TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #422244  av ArildM
 
Mye effekt er påkrevd for å få full trykk i høyttalerene, spiller mye bedre om de får rett effekt også :) Da er det bare å vente på første naboklagen :mrgreen:
 #422245  av Mr2mr2
 
Er heldigvis et stykke til nærmeste nabo..... bor ikke i byggefelt.

Men når vi kommer i nytt hus til sommeren (i byggefelt) har jeg et "teoretisk problem" :lol:

og kan ikke spille så høyt at naboene klager, så lenge jeg bruker alle høyttalerne. Men om jeg bare driver et par der i mot 8) :D
 #422370  av Inz4ne
 
Var en tur å hentet disse i jevnaker idag :D

Bilde

På toppen står forsterkeren min, en NAD C 375BEE
Den skal visstnok gi nok trykk til Høytalera men det er jeg litt usikker på siden jeg ikke har fått testet enda, om ikke så blir det å skaffe effektforsterker.
 #422371  av Mr2mr2
 
Nad skal være ganske "kraftige" forsterkere.... såkalt "nad-watt"

om ikke høyttalerne er veldig tungdrevne, tror jeg det skal kunne gå fint ;)
 #422372  av Mr2mr2
 
Jeg gleder meg til å flytte til nytt hus og boligfelt, det første jeg skal bære inn fra flyttelasset er 4 stk. cerwin vega høyttalere. :mrgreen: :mrgreen:

når vi skal flytte skal vi lage et multimediarom, og da tenkte jeg å selge LS-ene og stereo forsterkeren. og bruke xls-28 til front og kjøpe xls-"bokhyllehøyttalere" til å plassere bak+ senter i samme serie.

+ Pioneer/nad/onkyo surround forsterker :D
 #422376  av Inz4ne
 
Burde bli bra som CV annlegg det ja, har vurdert noe tillsvarende selv :)
 #423046  av bose
 
Inz4ne skrev:Var en tur å hentet disse i jevnaker idag :D

Bilde

På toppen står forsterkeren min, en NAD C 375BEE
Den skal visstnok gi nok trykk til Høytalera men det er jeg litt usikker på siden jeg ikke har fått testet enda, om ikke så blir det å skaffe effektforsterker.
Tør nesten banne på at den Nad`n blir ALT for pinglete..
 #423050  av Mr2mr2
 
Forsterkeren er plenty, er skikkelige NAD WATT det er snakk om. 8) 8)

kameraten min med cerwin vega xls-215 har samme forsterker, og kan spille ganske heftig med den forsterkeren ;)
 #423055  av ArildM
 
Må nok si meg enig i Bose (som trolig har mye mer peiling enn meg siden han jobber med lyd), men du kan be kameraten din om å brokoble det slik at du får all effekten på en høyttaler. Jeg fikk i alle fall meg et "sjokk" over hvor ekstrem stor forandring det ble i trykket på høyttaleren med dobbel effekt.

Så ja, forsterkeren kan spille høyt med de høyttalerne der, men dobbler du effekten vil du få et vanvittig mye bedre trykk.

Der en enkelt slik NAD forsterker sprenger sikringene på høyttalerne pga forvrengning vil to stk, eller en kraftigere effektforsterker gi mye mer trykk og kontroll på elementene. Kilde: Prøvd det selv.

For å overdrive litt: Det er vel nesten umulig å sprenge en høyttaler med for mye effekt, det som derimot tar høyttalere er en dårlig forsterker vridd opp på maks :wink:
 #423057  av Mr2mr2
 
Sant dette....Han får ikke utnyttet høytalerene max, men er utrolig hvor bra de spiller med 80w eller no ka forsterkeren er.
Men nå er også xls-2115 ekstremt lettdrevne høyttaler, vet ikke hvordan det er med de andre her inne....

Men nå sparer kameraten min til cerwin vega sin effektforsterker på 1kw :D 8) 8)
Da kan ingen klage på for liten effekt :lol:
 #423073  av bose
 
Min "filosofi" er å dimmensjonere forsterker-kraften med 2x høyttalerens RMS effekt. Så har jeg høyttaler som er spesifisert til 300w RMS, amper jeg den med en forsterker som leverer 600w RMS..
 #423077  av TBS
 
ArildM skrev: For å overdrive litt: Det er vel nesten umulig å sprenge en høyttaler med for mye effekt, det som derimot tar høyttalere er en dårlig forsterker vridd opp på maks :wink:
Er det ikke slik at en når en dårlig/underdimensjonert forsterker prøver å dra et altfor tungt element, så ''klipper'' den toppene på sinuskurvene, som resulterer i flate sinustopper (likestrøm)...? Og høyttalere (spoler) er jo ikke glad i likestrøm
 #423080  av TBS
 
bose skrev:Helt korrekt! :D
Fett :D
Det er godt og høre at jeg ikke har glemt alt fra tiden på skolebenken :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9