TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Overhaling/oppussing/flikking MR2 mk1

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #423911  av mk1 black limited
 
Prosjekt er vel å ta i litt, men jeg har en del småting som skal gjøres på MR2en i vinter, så da kan jeg jo dele litt underveis. :-)

Bilde

Litt på todo-lista for vinteren. :-)

Så da var det fra bakkenivå:

Bilde

...til litt opp i været

Bilde

Tror den ble litt fornærmet over å måtte ha gummilaken under seg, men her skal det ut både olje og kjølevæske, så da er det føre var som gjelder.

Har hatt opprydding i MR2-deler, noe skal brukes nå:

Bilde

Som man kan se er det på tide med kamreimbytte:

Bilde

Bilde

:shock:

Men først er det pakninger i fordeleren som skal byttes, har mistanke om at ikke alt er så tett som det skal være der...

Bilde

Dreiet motoren til TDC - top dead center først.

Synes ikke så godt på bildet, men det er ikke rart den har hatt litt problemer med å dra til turtallssperra med så mye olje inne i fordeleren. Og o-ringen nedenfor som satt på akselen var hard som bein og knakk av da jeg skulle fjerne den:

Bilde

Neste steg er da å få fjernet olje, drillet ut en låsesplint som holder tannhjulet på akselen og få ut akselen slik at o-ringen der kan byttes.

Her er låsesplinten til drivhjulet på akslingen borret og slått ut:

Bilde
Bilde

SÃ¥ kan akslingen fjernes fra fordelerhuset:

Bilde

Her er lageret dratt av og satt på nytt:

Bilde

O-ringer og ny låsesplint som venter på at jeg skal få rengjort huset for dritt:

Bilde

Ellers gikk jeg på det jeg regnet med var en helv... jobb - ta av eksosmanifolden for å sjekke tilstanden på den. Jeg må si jeg er imponert - av totalt ca. 10 bolter og muttere på manifold og varmedeksler knakk jeg bare en eneste på et varmeskjold, resten løsnet fint og uten større problemer. Jeg er relativt sikker på at ingen av dem har vært demontert siden bilen var ny i august 1986. Så da var jobben enkel:

Bilde

At den ene skruen knakk gjorde ikke så mye, for jeg fant dessverre det jeg hadde regnet med:

Bilde
Bilde

At manifolden sprekker ved sylinder 4 er dessverre et kjent problem med MR2 mk1. Hos meg er den sprekt hele veien rundt, så nå er det ut på leting etter en brukt, hel en - de fås ikke kjøpt nye lenger.

Noen som har en? :D
 #423912  av Mr2mr2
 
ser ut som fint putlearbeid dette her... kommer til å følge med :D

Den jobben med fordeleren må jeg også gjøre, min og lekker :oops:
Er vist et skjent problem det også....
 #423913  av Holger
 
Den så jo fin ut! :)
 #423915  av steffen karlstad
 
jeg kan fikse sveis av den av en som varmer den i ovn og svieser støpejern/stål og alu for levebrød
 #423926  av mk1 black limited
 
Takk for tilbudet Steffen - vil helst ha en brukt, hel en - men det er jo ikke sikkert det lar seg gjøre å få tak i. Kommer tilbake til deg i tilfelle. :-)
 #423928  av ure
 
Finnes det ikke noen "ettermarkeds" manifoiler å få tak i ?
 #423929  av ArildM
 
Var det ikke et firma som tilbø forskjellige "håndlagde" eksosmanifolder her en stund? Ellers er det rart om det ikke finnes å få tak i. Sprekken der er jo veldig vanlig.
 #423934  av mk1 black limited
 
Har ikke sett noen som tilbyr dette nei. TRD hadde jo en før (steindyr forresten), men ikke nå lenger.
 #423938  av ArildM
 
Vet av manifold til 20v motoren, kan vel tilpasset med litt småjusteringer :?
Men da får du annen flens i overgangen fra manifold til eksos.
 #423951  av mk1 black limited
 
FÃ¥r vel tak i en brukt fra UK i verste fall, ellers tipset Viggo meg om denne:

http://www.rhdjapan.com/trust-greddy-tr ... aw11-54388
 #423952  av steffen karlstad
 
ikke noe problem bruke til corolla eller fra ebay. sånn rustfritt. må bare sveise om til v-båndklemme i enden og du mister varme dekslet
 #423953  av ure
 
Meget pen mk1 du har, men lurer på om den er orginalt svart eller omlakkert? Bare lurer siden jeg ikke vet om de kom som svart orginalt :? :?:
 #423959  av Xlr8
 
nydelig bil=)

http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=649

event så kan du vell bruke 20v manifoild og modde 2 skure hull så den passer, denne har motorimpot.dk på lager sist jeg sjekket.

muligt jeg har en manifoild som er heil, kan sjekke i løpet av uka.
 #423961  av ure
 
Fant en manifoil hos Twos`r`us for 210 usd til 85-87 mod. OEM med pakning hvis den passer din bil :?: :wink:
 #423967  av ArildM
 
Var faktisk fra RHDjapan jeg tenkte på når jeg ser siden, viste ikke at de hadde for vanlig 4age også. Husk at 20v manifolden har annen flens mot eksosen, slik at du også må modde enten manifold eller eksosen for å få det til å passe. Gikk på "smellen" når jeg bytta til 20v :) Ellers dukket det jo opp mye alternativer her nå :)