TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Clutch frir ikke ut. (ST185)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #427584  av ArildM
 
Jeg er både enig og uenig med deg David :) Det høres kanskje rart ut men for min del er det å skru bil en deilig avkobling i fra både samboer, jobb og andre ting. Som datatekniker i et serviceyrke finnes det ingen bedre avkobling enn å bare ligge "alene" under en bil å skru litt :) Men jeg gjør ikke ting jeg ikke har gjort før uten å rådføre meg folk som kan det, og er det en ting jeg ikke kan så setter jeg det bort (feks sveisearbeid, overhaling av motor osv).

Ellers er det vel lurt bare å skru av girkassa og gå gjennom alt på nytt. Clutch er ikke så veldig mye hokus pokus, i alle fall når man kan det. Sjekk at du har fått rett splines på clutchen sånn at den ikke går rundt (det skjedde førstegang jeg skulle ha "fagfolk" til å gjøre jobben :wink: ).
 #427587  av David
 
det er lov å være uenig, og jeg har aldri ment å si ting for å være slem eller dust, det er bare sånn det er innen de fleste fagfelt.

tror dyrlegen også hadde sagt det samme dersom jeg hadde prøvd å operere katta på egenhånd først... :)
 #427589  av ArildM
 
Så lenge man opererer bare på sin egen katt så går det vel bra :?: :mrgreen:
Fagfolk er fagfolk og hobbymekanikere er hobbymekanikere :wink: Problemet er bare når hobbymekanikere begynner å tro at de er mekanikere og enda verre når de faktisk tar betalt for å gjøre en hobbmekanikerjobb :)
 #427596  av Mr2mr2
 
Synes det er verst når folk begynner å tro at de er dyreleger og begynner å operere andre sine katter. Som oftest er det lite utdannede dyreleger kan gjøre for å fikse opp i rotet igjen :?

:mrgreen: :mrgreen:
 #427602  av fdfx3
 
Der da er kassa av motoren, og nei jeg hadde IKKE satt lamelplata feil vei.
Har kontroll målt utløserlager, lamelplate og trykkplate og det er ingen av målene som ikke matcher det originale, lamelplata går lett på splinsa og clutch gaffel er ikke skadet, bøyd eller falt av kula.

Så WTF? har en teori, da jeg tok av girkassa så ser jeg at lameplata ikke lenger satt senterert, så nå driver jeg å lurer på om lamelplata kan ha gått å klatra på splinsen og satt skakt, men tror ikke det er mulig egentlig da akslingen må vell ett stykke inn i lameplata. Skal ta med delene på jobb i mårra for å høre om det er noen kolegaer som kan ha peiling på hva som kan være galt.

Tok uansett noen bilder da jeg fikk av kassa slik at dere kan se åssen ting så ut bildene er tatt før jeg har rørt på noe.
Om jeg ikke finner noe feil så skal jeg uansett rigge til meg no rør slika at jeg kan teste clutchen utenfor bilen.
110420132138.jpg
110420132138.jpg (1.06 MiB) Vist 3624 ganger
110420132136.jpg
110420132136.jpg (1.13 MiB) Vist 3624 ganger
110420132143.jpg
110420132143.jpg (1.11 MiB) Vist 3624 ganger
110420132145.jpg
110420132145.jpg (1.2 MiB) Vist 3624 ganger
110420132147.jpg
110420132147.jpg (1.07 MiB) Vist 3624 ganger
 #427608  av David
 
jeg regner med at du har sjekka at splines stemmer mot kassa?
du ville aldri i verden klart å få på kassa med lamellen så usentrert uten å bruke slegge..

kan det ha skjedd under demontering? f.eks hvis du har vridd kassa skeivt av?

logisk tankegang som kan gjøre lamellen blir så usentrert under bruk må være hvis kassa sitter skeivt på, feil splines, eller enormt kast på ingående aksel

fulgte det med utløserlager? isåfall stemmer den overens med trykkplata??

