TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • KNIIIIIRK!

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #425948  av Nugatti
 
Morn morn!

I går begynte bilen å knirke noe voldsomt hver gang jeg vrir på rattet eller ved kjøring i humper. Frykter bærekule-problemer. Har tatt kontakt med Toyota og skal innom å få bilen sett på i morra. Teit at de omtrent ikke har ledige verkstedstimer fremover. Hadde hørt Lexus-eiere skulle få spesialbehandling jeg :roll: Om de selger meg delene får jeg vel stikke til Mekonomen, BilXtra eller noe lignende. Har lest mye gufne historier om framhjul i 90-graders vinkel i hjulbuene og vil IKKE oppleve det samme!

En annen, og muligens separat observasjon (?) er at det de siste ukene har vært ujevn servostyringshjelp i det jeg forsiktig retter opp rattet etter sving. Jeg må ta litt i for å få rattet helt rett, men så er det akkurat som om servostyringa "skjønner" at jeg trenger mer kraft, og plutselig blir rattet kjempelett i en brøkdel av et sekund. Høres det kjent ut for noen?
 #425953  av Mr2mr2
 
Høres ut som at du har lite/nesten tom for servo veske. :wink:

Var iallefall fela knirking ved svinging når bilen til foreldrene mine (audi a4) var så og si tom for servo veske.
 #425980  av Cigaro
 
Vil nok holde en knapp på at det er lite servoolje ja, kan også være tull med reim (slakk,slitt)
Servoen vil hakke, og kommer en mørk knirkelyd.
Er jo fort gjort å sjekke nivået, kan også samtidig se på servoreima samtidig som ratte dreies til høyre og venstre med fult rattutslag.
 #425997  av Nugatti
 
Har også lyst å tro det bare er servoolja (kanskje det er grunnen til av-og-på følelsen ved rolig oppretting av rattet i hastighet), men denne knirkinga mi kommer i humper også :?
 #426330  av Nugatti
 
Jeg er på kurs i Sveits denne uka, men kona har hatt bilen inne hos Toyota og de har byttet bærekuler på begge sider og endeledd på den ene siden (dette siste var uforberedt og førte til at bilen måtte stå over natta mens de fikk deler, og at regninga også ble endel dyrere enn lovet).

Nå er knirkinga borte, men hun rapporterer om en svak men irriterende bankelyd fra forstillingen som følger farten, og som "høres ut som et tog over 50 km/t". Rattet rister nå også over 70 km/t. Bør jeg akseptere dette? Dette er en lyd og en risting som ikke var der før eller under bærekuleknirkingen, og som må dermed ha oppstått som følge av verkstedsoppholdet. Bør det ikke være et slags prinsipp om at et verksted ikke tilfører bilen "uting" under verkstedsoppholdet? Spesielt hos slike "prestisjemerker"?
Må sjekke ut lyden selv når jeg kommer hjem i kveld, men det virker noe rart, dette her.
 #426370  av Nugatti
 
Bankelyden var bremseskjoldet foran som var rustent og var i ferd med å falle av og lå og skrangla. Reiv det løs nå idag og alt var i orden.

Ristinga i rattet fra 70 km/t og oppover er mer uroligende. Den er ganske voldsom og tror nok en firehjulskontroll må til etter at de byttet deler i forstillinga. På verkstedsfakturaen står det imidlertid: "komb: Justering av spissing - 186,00 kr"
Er dette justering av hjulgeometrien? I så fall skulle det vel ikke ristet så voldsomt som det gjør?
 #426376  av Mr2mr2
 
Kan det tenkes at det har falt av noen ballanseringslodd når verkstedet har hatt av hjulene?
 #426699  av kenneth1987
 
Hei!
Dersom ristinga ikke var der når du leverte bilen på verktstedet bør du ikke akseptere at den rister når du får den tilbake!
Du sier at bremseskjoldet var rustent og holdt på å rammle av?!
Da har ikke bilen blitt tatt noe særlig godt vare på!
Mine bremseskjold er som nye (02 mod) og kan ikke skjønne åssen dine er rustet av :shock: , men men, nok om det :p
"komb: Justering av spissing - 186,00 kr" er justering av spissingen (hjulvinkelen spissing/spredning) som må taes etter skifte av endeledd/styrestag men det står nok også 4-hjulskontroll/måling på fakturaen?!
Dette veldig sjeldent noe med risting å gjøre, heller avbalansering av felger,hjullager, kast i bremser o.l som foråsaker risting/vibrering. :P
 #426741  av Nugatti
 
Heisann. Har vært i utlandet siden forrige tirsdag. Da vi kjørte mot Gardermoen ble ristinga værre og værre, og begynte å bli tydelig koblet med bremsing. Da vi kom frem til Gardermoen var det en stygg fartsavhengig skrapelyd fra fremre VENSTRE bremseskive som om det var enormt kast i denne eller lignende. Den var også ekstremt varm, kjente jeg.

