TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor mye koster bilen i drift

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #426796  av Astro
 
pr mnd?
Jeg driver å prøve å vurdere bilmodeller opp mot hverandre men lurer egentli på hva koster bilen din pr mnd,(i snitt) med de normale utgifter(ikke styling,trim stereo etc altså) service,drivstoff,etc...
 #426797  av ArildM
 
Den billigste bilen jeg har hatt er nok en 87mod 3dørs Mazda 323 :lol: Kjøpte den for 10lapper, rustfri og behandlet svært pent.
Den kjørte jeg "norge rundt med" og kostet meg aldri mer enn bensinen den brukte. Var litt lat siden det kun var en 1.3l motor, men du verden den klagde aldri på noe som helst. Kostet såvidt noe i forsikring, og jeg kjøpte ett raklestag for å få den eu ok i de 3-4årene jeg hadde den.
x'n har noe av samme historien med Carinaen vi kjøpte av Plumbo her på forumet. 4AFE motor gikk på 0,6l per mil, billig forsikring og det røk aldri noe på den. Måtte koste på noe bremsedeler for å få den eu ok.
Ellers har jeg Mr2en min nå da, selv om det er 3sgte bruker den 0,6 på langkjøring, og det er i velkjent Toyota kvalitet så det er sjeldent den desperat trenger noen deler, men får som regel mye nytt uansett, sånn fordi den fortjener det :D
Mazdaen jeg har nå er dyr i drift, men det er fordi det er 4x4 og turbo, og en tung gassfot på vintersføre og bare småkjøring :mrgreen:
 #426799  av Astro
 
Driv å kikke på Elbil te vanligbil nemli å er litt nysgjerrig på hva en bil "koster" på en måte..... Skal jeg kjøpe Elbil,skal den ikke koste mer i lån+drift enn bila æ har i dag..
 #426800  av magnesmurf
 
Tar du med verditap på ELBIL i forhold til at batteripakka er svindyr, og troligvis holder 5-8 år, er elbil minst like dyr som normale andre biler.
Prius er vel bilen som er kåret til minst vedlikehold på fra ADAC. Og den går jo billig også.

Ville mye heller kjøpt hybrid enn elbil, med tanke på at en elbil som niasan leaf eller mitsubishi miev om vintren kommer knapt 50km hvis du bruker varmeapparat på full guffe osv.

Eneste ordentlige brukbare elbilen er tesla. Og den koster fra 600k og oppover.

Når det er sagt. Elbil har få bevegelige deler i motor, så drivverk og motor bør holde lenger enn konevnsjonelle biler. Og det koster ca 20kr å fylle "tanken" på en elbil, mot 500kr på en vanlig bil.
 #426803  av Astro
 
Hybrid blir ikke aktuelt,da det blir motorvei pendling på bilen isåfall og da er ofte hybrid dyrere i drift enn "øko" modeller av vanlige biler(pga tyngde etc) og el motor er inne til max 50? å sjeldent d går så sakte på motorvei. Elbil har null bom... Der ligger mitt største argument da...Er batterileie på den aktuelle modell jeg kikker på nå,så alle kostnader(unntatt strøm,dekk,spylerveske og lign) er klare.
 #426804  av David
 
jeg tror det er veldig inviduelt hvor mye man evt sparer på å kjøpe elbil

dersom du f.eks bor i drammen og jobber i oslo, kan du spare mye tid pga kø, tid er penger.
bompenger slipper man vel også mener jeg å ha hørt? og det kan bli veldig mye bompenger om man bor på "riktig" sted.
årsavgift koster under 500 så noe å spare der også.
vet ikke hvordan prisen på forsikring er på elbiler?

hvor mange år holder batteriene, hvor mye koster det å bytte, og hvor mye er en 5 år gammel elbil verdt? i forhold til en tilsvarende bil med bensin/diesel?

jeg personlig kunne godt kjørt elbil til og fra arbeid, dersom jeg sparer mye penger på det.
men jeg tror ikke elbil er noe bedre for miljøet totaltsett, og ville aldri brukt det som argument.
og det ser ut som de folkevalgte har begynt å få opp øya så mulig det blir slutt på endel goder for disse elbilene i nær framtid.
 #426805  av Astro
 
Er vel ikke no miljøargument i mitt hode nei,kun det at jeg kan ha en splitter nybil,med garanti på alt for ca samme sum som jeg drifter dagens familiebil med...å er verdt noen kr i mitt hode å slippe å bytte hjullager,bremser etc(midt på vinter selvsagt,da alt går i stykker). Bare levere å klage :D
Men får se. Va verdi er er jo umuli å spå,da politikera ikke lager langssiktige regler.
 #426809  av magnesmurf
 
Regner med du kikker på renault, siden det er de som har batterileie.

