TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling/oppussing/flikking MR2 mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #424002  av mk1 black limited
 
ure skrev:Meget pen mk1 du har, men lurer på om den er orginalt svart eller omlakkert? Bare lurer siden jeg ikke vet om de kom som svart orginalt :? :?:
Joda, den er original svart, men den er omlakket også men i originalfarge. :-)
 #424003  av mk1 black limited
 
ArildM skrev:Var faktisk fra RHDjapan jeg tenkte på når jeg ser siden, viste ikke at de hadde for vanlig 4age også. Husk at 20v manifolden har annen flens mot eksosen, slik at du også må modde enten manifold eller eksosen for å få det til å passe. Gikk på "smellen" når jeg bytta til 20v :) Ellers dukket det jo opp mye alternativer her nå :)
Jepp, blir nok en ordning - takk for alle tips! :-)

I dag ble jeg ferdig med overhalingen av fordeleren. Fikk ikke av all 25 år gammel møkk, men ble ikke verst. Viktigst er dog at den har blitt tett! :-)

Før innsetting av pakning:

Bilde

Varmedeksel og pluggkabel-brakett:

Bilde

En 14mm pipe passet perfekt for å få slått på plass pakningen:

Bilde

Låsesplint på plass (merk også de to forsenkingene i huset og på tannhjulet, de skal sitte mot hverandre for å få tenningen rett):

Bilde

Ferdig montert sammen:

Bilde

Så har jeg tappet av all kjølevæske og demontert ekspansjonsbeholder for kjølevæske. Mer ble det ikke til, for jeg fant ut at jeg strengt tatt bør skaffe vannpumpe før jeg går videre. :-)
 #424013  av steffen karlstad
 
Mekonomen har vannpumpe. Si ifra om du skal hente en i Lillestrøm til full rabbat
 #424218  av mk1 black limited
 
I dag fikk jeg nytt leketøy i posten - 25 kg bakepulver samt bakepulverblåser! :-) Dette er altså utstyr til luftkompressor, og man bruker bakepulver i stedet for sand eller glass. Perfekt til å fjerne lakk og maling siden det er mye mer skånsomt enn noe annet. Takk til hmhaga for tips i denne tråden. Og jammen virket det ikke helt fint:

Før:
Bilde
Bilde

Etter:
Bilde
Bilde

Så da er jeg så smått i gang med lakkering:
Bilde
Bilde

Blir et par strøk til. Samt litt finmaling av bokstaver :-)

Og så har det kommet litt deler, gitt! Vannpumpe, rotor, fordelerlokk, dynamoreim, pakning til eksosmanifold, pakninger til toppdeskler, pakninger til downpipe, oljefilter og litt skruer og muttere. :-) Takk til Steffen K. for hjelp med div deler fra Mekonomen!

Bilde

Venter på et pristilbud på div brukte deler fra en MR2-hugger i England, bl.a. eksosmanifold.
 #424220  av ure
 
Kan jeg spørre hvor du kjøpte eksospakninger (mellom manifoil og eksosrør). Fant de ikke hos Mekonomen.
 #424225  av steffen karlstad
 
mk1 black limited skrev:Det kjøpte jeg hos Toyota. :-)

Koster 100 lapp ca:)
 #424237  av ure
 
Den e fin, må bestille til to biler på Mandag.
 #424424  av mk1 black limited
 
Takk for det. :-) Valgte det som var enklest å få tak i - Biltema motorlakk.
 #424427  av mk1 black limited
 
Da fant jeg litt overskudd til å komme meg ut av soafaen og ut i garasjen igjen! :lol:

Ferdig med toppdekselrenovering:

Bilde

FÃ¥tt flere deler, et par o-ringer til vannpumpa og et nytt deksel til bakspeilet:

Bilde

...for det gamle var nemlig ø'lagt...:-)

Bilde

Ellers har jeg demontert litt i dag:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

...og vips, der var vannpumpa av! :-) Her sammen med ny vannpumpe:

Bilde

Så var det kamreim neste! Har vært og investert i en sånn en, blir interessant å se om jeg klarer å låse kamhjulene...:

Bilde

Stadig like imponert over hvor enkelt det er å få løs skruer og muttere på en 26 år gammel bil!
 #424477  av ure
 
Liker :D Toppdekslene ble meget bra 8)
 #424497  av mk1 black limited
 
Takk! :-)

Den derre kamreimlåsedingsen til Biltema går i retur...

Men ellers har det gått fint i dag. :)

Her er reimhjulet på veivakselen på vei av - en toarmet avdrager var tingen her:

Bilde
Bilde


Ser ut til at noen har vært litt for brutale ved en tidligere demontering:

Bilde

...så da blir det vel til at jeg benytter anledningen til å bytte til et lettet reimhjul fra Fensport (800 gram lettere enn standard):

Bilde

Merkene etter forrige kamreimbytte var fremdeles synlige, 15 år etter, og linet fint opp mot merkene i dekselet på toppen:

Bilde
Bilde

Deksel som sitter mellom reimhjul og drevet på veivakselen:

Bilde

Gammelt strammehjul og regreim før demontering:

Bilde

Merking er viktig:

Bilde
Bilde

Strammer og bolt demontert:

Bilde

Ny og gammel regreim, ikke lett å se på den gamle at den var 15 år gammel - den var helt fri for lyter, ingen sprekker eller antydning til skader. Overførte merkene fra gammel regreim til ny før montering:

Bilde

Ny regreim, ny strammer, nytt deksel, ny bolt til reimhjul:

Bilde

Sjekket at alt ser riktig ut ved å dra motoren rundt 2 ganger - alle merker på rett sted :-)

Men - i verkstedhåndboka står det at man (også) skal ta av drevet på veivakselen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?

Bilde

Som man kan se på denne linken er det ikke direkte enkelt å få det av heller... Noen som har en god grunn til at jeg skal dra det av?
 #424500  av ure
 
Byttet reg.reim på min for litt over ett år siden,tok ikke av drevet på veivaksel og brukte heller ingen form for låsing av drevene :roll: Gikk helt fint, har nok kjørt ca 3000 med ny reim. Dynamoreimhjulet mitt ser MYE verre ut enn ditt,bør kansje bytte i ett slikt fra Fensport jeg også :mrgreen: