Side 1 av 1
Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:29 okt 2012 20:58
av loft
Har hørt mye at Cisco/casco (eller hvordan det uttales)diffen er omtrent det samme styrke som en fra ST165? Sant?
Så da ville en diff fra st165 vært smart istede for å sveise diffen på en ST185?
(flaut men spør likavell, spør jeg ikke lærer jeg i allefall aldri!): Hvilken diff er det som skal byttes i såfall..Er det to differ..en foran og en bak? :p
Ey..ikke diss:P Im learning
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:29 okt 2012 22:12
av fdfx3
loft skrev:Har hørt mye at Cisco/casco (eller hvordan det uttales)diffen er omtrent det samme styrke som en fra ST165? Sant?
Så da ville en diff fra st165 vært smart istede for å sveise diffen på en ST185?
(flaut men spør likavell, spør jeg ikke lærer jeg i allefall aldri!): Hvilken diff er det som skal byttes i såfall..Er det to differ..en foran og en bak? :p
Ey..ikke diss:P Im learning
Vell min mening er så lenge du har ST185 diff fra før så behold den helt til den ryker, Torsen diff er jo bare genialt da, har hørt at ST185 diffen ikke tåler så mye, men om du kan leve for uten å spinne piruetter på tørr asvalt og launche starter, men bare skal bruke den til bane kjøring/time attack så tror jeg den skal holde.
såvidt jeg vet så er ST165 diff'n enten elektronisk låsing av og på, eller bare en såkalt åpen diff, mens ST185 har Torsen diff, kanskje største fordelen med denne er at den kan sende mest kraft/moment til det hjulet som har mest traction i motsetning til en åpen diff som sender alt til det hjulet som har minst motstand.
hvis du ikke kjenner til torsen diff så prøv å google det finner sikkert no på wikepedia elns.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:29 okt 2012 22:13
av Andrepedersen
Cusco heter den du tenker på, et veldig godt alternativ contra orginal diff. Kjøp den som er ment til st185, og hvorfor sveise diffen? Har du kjørt med sveisa diff før? Er helt jævlig.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:29 okt 2012 23:43
av sleeper
st165 VS 185 bakdiff:
185= thorsen sperre, 165 = åpen
185= svakere en 165 når den er sveiset
185 thorsen sperre knekker rimelig lett hvis du har oppgradert clutch og tar rivstarter\piruetter selv ved mild trimming, men holder som regel greit ved pådrag. Tar ofte med seg girkasse i samme slengen hvis den først ryker.
165= ikke noe problem med at de ryker orginal eller sveiset.
st165 vs 185 center:
Disse er i 99.9% av tilfellene like, eneste som var forskjellige var de som ble levert i japan ( rhd) det første halve året 165 kom, alle andre har samme som 185
( viscose center diff)
Har aldri noe problem med at de knuser, men kan bli slitt. bilen vil da spinne mer på forhjula.
Kan sveises, men er mye jobb.
st165, 185,205 front diff:
Finnes ikke orginalt, men TRD laget en på et tidspunkt. MEGET skjelden..
Kjører selv med sveiset bak og senterdiff, dette er egentlig ikke noe problem, men det gnager veldig.. vil kun anbefalle og sveise hvis du bruker bilen mye på bane eller annen herjing..
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:30 okt 2012 17:34
av loft
Takk for bra info folkens!

Så det dere egentlig sier, er at hvis jeg ikke skal rivstart og pirutetter (slik hard kjøring) så kan diffen jeg har overleve..Og jeg burde ikke sveise den heller?
Blir nok ikke så mye banekjøring som jeg har lyst til.
Fare for at jeg selger bilen til neste høsten hvis den er i topp stand.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:30 okt 2012 19:38
av fdfx3
loft skrev:Takk for bra info folkens! 
Så det dere egentlig sier, er at hvis jeg ikke skal rivstart og pirutetter (slik hard kjøring) så kan diffen jeg har overleve..Og jeg burde ikke sveise den heller?
Blir nok ikke så mye banekjøring som jeg har lyst til.
Fare for at jeg selger bilen til neste høsten hvis den er i topp stand.
Jeg kan bare tale på vegne av meg selv, men etter min mening så ville jeg ha beholdt den originale ST185 diffen, det er er i mine øyne kanskje den beste mekaniske diffen og hvis det er en 185 du bygger så har du den jo alerede fra før.
Det og sveise denne diffen vil jeg påstå at er å ødelegge den. Men nå er det jo noe som det ser ut som vi alle her har glemt å spørre om hva er det du skal bruke bilen til a? timeattack/banekjøring? Drag? eller slik extreme kjøring/herjing?
Hvis drag så er kanskje en sveiset ST165 det beste tenker jeg hvertfall i forhold til pris. men det kan sikkert Sleeper gi deg det beste svaret på.
Men til banekjøring så mener jeg den ST185 diffen er det du bør gå for, å sette rundetider med en sveist diff tror jeg bare blir crap, åsså vil vell bilen bli langt mer understyrt og vill spise dekk og heller ikke bli noe særlig god å kjøre i sving med mindre det går sidelengs da. Har hørt at Thorsen differ utvikler mye varme, men min har da holdt hittil, ellers så kan man kanskje montere på en olje kjøler da.
Jeg har ikke noe erfaring med forskjellig type differ på st185 men har prata med flere Celica eiere og på forumer, og det ser ut til at de fleste mener at så lenge du ikke spinner piruetter på asvalt og drar starter og lignende så skal den originale holde helt flint. noe jeg kan leve med.
Det ble vell åsså brukt Torsen diff i Supra pg ikke minst den nye GT86'n så det må vell være en grunn til at dem bruker det 20 år etter å.
Men skal du selge bilen til høsten så er det vell ikke no vits i å gjøre det dyrere enn det trenger og bli så da er det vell best og beholde den originale

Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:30 okt 2012 21:58
av loft
Takk for bra svar!:)
Blir bare "timeattack" ja..Aldri kjørt på bane før eller bygd om bil, så rævkjøring av bilen blir det ikke!

Men da kjører jeg på med den orginale diffn!:)
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:14 jan 2013 20:51
av 3rlend
Jeg lurer på hvem som har den kraftigste bakdiffen ?
ST165, ST185 eller ST205 ?
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 10:23
av sleeper
3rlend skrev:Jeg lurer på hvem som har den kraftigste bakdiffen ?
ST165, ST185 eller ST205 ?
Kraftigste er den som sitter i st165, men den er kun levert uten sperre, så da må man nesten sveise om man skal leke.. 185 er lik med 205.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 11:10
av Andrepedersen
Hvor mange % er st185'en sperra orginalt?
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 11:11
av sleeper
Andrepedersen skrev:Hvor mange % er st185'en sperra orginalt?
Thorsen diff, så de sperrer 100 når de først gjør det.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 22:42
av 3rlend
Hvis jeg skal bruke bilen på bane.
La oss si rivstarter, full gass osv.
Hvilken diff burde jeg da gå for ?
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 22:52
av sleeper
Enten bruker du penger på en cusco sak og monterer den i en 185\205 eller så sveiser du en av de. ( 165 er best)
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:15 jan 2013 22:54
av Offern
Sveist 165 diff, eventuelt Cusco.
Re: Diff ST165 til ST185?
Legg innLagt inn:19 jan 2013 17:55
av fdfx3
Har 165 samme utveksling som 185 og 205?