Hvis du skal betale ca 1000kr mnd for å leie batteri, er jo det like mye som å betale for å fylle tanken på en eller annen gjerig dieselbil.

Det er vel også en del tull med elektronikk i franske biler... Så selv om bilen har el.motor er det jo mye annet som kan gå til helvete..

Kanskje best å kjøpe en billig diesel toyota?

Er rekkevidden vinterstid jeg er mest skeptisk til el-bil.
 #426815  av Zepticon
 
Etter to-tre dager med Tesla på lån må jeg si at elbil er digg... Bare det å komme på jobb, fylle gratis "bensin" mens jeg jobber, og så rett hjem etterpå.... Er i praksis gratis i bruk;)
 #426818  av Drafter
 
David skrev:jeg tror det er veldig inviduelt hvor mye man evt sparer på å kjøpe elbil

dersom du f.eks bor i drammen og jobber i oslo, kan du spare mye tid pga kø, tid er penger.
bompenger slipper man vel også mener jeg å ha hørt? og det kan bli veldig mye bompenger om man bor på "riktig" sted.
årsavgift koster under 500 så noe å spare der også.
vet ikke hvordan prisen på forsikring er på elbiler?

hvor mange år holder batteriene, hvor mye koster det å bytte, og hvor mye er en 5 år gammel elbil verdt? i forhold til en tilsvarende bil med bensin/diesel?

jeg personlig kunne godt kjørt elbil til og fra arbeid, dersom jeg sparer mye penger på det.
men jeg tror ikke elbil er noe bedre for miljøet totaltsett, og ville aldri brukt det som argument.
og det ser ut som de folkevalgte har begynt å få opp øya så mulig det blir slutt på endel goder for disse elbilene i nær framtid.
batteripakker på hybridbiler koster vel fort 50 lapper.
Ikke så gæli det, tenk hva dieselpumpe, snurre, dyser osv koster å drifte på en vag.....
 #437209  av tto010
 
For de som bor på Osterøy og jobber på Kokstad her i Bergen så har de så mye mindre utgifter i bompenger og bensin at "bilen betaler seg selv" på grunn av ingen bompenger osv osv. Så det er egentlig ganske lønnsomt med Elbil.

Men eneste elbilen jeg kunne tenkt meg å kjøre rundt i er Tesla.
 #437550  av Drafter
 
tto010 skrev:For de som bor på Osterøy og jobber på Kokstad her i Bergen så har de så mye mindre utgifter i bompenger og bensin at "bilen betaler seg selv" på grunn av ingen bompenger osv osv. Så det er egentlig ganske lønnsomt med Elbil.

Men eneste elbilen jeg kunne tenkt meg å kjøre rundt i er Tesla.
Husk at i 2016 går tilbudet deres ut med gratis bomring, billig årsavgift og bruk av kollektiv feltet ut.
Skjønner dere ikke? Dette er AKKURAT samme kampanjen som regjeringa kjørte når de skulle ha deg til å kjøpe parafinbrenner....
Når nok folk får kjøpt seg elbil skal du nok se at strømmen blir dyrere, vanlige avgifter for folk flest og lisens for å kunne bruke ladeautomater m.m.
Hvordan kan elbiler være mer miljøvennlig uansett? Tenk på hvor alle batteriene havner etter de skal skiftes ut?

KONSPIRASJONSTEORIER? I think not!!
 #437555  av Sarlacc
 
Drafter skrev:Hvordan kan elbiler være mer miljøvennlig uansett? Tenk på hvor alle batteriene havner etter de skal skiftes ut?
Batterier er et godt poeng. Dessuten, de som tror at el-biler er miljøvennlige har ikke fått med seg at vi importerer kraft.
Når magasinene er tomme her i Norge kjører el-bilene rundt på energi fra atomkraftverk og kullkraftverk i Tyskland og øst-europa.
Kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/Mer-a ... 59511.html
Kullkraftverk er den største kilden til CO2-utslipp.
Kilde: http://www.ucsusa.org/clean_energy/coalvswind/c02c.html
Det har vært 33 alvorlige hendelser og ulykker i atomkraftverk siden den første i 1952.
Kilde: http://www.theguardian.com/news/datablo ... -list-rank

Så el-biler er fin teknologi, men miljøvennlig? Ikke så lenge vi allerede bruker mer strøm enn vi produserer fra vannkraft, vindkraft og bølgekraft.
Jeg fyller 98 oktan med god samvittighet :D