Knirkinga var opprinnelig på høyre side, men de skiftet bærekuler på begge sider, så skiva har nok vært av. Lurer på hva de har glemt... Det var NULL risting i rattet før bærekulene ble skiftet, og MYE risting i rattet etterpå, i tillegg til at det nå bråker fra venstre bremseskive.
HÃ¥per virkelig bilen holder til vi kommer hjem i morra kveld:/
Skal stikke innom Toyota på onsdags ettermiddag.
 #426742  av Nugatti
 
Ang. rust har bilen gått på vestlandet, hvor det jo er vått og salt (ved sjøen hvertfall). Det har kommet noe steinsprut rett over frontruta hvor det har oppstått rust, samt at hjulopphenget tydeligvis har vært endel utsatt.
Bilen skulle være rustfri i følge selger (Toyota-mekaniker), men han har vel tydeligvis "glemt" å nevne dette.
Den er hvertfall tektylbehandlet.
 #426906  av kenneth1987
 
Hmmm, ved steinsprut skjønner jeg rust, ellers er disse bilene veldig bra og ruster veldig lite hvis de blir tatt relativt greit vare på :)
Når det gjelder ristinga di høres det ut som kast i bremser, mulig utslitte bremseklossebelegg som da går jern mot jern, eller ihvertfall påbegynt :p
 #426909  av Nugatti
 
Var hos Toyota på onsdag som var. De sa det var kast i begge bremseskivene foran og at bremseklossene/kaliperne "hang". Jeg har time for bytting av skiver og klosser i morra, og ber til høyere makter om at det kun er dette som er galt. Med tanke på at det ikke finnes akslinger foran og at jeg skal bytte de pretty much eneste bevegelige delene der, må det jo nesten bli i orden?
Det som uroer meg litt er at ristinga ikke er konstant. Jeg kan kjøre på en normal og ikke-humpete vei i 80 km/t med full risting, og så kanskje ristinga stopper så vidt etter en sving eller lignende i en 10-15 sekunder før det like tilsynelatende uprovosert begynner å riste igjen, alt ved konstant fart og kun varierende svinging.
 #427110  av Opius
 
Ved bytte av bærekuler foran, trenger man ikke ta av bremseskivene. Bytta disse for ett par uker siden. Da forsvant også treghet i rattet.
 #427114  av Nugatti
 
Skjønner ikke hvordan kastet kom i skivene (hadde det jo ikke før bærekuleproblemene), men nå har jeg nye skiver og klosser (samt nysmurt mekanisme) og ristinga er borte. Er en svak svak antydning til risting rundt 100 km/t, men ikke noe alvorlig og jeg tror heller det er bittelitt ubalanse i hjulene. Skal bytte til sommerhjul snart uansett.
Fikk tatt EU-kontroll samtidig (selv om jeg egentlig ikke skal før i Juni). Fikk toerfeil på flere ting. Bl.a.:

- "ulovlig lyspære foran" - Egentlig var xenonpæra i ferd med å ta kvelden og hadde fått et rødlig skjær samt dårlig lysstyrke. Bytta pærer et par dager etterpå. Amatørmessig at de ikke gjenkjente dette?
Før: Bilde
Etter: Bilde

- "for matt lykt foran. Dårlig lys" - Riktignok er det et svaaakt matt parti på det ene lykteglasset foran, men dette er også bare noe de har målt fra lysstyrken på den dårlige xenonpæra. Synes også dette er litt amatørmessig. Er en xenonpære dårlig, så må de da kunne gjenkjenne det? Har knallgodt lys på begge lykter nå etter jeg bytta pærer. Den svake mattheten i den ene lykta er ikke noe man kan se på lysstyrken.

- "Mer enn 25% rust på høyre bremseskive bak" - Har bestilt skiver hos Torshov (de har kampanje for tida) og skal bytte disse selv når temperaturen blir mer vennlig for slikt arbeid. Klosser bytta jeg for en knapp måned siden.

- "Mer enn 50% forskjell på bremsestyrken på håndbrekket (høyre side for svak)" - Tenker det bare er å justere inn dette når jeg uansett skifter skiver senere. Håper dette går greit. Toyota anbefaler selvsagt å bytte hele opplegget med vaier og alt, men det høres unødvendig ut.



Aaaaanyway. Krysser fingrene for at jeg snart er over denne vedlikeholdskneika. Har hørt denne bilen skulle være skuddsikker, så er jo littegrann strek i regninga med så mye deleskift.
Den har forresten gått 166500 km. Vistnok betyr det (i følge mange) at tida er inne for bytting av litt forskjellige slitedeler.