TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SMT

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

Hvilket girsystem foretrekker du på din MR2?

M/T
16
94%
SM/T
1
6%

SMT

#52196  av Kjelli

Hei.
Er det noen som har erfaring med 6-trinns SMT girsystemet på de nye MR2'ene?? Fordeler og ulemper i forhold til manuellt gir??

#52197  av Morten

Jeg prøvde SMT (men har det ikke selv), min oppfatning var at det var veldig behagelig til bykjøring, men brukte ALT for lang tid på å gire når jeg skulle kjøre sportslig! ...med resultat at bilen føltes treg...

Har tro på systemet når de får videreutviklet det litt, men for nå styrer jeg glatt unna...

#52201  av chris

lenge leve manuell

spør du meg, så skal sportsbiler ha manuelt gir, alt annet blir for cruising :)

#52204  av angrykid

what they said.. :)

#52205  av jan-erik

Har ingen erfaring selv med med SMT, men det er ikke mye positivt jeg har lest om det. Mulig at det har blitt bedre etter -03 modellen, men på tidligere modeller var de iallfall veeeeldig trege.

Du kan jo også lese litt mer på http://www.spyderchat.com -forumet. Er nok noen flere med SMT der. Er vel ikke mange som er solgt med det i Norge.

Men jeg ville holdt meg langt unna SMT.

#52504  av Anders gullstein

Har også hørt at SMT girsystemet er tregt og at den med manual gir er mye raskere. For meg er det ikke tvil en gang, manuelt gir all day, every day. Dessuten koster SMT systemet så mye at en kan kjøpe en med manual gir med hardtop for samme pris.

#52532  av spkstrp

svigersa sverger til automat.. Og det er faktisk ganske behagelig å kjøre med. Tror egentlig det har med modning å gjøre. SMT er nok laga med tanke på de som ikke "flyr rundt" på veiene.. så kan vi andre kjøre manuell :)

#52574  av jan-erik

spkstrp skrev:svigersa sverger til automat.. Og det er faktisk ganske behagelig å kjøre med. Tror egentlig det har med modning å gjøre. SMT er nok laga med tanke på de som ikke "flyr rundt" på veiene.. så kan vi andre kjøre manuell :)
Da hadde jeg ikke kjøpt MR2... Finnes andre roadstere som er mer behagelige (komfortable) å kjøre, samt har litt mer bagasjeplass.

#52700  av spkstrp

jan-erik skrev:
spkstrp skrev:svigersa sverger til automat.. Og det er faktisk ganske behagelig å kjøre med. Tror egentlig det har med modning å gjøre. SMT er nok laga med tanke på de som ikke "flyr rundt" på veiene.. så kan vi andre kjøre manuell :)
Da hadde jeg ikke kjøpt MR2... Finnes andre roadstere som er mer behagelige (komfortable) å kjøre, samt har litt mer bagasjeplass.
Ja, og det er nok også en av hoved grunnene til at de ikke kjøper toyota ;) (bagasjeplass)

#52803  av Anders gullstein

MR2'n er en sjafør-bil, ikke en frisør-roadster slik som BMW Z3, Ford Streetka o.l.

Ekte mannfolk girer selv :lol:

SMT

#56886  av Kjelli

Hm, hører at de fleste ikke er fornøyd med SMT giret. Jeg må selv si, etter å ha vært den lykkelige eier av en MR2 2004 modell med SMT (Høres nesten ut som jeg er en av VELDIG få i Norge) at foreløpig er jeg ekstremt fornøyd. Tok litt tid å venne seg til det, men nå går det som en drøm. Å kjøre en MR2 har alltid vært nettopp det, en drøm, frem til nå. Og jeg har ikke angret et sekund på kjøpet. En fantastisk bil som gjør at omveier er noe jeg leter etter. Å kjøre korteste vei er ikke noe mål lenger!!! Men tilbake til SMT'en. Jeg har enda ikke fått prøvd bilen på bane, ikke alt for mange banedager her i Bergen så vidt jeg vet, men kan være enig i at ved kjapp akselerasjon kan giringen oppleves noe treg. Men ikke mer enn at det for meg er helt OK. Hadde vært morsomt å sammenlignet første og andre utgaven av SMT giret en dag. Har vanskelig for å tro at det som sies om SMT girsystemet kommer fra folk som har kjørt den nyeste versjonen. 8)

#56897  av CelicaTurbo

En slik sammenligning kunne vært artig ja.. uten at jeg har prøvd noen av versjonene har jeg fått med meg at SMT-kassen fikk en del hets i begynnelsen, og slike rykter sitter som regel godt i folks oppfatning selv om saken blir utbedret..