Side 1 av 1

det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 11:42
av David
nei du får ikke penger!! det var bare for oppmerksomhetens skyld :)

scenario: mishimoto radiator med livstidsgaranti lekker, siden jeg ikke får tak i tidligere bileier regner jeg med han er død, ergo no more warranty.

problem:
den lekker på såpass mange steder at lettere å kjøpe ei ny enn å reparere, kjent problem på slike billige radiatorer!!

alternative løsninger:

1: eggehvite, løser problemet, er det fare for at ting tetter seg andre steder?? det er ganske fine/trange kjølekanaler både her og der.. + fordel kan spise/drikke plummen, den skal visstnok være sunn, eller lage speilegg uten hvitt på til frokost!

2: kanel, vil også løse problemet, forrige eier hadde tydligvis på dette, så det har nok lekki lenge, jeg kjørte en flush nå, for å bli kvitt den lukta av kanel som satt i hele bilen... - ulempe, lukter kanel av kjølesystemet, forbindes med volvo og andre landbruksredskaper.

3: radiator tettningsmiddel, mange typer å få kjøpt, hvem gjør minst skade på motor??
personlige erfaringer takk??????????????????? at du har hørt ditt og datt.. helst ikke...
da blir jeg redd øra mine faller av...


det er ørsmå hull, usikker på om det i det hele tatt lekker uten trykk, men 1kg trykk så lekker det nok til at det er synlig når jeg sprayer zalovann på.... dvs LITE.. antydning til frostveskelukt etter kjøring men det blir ingen damm under bilen i løpet av 4 timer ihvertfall...

min tanke var å bruke det middelet, enten om det er noe man kjøper, finner i hønsehuset, eller har på kjøkkenet som gjør minst skade for motor generelt, og bruker minst mulig av det...

forslag?

både BARS leak og STP er vel lagd i USA for STORE motorer, de har vel også STORE kjølekanaler med STORE klaringer og liten fare... er det noe for slike nymotens toyota strikkmotorer der ute som er trygd å ha i?

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 11:48
av Mr2mr2
Tipper det vil holde fint med sånn radiatortetningsmiddel, men hva som er den beste vet jeg ikke :P

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 12:08
av Andrepedersen
Vis det lekker så lite under trykk og er så små hull må den beste løysninga være å tigge den igjen (om det er alu radiator)

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 12:56
av mats_24
Hei!

har vært borti det samme selv og vurderte en del ting og kom frem til at jeg hadde 3 alternativer.

1. tig sveise hullene
2. bytte registere hos radiatorservice
3. kjøpe ny.


jeg valgte nr 3.

men klart det går sikkert ann å reparere de..

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 14:49
av David
takk for svar så langt, håper det kommer fler med erfaring rundt forskjellige tettningsmidler som fins på markedet både i butikk og hjem


1: tette det, god løsning hvis resultatet blir bra
det er så og si hull på kanskje 50%av hver eneste finne i radiatorn, så det vil ta litt tid å tig'e det, da vil jeg heller kjøpe ny
men da må bilen stå parkert enn så lenge, ved mindre jeg tetter det i mellomtiden, og da er jeg like langt om tettningsmiddelet får fatale følger
jeg har brukt masse tettningsmiddel før, men stort sett på motorer jeg ikke bryr meg stort om, med stor suksess. men har aldri tatt meg bryet til å sjekke om det faktisk forekommer at slike produkter kan gjøre skade?? jeg har stort sett vært fornøyd med at ting blir tett!

radiatorn blir nok bytta en gang, men det vil bli tidkrevende siden jeg må ha kvitteringa eller ihvertfall vite hvor den er handla. han dusten jeg kjøpte bilen av her på forumet ikke tar tlf, ikke er hjemme de gangene jeg har møtt opp på døra hans i bergen, og fortsatt skylder meg fjorårets årsavgift, 4 sommerfelger med dekk og ei turbomotorluke!!

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 16:18
av Holger
QMI har et fint radiator tettemiddel :) brukt det på jobb med fine resultat.

PDF link her med info: http://www.qmi.no/RadiarBehBil.pdf

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:23 nov 2012 18:27
av harared
Brukte Holts radiatortett på en nissan jeg hadde, funka så lenge jeg hadde bilen ivertfall. Varmeapparatet kan få dårligere effekt av sånt, noe som skjedde hos meg.

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:24 nov 2012 07:00
av David
harared skrev:Brukte Holts radiatortett på en nissan jeg hadde, funka så lenge jeg hadde bilen ivertfall. Varmeapparatet kan få dårligere effekt av sånt, noe som skjedde hos meg.
Ja det er sånne pproblemer jeg helst vil unngå

skal ta en prat med qmi-mannen så får vi se..

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:05 des 2012 07:00
av Roye
Hva med å lodde?
Var det som ble gjort før.
Så lenge hullet ikke er så stort at man må bygge opp burde det gå...
Jeg ville ha prøvd det jeg.

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:05 des 2012 23:15
av David
Problemet ble løst med radiatortett

men nei. Mishimoto alu radiator. Dårlig kvalitet. Dårlig produsert. Tåler ikke bruk i norsk klima, med tanke på salt osv
koroderer.
Så 100 usynlige hull helt i enden av register begge sider foran og bak.

Kjøper ny radiator siden. Hvis jeg ikke får ny på reklamasjon

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:17 jan 2013 16:25
av tto010
jeg ville ikke brukt tettemidler på radiatoren, det går jo tross alt inn i motoren også... og der kan den tette kjølekanaler?

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:17 jan 2013 23:25
av tad
Eg brukte noko tettemiddel fra omega ein gang på ein radiator på ei annlegsmaskin,det stoffett var tynnflytende som vann og der det var lekasje la det seg og tetta,det skjedde ein kjemisk reaksjon med det når det kom i kontakt med luft,det stoffet skulle vere "forebyggende" altså då tette lekasjer ved seinere anledninger også.Det fungerte der eg brukte det,og der var ganske stor lekasje.

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:21 feb 2013 18:26
av Xlr8
tad skrev:Eg brukte noko tettemiddel fra omega ein gang på ein radiator på ei annlegsmaskin,det stoffett var tynnflytende som vann og der det var lekasje la det seg og tetta,det skjedde ein kjemisk reaksjon med det når det kom i kontakt med luft,det stoffet skulle vere "forebyggende" altså då tette lekasjer ved seinere anledninger også.Det fungerte der eg brukte det,og der var ganske stor lekasje.

til info, så tipper jeg dette var omega 101 om jeg husker rett:)

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:26 mar 2013 09:38
av tad
Xlr8 skrev:
tad skrev:Eg brukte noko tettemiddel fra omega ein gang på ein radiator på ei annlegsmaskin,det stoffett var tynnflytende som vann og der det var lekasje la det seg og tetta,det skjedde ein kjemisk reaksjon med det når det kom i kontakt med luft,det stoffet skulle vere "forebyggende" altså då tette lekasjer ved seinere anledninger også.Det fungerte der eg brukte det,og der var ganske stor lekasje.

til info, så tipper jeg dette var omega 101 om jeg husker rett:)
Det stemmer sikkert,huska ikkje kva de heitte.

Re: det store ti tusen kroners spørsmålet

Legg innLagt inn:28 mar 2013 04:47
av David
dette problemet er løst. og konklusjonen er at selv det beste tettningsmiddelet er kun brukanes til NØDREPARASJONER

jeg har nå en tett varmeapperatkran som ikke lar seg skru til fullstendig kaldluft.
og radiatoren slutta aldri å lekke 100%. ca 1dl vann pr måned lekker fortsatt.