. Rart om ikke noen av Celica guruene her inne har noen erfaringer med hva som kan være årsaken :?

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:17 okt 2012 20:54
av mr2storbrua
Kan være lurt å nevne hva slags celica det er snakk om :wink:

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:18 okt 2012 19:00
av Staverh
Celica st205 99mod. 280 hp på hjul så dette tilsier ikke at det er noe problem. Alle jeg spør har ikke hørt om dette, å jeg har gjort det to helger på rad. Skjønner ikke dette. Skal sies at dekka mine sitter ekstremt godt, men kan ikke skjønne at de sitter så godt.

Kan kanskje nevnes at jeg kjører K-sport 8stemplede kaliptere, og ksport dempere med hardhet på max.

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:19 okt 2012 11:19
av celica_st185
vet ikke hva det kan være, men materialtretthet, feil montering, feil moment eller noe feil på deler? Jeg har hvertfall hub og aksling til begge sidene til st205 liggendes hvis du trenger flere...

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:22 okt 2012 17:32
av Staverh
Feil montering kunne jeg trodd på vis det hadde skjedd bar ene siden, sist skjedde det på siden som ikke har vært rørt. Snakket med mange nå, og det begynner å se ut som om det er at dekkene sitter "for" godt. Så da er det vel bare å få maskinert noen i bedre stålkvalitet. Noen som kan maskiner en slik spline da tro?

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:27 okt 2012 09:07
av Staverh
Siden hub knekker rett ved ytre lagerskål hver gang. Så vurderer jeg følgende.

1, å lodde lagerskåla fast til hub som en forsterking. Eneste da er at simiring må lirkes over lagerskåla etter at den er lodda. Tror dere dette vil gå ut over lagerets levetid betraktelig? Lager er demontert ved lodding.

2, En annen mulighet er å lime sammen spline i hub med spline i ytre drivled slik at dette blir en del, ja det vil da bli en umulighet å demontere igjen...

3, få maskinert hub i bedre stålkvalitet. Men er det noen som kan lage innvendig spline til en ok penge? Lite trolig..


Bedre forslag?

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 03:10
av fdfx3
Staverh skrev:Ingen som har erfart dette ???
Har du bilde av Skaden? og om du har kunne du posta det?

Det kan ikke ha noe å gjøre med de K sport bremsene da? tenker på hvis caliperen sitter montert legere ut enn normalt og du låser hjul så vil det jo bli noen enorme krefte som drar i caliperen, det blir jo kraft gange arm desto lengere ut den sitter, det er hvertfall det eneste jeg kan tenke meg sånn med en gang.

Men hadde det vært mulig å få sett ett bilde av skaden så hadde det kanskje vært lettere å tenke seg, er uansett interesant, har aldri hørt om det før.

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 10:23
av Staverh
Hei. Calipteren har jo 4 flytende stempel på hver side. Så disse skal vel kun klemme og ikke skyve til siden..Bilde

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 13:51
av Daniel_hoy
Kan det ha noe med dette å gjøre? viewtopic.php?f=47&t=9468

Denne tråden gjelder riktignok ST185, men mulig det er samme problemet?

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 14:45
av Staverh
Hørtes veldig likt ut ja:) må sjekke litt. Dog så har ikke delen blitt byttet på 2 år. Har nå virkelig begynt å få opp farten på banen da kommer vel svakhetene kanskje? Men skal absolut sjekke dette. Har jo godt med tid i vinter:)

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 17:11
av fdfx3
Staverh skrev:Hørtes veldig likt ut ja:) må sjekke litt. Dog så har ikke delen blitt byttet på 2 år. Har nå virkelig begynt å få opp farten på banen da kommer vel svakhetene kanskje? Men skal absolut sjekke dette. Har jo godt med tid i vinter:)
Ser ut som om at gjengedelen på det ytre drivleddet ditt har knekt å ikke sant? (med mindre det er det indre som er avbildet der da)
Dette skjedde på min gamle ST182 men selve huben klarte seg, der røk akslingen tvers av rett bak mutteren som holder huben/navet inne i hjullageret, vet ikke hvorfor dette skjedde, men det skjedde rett etter at jeg hadde byttet hullager.

Kan det tenkes at det samme har skjedd på din? altså at ytre delen på drivleddet har knekt rett av bak mutteren slik at det ikke blir noe som trekker hubbet inn i hjullageret? da vil all vekt og belastnin hvile kun på den delen som stikker inn i hjullageret og som ser ut til å ha knekt av på bilen din.
Men igjen så da er det bare det å finne ut av hvorfor drivakselen knekker da (dersom det er tilfellet på din bil da)

Har forsøkt å tegne noe på paint som ilustrerer hva jeg prøver å si om du forstår hva jeg mener da.

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:28 okt 2012 17:29
av Staverh
Ja. Det stemmer som du sier. Den ene siden kan ha vært feil montering. Men den høyre siden har ikke vært åpnet på iallefall 2 år. Noen som vet momentet da? På gatebil våler trodde vi at mutteren løsnet på drivaksel for vi måtte stramme etter. Men det viste seg at akslingen strakk seg siden den knakk når jeg skulle kjøre på rudskogen. Men på høyre side var det ingen forvarsel, alt bare knakk..

Re: Knekker "hub"

Legg innLagt inn:29 okt 2012 00:24
av fdfx3
Staverh skrev:Ja. Det stemmer som du sier. Den ene siden kan ha vært feil montering. Men den høyre siden har ikke vært åpnet på iallefall 2 år. Noen som vet momentet da? På gatebil våler trodde vi at mutteren løsnet på drivaksel for vi måtte stramme etter. Men det viste seg at akslingen strakk seg siden den knakk når jeg skulle kjøre på rudskogen. Men på høyre side var det ingen forvarsel, alt bare knakk..
Jeg har trekt etter venstre akselen 4-5 ganger i sommer, jeg byttet tilslutt hjullageret og da ble det i orden, hvertfall de 3 ukene jeg fikk kjørt før motoren min havarerte :roll: . Kanskje akselen/drivleddet mitt er på tur til å ryke å da?
Men det er vell spørs om det ikke er pga at akselen ryker at Hub'n din ryker da. Men er det noen som vet hvorfor akselen ryker er det at den strekker seg?, feiltrekking/montering? eller er den rett å slett for svak og ikke tåler belastningen? (vet ST182 hub og lager er det samme som på ST185)
Momentet har du her: