TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • wimpy's Yaris D-4D

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #429269  av Kristia
 
wimpy skrev:Då var sommerskoa på, og det er montert en liten chip :D så morrofaktoren er økt betydelig nå :lol:
Hvilken chip bruker du?
Hvor fort går den fra 0-100km/t med chip?
 #429299  av wimpy
 
Takk for tips Opius :wink:

Har ikke testa 0-100 skikkelig enda, men kan sjekke en dag :)
Og
Boksen er kjøpt brukt, men den skulle ver fra SanCo, denne har 9 trinn og er nå stilt til max. (sto på en corolla før og den var målt til 118 hk)
Har ingen problem etter montering av boks, syns bilen går slik den burde originalt nå :D Har planer om å justert opp turbotrykket litt og. Mye vil ha mer :twisted:
 #429337  av wimpy
 
Arg! :evil: Nå er jeg skuffa å missfornøyd!
Monterte bleed-ventil for å få lade trykket opp på 2 bar (går på 1,5 bar med chipen usikker på hva som er originalt lade trykk) Testet 0-100 før/etter justering av trykket ligger på 8,5-9,5 sek 0-100 med chip og 1,5 bar peak lade trykk. Prøver med forskjellig trykk heilt opp til 2 bar peak lade trykk, men tida går opp. 0-100 2 bar peak lade trykk ligger på 10,5-11 sek.
Jeg mistenker at den originale elektroniske trykk sensoren justerer ned dieselmengden pga "lavt" lade trykk.
 #429361  av toyofan
 
Hei!

På tide å skrive litt her, kanskje noen andre også trenger mer guff i dieselen sin...

Å stille opp turbo trykket på en diesel gir ingen ekstra effekt, men kan gi mindre røyk, og da kan du gi den ennå mer diesel!

Det er dieselmengden som bestemmer effekten, luftmengden bestemmer hvor mye røyk du har...

Din boks er allerede max justert, men det er ennå håp!
Er vel 3 måter videre, alt etter hvor mye du skal ha...
Større dyser, men det blir dyrt, evnt kan du skifte spisser på dine, men koster fremdeles mye, 8-10 tusen tipper jeg.
Kan evnt få tak i gamle dyser fra andre modeller å bytte om spissene., og bare jobben med å bytte kommer på 2-3tusen.
Få på en boks til, som justerer åpningstiden på dysene, eller få chippet den skikkelig, og få lagt inn andre verdier for åpningstid. (må custum mapping til, da alle jeg har sett kun justerer diesel og turbotrykk)

SÃ¥ det enkleste og billigste, men holder bare til ca 140hk og 280-290 Nm.
Skifte dieseltrykksensoren, (tror den koster ca 2000), og fremdeles bruke den boksen du allerede har.

MEN!
Uansett hva du gjør videre vil du få problemer med røyk...
Å stille trykket på orginal turboen hjelper lite om ikke hjernen lures samtidig. (over 1,6bar stiller den selv ned dieselmengden for å redusere trykket)
Samtidig er orginal turbo for liten, og ø øke trykket fører kun til litt mer luft, men også mye varmere luft og er ikke noen god måte å gjøre det på.

En halvveis måte er å lage en hybrid turbo med org eksosdel, og luftdel fra 2l d4d.
Det holder nok til å boks pluss ny føler.

Ellers er det bare opp til deg og hvor mye du vil bruke på dette...

Har et sett med store dyser du kan få teste
Og boksen for turbotrykk ligger her ennå.
Og har en turbo med vw130hk luftdel, men den trenger en overhaling/balansering, og går billig... Denne holder til 150 hk uten røyk.

Bare ring meg, så blir vi nok enige...
 #429362  av toyofan
 
Å så glemte jeg vann eller vann/metanol innsprøytning som også kan hjelpe mot røyken, og gi litt mer effekt. (hvis du bruker metanol...)
Men er skummelt hvis du glemmer å fylle tanken....
 #432448  av wimpy
 
Takk for mangen tips :)

Har vert hos toyofan å handlet et lite lass med deler, blandt annet en turbo som jeg skal prøve å modifisere til å passe. Den er egentlig elektrisk styrt, men jeg trenger at den er vakum styrt. Hadde tenkt å bruke den originale vakum klokka, men det ser ut til det blir vanskelig da den kommer i konflikt med eksos manifold. Har bestilt en ny vakum klokke som presser istede for å trekke. Håper den lar seg tilpasse til min turbo.

Bilde
Ca der den burde stå med original Yaris vakum klokke.

Bilde
Ca der jeg håper å få montert nye klokka som presser.
 #432480  av toyofan
 
Du kaster ikke bort tiden hvertfall! D ska du ha.

Er du sikker på at du ikke tenker litt motsatt nå?
Trodde at vakuumklokken skulle stå likt orginalt? (Er ikke helt sikker, men...)

Husk at VNT turboene normalt lader når vakuumklokken er inne, dvs vakuum= mer trykk, ingen vakuum= mindre trykk.
Altså omvendt av en vanlig vastegate!

Hvis du skal handle annen vakuum/trykk klokke, kan du jo prøve å finne en med lenger bevegelse, så slipper du kanskje å modifisere armen på turboen.


Lykke til!
 #432606  av wimpy
 
ArildM skrev:Boost the shit out of it :mrgreen:
Denne skal få mye luft, og enda mer diesel :D

toyofan skrev:Du kaster ikke bort tiden hvertfall! D ska du ha.

Er du sikker på at du ikke tenker litt motsatt nå?
Trodde at vakuumklokken skulle stå likt orginalt? (Er ikke helt sikker, men...)

Lykke til!
Satte meg selv en optimistisk frist på en uke å få montert turboen, får sjå i helga om eg klarer det... Delene til turboen og eksosanlegget kom i dag 8)

Takk for tilbakemelding :wink: Tror jeg har tenkt rett, sånn jeg har tenkt så skal den stå "motsatt" men fungere samme vei. Litt bedre forklaring på mine tanker:
Skulle eg brukt original vakum klokke som trekker når den får vakum så måtte den stått på undersiden av turboen, ville da ha kollidert med manifold. Når jeg har ei vakum klokke som presser når den får vakum å monterer denne 180* av det gammel vakum klokka så vil den bevege armen samme vei.
Brukte ikke så mye tid på å finne vakum klokke, men fant kun denne eine typen til en vag motor.


Bilde
Pakke i dag 2,5" v-band til eksosanlegget og vakumklokke

Bilde
Original turbo, armen står på høgre side og roteres med klokken.

Bilde
Nye turboen, armen står på venstre siden og roteres med klokken.

Bilde
Korte inn armen på turboen og en liten vinkel eller noe som kobler gjengestaget og akslingen på armen sammen tenker eg.

Bilde
Håper den ikke kommer for høgt over turboen, husker det er et rør rett over turboen.
 #432769  av wimpy
 
Liten update etter gårsdagens økt, har montert den nye vakumklokka på turboen. Prøvemonterte den nye turboen, det kommer til å blir trangt!

Bilde
Nye turboen og den originale.

Bilde
V-band sveist på, og linking til vakumklokke ferdig.

Bilde
Rør til varmeapparat er iveien.

Bilde
Andre røret til varmeapparatet er også litt nerme
 #432793  av toyofan
 
Dette blir bra!

Utrolig imponert av tempoet her altså!

Ser ut som du hadde rett ang vakuumklokken, jeg tenkte at du hadde brukt vanlig wastegateklokke...
Klarer ikke helt å se hvordan du løste innfestingen av klokka, men regner med at du har kontrollen :D

Du får ta prøveturen ned hit, så vi kan gi den ennå mere diesel.
Har funnet delenummeret til dieseltrykkføleren, så skal sjekke det på mandag.
Er nok litt leveringstid på den, men du kan låne min så lenge, du trenger det mer enn meg!!!
Evnt kan vi prøve en annen hjerne, og se hva som skjer...

Ps så trangt ut med 3" downpipe, kanskje bedre å ha en kon rett etter turboen, og så 2,5" bend videre?
Tror det er enklere å få plass til.


Lykke til med byggingen!

Snakkes
 #432861  av wimpy
 
Då var ei travel helg slutt, men kom i mål med det som var planen. Mangler endel slanger som må hentes imorgen, da gjenstår bare montering av alt igjen. Eksos anlegget er ferdig å lakket sort, har lagt bandasje på downpipen. Er redd det kommer til å bli alt for mye lyd, men prøver uten lyd demper. Det er enkelt å kappe av å sveisen inn ei lydpotte seinere.

Vakumklokka er kun festet med en bolt, men tror aldri den flytter på seg. Staga er tynne aluplater som er bøyd til å passe :) Downpipen kappa eg på skrå så den har grei plass. Kompressorhuset hadde eg vrid i den beste posisjonen, overtalte bare vannrøyret til å flytte seg litt. All klaring er god klaring :D

I morgen er D-dagen, da bilen skal på service på tirsdag. Kansje jeg tar en prøvetur ned til deg etter på, med forbehold om jeg får lagt opp dei nye målerene som skal inn.

Bilde
Trangt på alle sider av kompressor huset, har ca en cm klaring til dieselrøyra som går på torpedoveggen.

Bilde

Bilde

Bilde
En MIDLERTIDIG overgang fra ny turbo til original IC. Har ny IC liggende, men tom for tid.

Bilde
Sveis inn uttak til EGT og EMP

Bilde
Eksosen før den blei heil sveist.
 #432912  av wimpy
 
Då var alt ferdig montert, var uten en liten prøvetur igår kveld. Litt traktor lyd, som kansje blir kurert med ei lydpotte. Virker som turboen spooler opp like tidlig som originalt. Maks EGT var 750°, EMP var litt vanskelig å følge med på, men såg ikke ut til den var skummelt høy.
Sist redigert av wimpy den 12 aug 2013 20:01, redigert 1 gang totalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7