TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • EFI RELE-KLIKKING!!

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #426078  av QuiNlan
 
Hei, og takk for sist!

For å gjøre en historie kort, så er min IS200 avskiltet, dvs, jeg leverte inn skiltene selv, da bilen ikke har vært igjennom påkrevende EU-kontroller de siste åra. Jeg hadde en ulykke med bilen høsten 2009, fikk den inn på verksted sommeren 2010, fikk rettet opp skadene i understellet, kjørte den fra tid til annen fram til desember 2011, da jeg leverte inn skiltene. Har kjørt den fra tid til annen etter det og, men den har stått litt mer stille nå. Skulle starte den her forleden, og oppdaget at batteriet var flatt. Ladet det opp, bilen startet som normalt. Så, tar jeg av laderen, lar bilen stå noen dager. Så, kommer jeg bort til bilen i dag, og hører en tikkelyd fra motorrommet. Finnet ut at det er et rele som tikker. Lokaliserer det, og tar det ut. Da stopper tikkingen. Finner ut at dette er et "EFI" rele, hva nå enn det er.

Er det noen her som kan forklare meg hva EFI er godt for? Hvordan får jeg bort denne tikkingen? Det hjelper antakeligvis ikke å bytte rele heller?


Mvh Odd Ivar
 #426079  av QuiNlan
 
Har hatt et lite økonomisk drama i livet de siste 3 årene, så bilen har ikke vært 1. prioritet for å si det sånn. Ting ser ut til å ha stabilisert seg nå, og går rette veien. Har planer om å få skilter på den før sommeren. Bilen slapp unna med skrekken da jeg prøvde å få solgt den nå før jul. Heldigvis var det ingen som var villige til å by det jeg ville ha, så da bestemte jeg meg for å beholde den.

Derfor skal bilen gjenopprettes til 100%, så vel som teknisk til visuelt.
 #426082  av 2fast4u
 
EFI = Electronic Fuel Injection

Er relè til innsprøyting/motorstyring. Har du enda lite strøm på bilen ?

:wink:
 #426084  av QuiNlan
 
Vel, nå har jo den tikka ei stønn sikkert, så når jeg skulle starte nå var det kun rett over 9v, og bilen ville ikke starte, dog var releet ute når jeg prøvde. Har satt bilen på lading nå. Begynner denne å tikke hvis batteriet er svakt?
 #426086  av QuiNlan
 
Det skal sies at jeg har hatt en del fuktighet inne i bilen, etter at jeg dro med meg masse snø inn i bilen nå før jul. Har fått tørket opp det meste. Noen prater om at det kan være irring i sikringsboks nede ved passasjerføttene. Det som jeg ser for meg kan ha skjedd er at, når snøen har smeltet, fordampet, lagt seg på innsiden av frontrute og bakrute, deretter rent ned ifra frontrute, og ned i sikringsboksene.
 #426097  av HydroliftT17
 
Jeg Hadde en rust skade rundt front futa som førte til at det randt vann ned langs A-stolpen, og rett ned i sikringsboksene på hver side når det regna, Jesss...

Da hadde jeg samme tikkingen i det samme releet (tror jeg, 99% sikker på at det sto EFI på det) Jeg tok bort hele plast dekselet forran sikringene, ikke bare lokket, satte en vifte ovn i bilen pekende mot sikringene og når det etter hvert tørka, stoppa det. Det blinka også i Securety lampa på instrumentpanelet mens mottoren gikk når dette stod på.

Måtte bytte rute og fikse kanten ruta hviler på, så ble alt bra, tok også ut alle sikringene og kontaktene i de panelene og spraya de med noe spessial fett/olje til el-kontakter fra Valvoline.

Har også lest om en som bytta front rute som ikke ble festa riktig, som førte til ukontrolert bruk av nødblinklysa.
 #426100  av QuiNlan
 
Hehe. Ja, hadde en liten, eller en ganske stor lekkasje for noen år siden, da pakningen i toppen av frontruta begynte å bli sliten. Var et lite hull der som regnet rant inn. Da fikk nødblinklysa det travelt. Tetta hullet med noe silikon, og det har ikke vært noe problem i etterkant.

Securitylampen lyser ja. Kanskje jeg bare skal ta åsså tørke opp litt ekstra der rett og slett. Greit å vite at det ikke er noe mer alvorlig.
 #426195  av Cigaro
 
HydroliftT17 skrev:Jeg Hadde en rust skade rundt front futa som førte til at det randt vann ned langs A-stolpen, og rett ned i sikringsboksene på hver side når det regna, Jesss...

Da hadde jeg samme tikkingen i det samme releet (tror jeg, 99% sikker på at det sto EFI på det) Jeg tok bort hele plast dekselet forran sikringene, ikke bare lokket, satte en vifte ovn i bilen pekende mot sikringene og når det etter hvert tørka, stoppa det. Det blinka også i Securety lampa på instrumentpanelet mens mottoren gikk når dette stod på.

Måtte bytte rute og fikse kanten ruta hviler på, så ble alt bra, tok også ut alle sikringene og kontaktene i de panelene og spraya de med noe spessial fett/olje til el-kontakter fra Valvoline.

Har også lest om en som bytta front rute som ikke ble festa riktig, som førte til ukontrolert bruk av nødblinklysa.
Hadde akkurat samme problemet på min IS200.
Rant vann ned langs a stolpen og ned i sikringsboks.
Tok ut frontruta, hele "øvre kanten" under frontruta var rustet..
På min bil hadde det blitt byttet frontrute en gang tidligere, og pakningen i øverkant var ikke satt på riktig.