TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • cerwin vega- trÃ¥den

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #423083  av Audun F
 
Jahaja, så gamle AL-1000 trenger en forsterker som dytter ut 2000 watt? Klumpen NAD 218 leverer 200 watt og skal ikke ha noe som helst problemer med å drive de svære kassene til CV... Her høres det ut som om det er en del wattnisser på ferde ;)

Joda, for små forsterkere brenner toppen på høyttalerne, men det er langt fra nødvendig å dobble effekten. Nå er vanligvis watten som er oppgitt på det meste bare bogus også...
 #423088  av bose
 
Nå aner jeg ikke hva AL-1000 er spesifisert til. Men dette er STORE høyttalere, og de skal ha mat, jo mer jo bedre! Og hva skal man med store høyttalere, når den tilgjengelige forsterker-krafte bare struper hele potensiale som finnes!?
Setter også spørsmålstegn ved å kjøpe forsterker til det bruket der, hos hifi-forhandlere i det hele tatt. Pro-audio markedet florere av brukte Crest Audio,Lab.Gruppen og Crown forsterkere, som omtrendt går for "en slikk og ingenting"...

Korreksjon :
http://avforum.no/forum/attachments/hoy ... _12_sb.jpg
Ser de spesifisert til 1kw PEAK. Hvis CV da spesifiserer effekten sin etter A.E.S standarden, så er PEAK.effekten +6dB av RMS. DVS at AL1000 har en RMS effekt på 250w. (såframt CV faktisk følger denne målestandarden).

Og all respekt til NAD, for all del. De leverer knallbra forsterkere til sitt bruk, men jeg stusser på hvorfor de fremdeles benytter seg av teknologi som begynnte å bli gammel allerede ved tusenårs-skiftet...
 #423115  av Inz4ne
 
Er vel 250W som er RMS ja om jeg husker korrekt.
De er og 4 ohms om noen lurer.

Jeg bruker denne forsterkeren her http://www.hifiklubben.no/produkter/ste ... grafit.htm

Som jeg da fikk anbefalt å bruke til AL 1000.
Og grunnen til at jeg handlet der er at jeg ikke har så god greie på hva som er bra, men jeg vil nå si at jeg ikke har vært misfornøyd med forsterkeren til nå. Men det har vist seg at sideplatene på høytalerene er løse på framsiden så det lager en fæl vibrasjonslyd så jeg må prøve å få fikset det. Noen som har noen tips?
 #423121  av ArildM
 
For all del. Til vanlig bruk kunne jeg spille mer en høyt nok med Nad272 effektforsterkeren jeg hadde. Høyt nok til at folk gikk ut på fest for den saks skyld også, sånn sett glad for at den tia er over :lol: Det var bare det at jeg erfarte at med mer effekt fikk jeg bedre trykk og mer kontroll på elementene :) Det er ikke noe jeg synser om, men noe jeg faktisk opplevde :)
 #423160  av Inz4ne
 
Det tviler jeg ikek på de høytalera elsker effekt :3
Jeg får se etterhvert om det blir nødvendig så kanskje jeg får skaffe meg noe bedre :P
 #423192  av Inz4ne
 
Jeg endte opp med å kjøpe slik epoxy som man får på biltema som kommer i 2 små bokser på 75ml, brukte oppvaskhansker for å få lagt det ut, om man er uheldig og søler så får man vakset det vekk med lighter fluid, men dette vil matte ned fargen på kassa så jeg anbefaler å maskere før man begynner, som man blander sammen og brukte det til å legge en tykk fuge langs kanten mellom platene invendig, så langt ser det ut til å fungere utmerket :)
 #423195  av ArildM
 
Bra :) 100% tett kasse utgjør STOR forskjell :)
 #423197  av Inz4ne
 
Det værste med det var egentlig vibrasjonslyden som kom når man dro på litt :P Kassene var mer eller mindre tette, men sideveggene vibrerte som bare det :P
 #423198  av ArildM
 
Aha, vel, enhver ulyd er til stor irritasjon :)
 #423201  av Mr2mr2
 
Huff.... ikke snakk om ulyder :P
Her er det ikke kassene som vibrerer, men alt annet i hele huset, når jeg guffer opp :evil:

husker ikke om jeg sa det, men har fått låne en PA forsterker av en kamerat, så nå har jeg 2X500w
Er litt dårligere lydkvalitet når en bruker PA, men er bedre det en å ikke ha lyd i det hele tatt om en skrur litt opp.....
 #423212  av Mr2mr2
 
Heter LEM P500 heter den.

Ble litt usikker nå, men tror det bare er 2X250 W
Men er nok det også ;)
 #423214  av inzane2012
 
bose skrev: Og all respekt til NAD, for all del. De leverer knallbra forsterkere til sitt bruk, men jeg stusser på hvorfor de fremdeles benytter seg av teknologi som begynnte å bli gammel allerede ved tusenårs-skiftet...
Ser ikke helt problemet, rørforsterkere begynner jo å komme sterkt tilbake... og rør er jo fra 18-pil-og-bue...
 #423233  av bose
 
Rør-forstekere har vi hatt siden tidenes morgen ja, og folk er villig til å betale (i dyre dommer) for "egenlyden" du får fra en rørforsterker..Noe som jeg igrunn forstår, rørforsterkere låter somregel kjempefint, så framt ikke røra er kinesiske kopier av Sovtek osv.

Men når vi snakker om "state of the art"/moderne konstruksjoner, så vil jeg påstå at både bilstereo og pro audio industrien ligger noen hakk foran.
Et klasse-D liggnende utgangstrinn gir vesentlig høyere dempefaktor enn typiske A-B konstruksjoner, for ikke å snakke om selve PSU. EN SMPS veier en bøkdel og trekker vesentlig mye mindre strøm enn en vanlig ringkjernetrafo..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9