TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling/oppussing/flikking MR2 mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #426108  av mk1 black limited
 
Skal vi sjå, det har blitt gjort litt mer siden sist oppdatering. Her er de originale ekstralysene montert (de gule i bakgrunnen skal altså bort):

Bilde

Ganske digre og dominerende greier. Men, jeg fant faktisk noen mindre på Torshov som jeg kjøpte, en ny til venstre, original til høyre:

Bilde

Men hva er det de tenkte når de konstruerte dette, det er jo umulig å få plass til noe som helst for å skru dem fast!

Bilde

Bilde

Ah...nå skjønner jeg:

Bilde

Jaja, vi som har engelske biler i garasjen fra før vet jo at man må kunne finne ut av alternativer til engelskmennenes viderverdigheter, så løsningen ble innvendige sekskantskruer:

Bilde

Nye lykter montert:

Bilde

Bilde

Så var det å fjerne de latterlige hornene Toyota spanderte på disse bilene og montere disse:

Bilde

Nylakkerte vindusviskerarmer med nye viskerblader er også på plass:

Bilde

Bilde

Jeg gjorde også alvor av tidligere nevnte trussel om å fjerne stol og sette tilbake den originale:

Bilde

Bilde

Bilde

Synes det ble fint, jeg :-)

Bilde

Så fikk jeg montert litt bling som jeg har hatt liggende på hylla i mange år (!) - kjøpte de fra UK en gang i tiden:

Bilde

Bilde

Bilde

...og her er det som står på planen for i morgen:

Bilde

Dvs noen interiørdetaljer, gjenoppbygget fordeler med ny rotor og fordelerlokk, og nye lagre (bearings) til gearoverføring fra SBits - sistnevnte også noe jeg har hatt liggende på hylla i årevis men som jeg aldri har fått montert.

Nå ser det ut til at jeg kanskje får noen flere deler fra UK snart, så kanskje jeg kan få startet bilen igjen om ikke lenge. :-)
 #426116  av ArildM
 
Savner orignalsetene mine jeg også :roll:
Liker måten du holder alt i original stil på bilen din. Nydelig ++ :)
 #426159  av mk1 black limited
 
Takk for positive tilbakemeldinger :-)

Kom litt sent i gang i dag, så fikk ikke gjort alt, men noe ble da gjort.

Nye biter til giroverføring montert - her er gamle:

Bilde

Ny til venstre, gammel til høyre:

Bilde

Ferdig montert på begge kabler:

Bilde

Skrudd på fordeler, rotor, lokk og satt på pluggledninger igjen:

Bilde

Har aldri timet en motor før, så det skal bli interessant...:-)
 #426160  av Mr2mr2
 
Ser bra ut :)

Hvor fikk du tak i de "foringene" til giroverføringen?

Jeg vurderer å dreie egne i messing på skolen, etter egne mål og ved å se på de som er på twosrus.com :D
 #426161  av mk1 black limited
 
Tror jeg kjøpte dem fra twosrus faktisk, men Sbits som leverer dem holder til i England. Koster under hundrelappen fra dem, så tro ikke jeg hadde giddet å lage selv. :-)
 #426162  av Mr2mr2
 
oki, for se. Blir vel en bestilling fra twosrus snart, så for se om jeg bestiller de.

men må jo ha noe å gjøre på når jeg er på skolen :P
 #426164  av ArildM
 
Satte på slike foringer på giroverføringa selv i dag :) Kjekk sak :)
 #428811  av mk1 black limited
 
Har tatt litt tid dette, ventet leeenge på manifold etc fra UK, men fikk montert det for en stund siden. Så har det vært en tur på Ringen i mellomtiden og litt andre prosjekter...

Det var en nervøs stemning da jeg vred om nøkkelen i går kveld... Hadde byttet kjølevæske så pri 1 var å få luftet den og toppet opp, men for å få til det måtte jeg jo få motoren varm. Og med en demontert/remontert fordeler og ikke justert tenning kunne jo det bli en utfordring. Men den startet opp fint som bare det, gikk litt urent, men ikke så galt. Kjølevæskenivået var fint, og timing av tenning var slett ikke vanskelig - så nå går den fint! Kanskje det blir bil til Vårmønstringen på Øvrevoll på søndag likevel? :-)
 #428812  av ArildM
 
Nice :) Går forresten og venter på originalseter selv nå, gleder meg til å få inn de originale stolene igjen :)
 #428925  av mk1 black limited
 
Kan anbefales. :-D

Det ble Vårmønstring, gitt!

Bilde
Bilde

Så møkkete er det vel år siden sist den har vært:

Bilde

Men friskmeldt er den i alle fall. :-)

Listen over ting som er gjort i løpet av vinteren er i alle fall lang nok (in no particular order...:-D):

- Nye innstegslister
- Skiftet gasswirebrakett
- Pusset opp toppdeksler
- Skiftet gearoverføringsdeler
- Overhalt fordeler
- Skiftet pakning eksosmanifold
- Skiftet eksosmanifold
- Pusset opp deksel mellom toppdeksler
- Skiftet muffe til girspak
- Skiftet håndbrekk (til lær)
- Byttet førersete
- Pusset vindusviskere og skiftet gummi
- Skiftet vannpumpe
- Skiftet kamreim
- Skiftet dynamoreim
- Skiftet reimhjul
- Nytt horn
- Nye kjørelys
- Eksosbandasje på manifold og downpipe
- Lakket opp brakett til batteri
- Skiftet olje og -filter
- Skiftet kjølevæske
- Justert tenning

...og sikkert noe annet jeg har glemt.
 #428937  av ArildM
 
Holder den strøken forstår jeg :) Bra det :D
Blir noen timer med vasking nå forstår jeg ;)
 #429346  av mk1 black limited
 
Fant ut at det var en del ting jeg ikke hadde lagt ut bilde av, og man må jo være komplett...:-)

Ny manifold:

Bilde

Med eksosbånd:

Bilde

...og downpipe:

Bilde

Montert ny girmansjett og lær-håndbrekk:

Bilde

Bilde

Bilde

Og sånt finner man etter en opprydding i en gammel bil:

Bilde

SÃ¥ til kveldens jobb...

Lærtrekk monteres på originale dørsider - dørsidene jeg fikk fra delepusher'n i UK var selvfølgelig fra en bil med el-vinduer, og jeg har manuelle, så da ble det litt tilpasninger:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ble godt fornøyd. :-)
 #429350  av Scoop
 
Flott prosjekt du har gående, liker ting som blir holdt orginalt/forbedret! Bilen ser unektelig bra ut! :D
 #431848  av mk1 black limited
 
Fått fikset et par ting som stod på todo-lista:

1. Skiftet tilbake til original bensintrykkregulator fra FSE Power boost valve som har stått der noen år nå. Så var plutselig skytinga på tomgang borte, og den dro helt opp til turtallssperra igjen! Nice 'mod'...:-)

2. Loddet VDO oljetempmåler del loddinga var blitt dårlig

3. EU-godkjent i går! ;-)