TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica gt four st205 1999 japan import.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #421390  av Staverh
 
Starte en liten prosjektråd her. Selv om prosjektet egentlig har vært i bruk en stund.

Bilen er :
Celica gt four
St205
1999model.
Japan import
3.gen 3sgte.


Kjøpte bilen ferdig med bur. Da hadde denne gått i gt4 klassen. Planen med bilen var å få til mye kjøretid å mye morro for lite penger:) det har egentlig vært full klaff til nå.

Den enkle teorien med bilen er at den enkleste for for trimming er å fjerne vekt. Har derfor fjernet alt innvendig montert 2 fia stoler med 6 punkt brannslukker og bur. Det er det eneste som er innvendig. Instrumentering er en bilpc som er koblet opp mot dta innsprøytningen og en touchskjerm som viser alt en s40 hjerne kan. I tillegg har vi muligheten til å drive feilsøking på denne skjermen vis nødvendig, da vi har tilgang til alle sensorer via dataspruten.

Understell er K-sport coilovers med justerbar høyde og hardhet. Poly foringer. Ellers originalt.

Bremser er K-sport 8stemplede foran og standard bremser bak. Alle rør er lagt opp på nytt og stålomspunnede slanger. Abs er fjernet og bremse trykk bak justeres manuelt innvendig. Hydraulisk håndbrekk.

Motorrom er ALT unødvendig fjernet airconditionpumpe, abs unit, fordeler, vann til luft intercooler++ batteri er flyttet bak.

Motor er original innvendig, utvendig på motor er turbo original men det er montert grenrør, downpipe, kjører wastedspark tenning med electromotive coiler, originale dyser med montert motstand for å bruke datasprut, fmic, alt ev ledningsnett er selvbygd. Spec stage 4 clutch da den originale ikke klarte bremsingen. Resultat er 280 hp på hjula.

Flere bilder kommer når deler kommer igjen og jeg tar den ut av hengeren:)

Bilde
 #421459  av Staverh
 
Ikke langt unna orginal effekt nei. Dog så har mange rynket på pannen når de skjønner at det er "bare" original turbo i bilen:)

Effekt er ikke alt;)
 #421464  av ArildM
 
Spurte sjefen min om han kjente igjen bilen siden han er ganske involvert i Rallymiljøet og Kjør for Livet men han sa den var ukjent (J.P Overvik).

Kul bil uansett :)
 #421467  av Staverh
 
Ok :) den er nok ikke brukt i rally heller:) kjørt på gatebil våler og høst rudskogen. Pluss noen oppvisninger å småtreff i sommer. Har blandt hatt endel sammarbeid med kjør for livet med å bruke til ungdomsarbeid. Vise at det finnes ting som er lovlig og gøy!

Ser du er fra stjørdal, åpnet vel nettop der nå?
 #421468  av ArildM
 
Regnet ikke med den var brukt i rally :) Bare tenkte at det er litt sammenheng mellom folka som kjører Rally på Lånke og noen av folkene som er involvert i Kjør for Livet også? :) Åpnet hvafornoe?

Digger det kjør for livet står for!

Han karen her er i alle fall mye innom oss på Stjørdal, og han er vel igjen involvert i kjør for livet på noe vis?
 #421477  av Staverh
 
Kjør for livet klubben på stjørdal åpnet for 14 dager siden.

Men denne samtalen hører vel ikke med i prosjekttråden her:)
 #421483  av ArildM
 
Kult kult :) Nei vi får vel dra over tråden tilbake til bilen :)
 #421487  av 3rlend
 
men en org st205 har jo "bare" 245hk orginalt, som er sånn høvelig greit :)
og mtp du har lettet den maks så funker det nok gull :)
 #421524  av Staverh
 
3rlend skrev:men en org st205 har jo "bare" 245hk orginalt, som er sånn høvelig greit :)
og mtp du har lettet den maks så funker det nok gull :)
I tillegg så har nok denne for 340+ på motor. Drivverktap er mye omdiskutert men:)
 #421532  av ST205RR
 
[/quote] I tillegg så har nok denne for 340+ på motor. [/quote]


340 hester på en orginal jdm turbo :shock: hvor mye turbotrykk kjører du ?
 #421534  av Staverh
 
kjører 1,5 bar. Og ja, den har holdt mye hard kjøring hele sesongen;) nå skal det sies at en hel sesong er kun banekjøring. Hadde vært mer skeptisk til å kjøre på jobb;) så har vi alltid vær nøye med å kjøre varm motor fint og å la bilen gå 5 min på tomgang etter hard bruk.
 #421567  av sindrejl
 
ST205RR skrev: 340 hester på en orginal jdm turbo :shock: hvor mye turbotrykk kjører du ?
Det går sånn på håret det :)
330-340hk som absolutt maks på ct20b.
Turbotrykk på 1,4 eller noe i den duren

Edit: Leste nå at trådstarter kjører 1.5 så jeg var ikke så langt unna :)
 #421573  av Staverh
 
Vi testet med 0,1 bar til, men da økte effekten med bare 5 hk så da fant vi egentlig ut at turboen var makset ut. Tips til oppgraderinger til vinteren da?