trykkplata ser noe overkant slitt ut for å være helt ny..

er det metallspon jeg ser på svinghjul? og de skadene i senteret på veiva?
 #427625  av ArildM
 
Kanskje jeg må innrømme slik som David sier at om man har så lite peiling på å montere essensielle deler av drivverket på en bil så bør en oppsøke fagfolk :wink:
 #427627  av fdfx3
 
David skrev:jeg regner med at du har sjekka at splines stemmer mot kassa?
du ville aldri i verden klart å få på kassa med lamellen så usentrert uten å bruke slegge..

kan det ha skjedd under demontering? f.eks hvis du har vridd kassa skeivt av?

logisk tankegang som kan gjøre lamellen blir så usentrert under bruk må være hvis kassa sitter skeivt på, feil splines, eller enormt kast på ingående aksel

fulgte det med utløserlager? isåfall stemmer den overens med trykkplata??

trykkplata ser noe overkant slitt ut for å være helt ny..

er det metallspon jeg ser på svinghjul? og de skadene i senteret på veiva?
*Ja splines stemmer, lamel plata sklir lett frem og tilbake på splinsene i kassa.

*Ja det er det jeg driver å lurer på å om det kan ha skjedd ved demontrering, prøvde å bruke ett LITE maskin spett som jeg stakk inn i centeret på lamel plata for å se om jeg kunne klare å flytte på den før jeg skrudde den løs, men det gikk ikke ellers så turte jeg bare ikke å ta i hardt nok, men mest sansynelig så har den blitt så usenterert under demonterin tror jeg da, demontering gikk forsovit forholdsvis lett uten å være no voldelig eller ta i spesielt hardt.

* Ja utløserlageret fulgte med trykkplata, clutchen kom i en boks (fra ATC) som inneholdt: Trykkplate, lamellplate og utløserlager, det er altså ett komplett clutch kit, alt er kjøpt nytt ifra KO-Racinig kjøpte komplett clutch med svinghjul av produsenten ATC, tanken var at hvis alt var fra samme fabrikant så var sjansen for at noe ikke stemmer over ens ganske liten. Grunnen til at trykkplata kanskje ikke ser ny ut er at jeg tenkte jeg skulle se om jeg kunne spare meg for tid ved å slippe å ta ned girkasse så jeg prøvde å heise motor inn i bilen og inn på kassa, noe jeg måtte gi opp og som resulterte i en del riper og sånt i den gule lakken, den er ny bare ripete og noen oljette hender som har tatt på den.

*Nei det er ikke spon og det er ikke skader i center av veiva, Det er fett som har fått smake på centrifugal kraften.
Det fulgte med en tube med slik ACT spline grease, jeg har nok hatt på litt mye det, det har i allefal spredd seg utover alt.

Tror jeg bare er nødt for å montere igjen å teste clutchen med kassa utenfor bilen.
Anyways takk for at du gidder å engasjere deg. (gjelder åsså dere andre)
Sist redigert av fdfx3 den 12 apr 2013 18:35, redigert 1 gang totalt.
 #427628  av ArildM
 
Håper du får orden på det :)
 #427654  av David
 
sjekk at annlegsflata på utløserlageret stemmer overens med trykkplata
det hender det er feil som om det er i et "kit" !!

jeg ser det er slitespor på trykkplata etter utløserlager, og det skal ikke fårekomme etter 1 dag med bruk!! jeg vil tro at enten lageret har skjært seg, eller at det ikke stemmer overens med trykkplata!

arp fett ja, men du trenger ikke bruke hele tuben :)


en slik lengre pinne skal ikke være nødvendig, ved mindre clutchen er feilprodusert eller custom made uten å ta hensyn til slaglengde på utløserarm!!
dersom du bruker en lengre pinne kan man risikere at clutchen ligger på hele tia, og da går det verken fort, eller varer lenge!

det er veldig lett å se om mangelen på slaglengde er problemet, bare koble det opp eksternt som du sier så ser du :)