TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • clutch lager/girkasse problem(?)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #430005  av Bauf2k
 
Fikk bytta clutch og utløserlager på celicaen for ca 1år siden, og allerede etter 7-8måneder hørte jeg en hint av en ulyd fra clutch. Men nå er den lyden helt jævlig..
Når jeg holder inne clutchen,da er det ingen lyd,om jeg har bilen i fri og slipper clutchen fort,da blir det et helvettes skrangling/kakkling og den forsvinner bare om jeg trykker inn clutchen. For å unngå å få den ulyden må jeg slippe clutchen forsiktig ut, det funket veldig fint for 1-2 måneder siden. Men nå må jeg prøve flere ganger for å bli kvitt lyden. Og om jeg klarer det,så hører jeg fremdeles litt plystre lyder(kommer ikke på noe annen måte å beskrive den på) fra clutch.

Så jeg var innom toyota i dag for å få den sjekket. Så etter 30min fikk jeg svar at det muligens var fra girkassen,men han var usikker. Det kunne også være utløserlager.
Har på en sinterclutch nå, men den kan vel ikke være for sterk for original utløserlager,vel? og isåfall,skal den bli skadet så fort?
Videre så sa han iallefall at om dem skulle finne ut av det,så måtte de bruke 1-2 dager,siden motor må ned, og med en timespris på 1300kr,så blir det ca 19-20k

Så nå tror jeg at jeg har funnet en kar som kan ta jobben for 300kr timen, men hadde vært greit om jeg hadde fått noe tips fra folk fra forumet, om hva dette kan være.
 #430026  av fdfx3
 
Hei, jeg kan nesten garantere deg at det er utløser lageret ditt som er gåent, er hvertfall det som er mest vanelig med tanke på det du beskriver, har selv byttet en del utløserlagere pga at de har hatt en plystrelyd eller en form for ulyd helt til du trår inn clutchen da forsvinner som regel lyden.

Da du satte inn nytt uløser lager, ble det montert ett originalt ett? eller ble det satt inn ett lager som fulgte med clutchen?
Har hørt de uoriginale som følger med til clutch diverse clutch kit ofte har svært kort levetid og at man burde montere ett originalt ett i stedet for dersom det er mulig.

Det er jo også selfølgelig mulig at det kan ha skjedd noe med kassa seff som feks opplagringa til kubba (ingående aksel), men har mest tro på at det er utløser lageret, da kassa er fra den tiden Toyota produserte kvalitet :wink:
 #430029  av Bauf2k
 
Ja,det var det en kompis av meg sa med det første han hørte den ulyden, han var nesten 100% sikker på at det var utløserlageret.
Nei,det fulgte ikke med lageret, så det satte toyota på,så var nok originalt. Men ja,ifølge toyota så var det enten lageret eller noe fra girkassa.
Håper virkelig det er lageret.. men isåfall, rart at det ikke skulle holde lengre enn nesten 1år.
 #430043  av fdfx3
 
hmm, dersom det er ett originalt toyota lager så kan du jo prøve deg på garanti/reklamasjon på jobben de har utført, da både delen og reperasjonen skal og burde vare lengere enn dette, jeg mener du kan jo ta det som en reklamasjon på den utførte jobben, da det nesten er å forvente at det skal holde en del lengere enn dette når du har hatt bilen din på ett Toyota verksted og brukt en original Toyota del.
Jeg har selv hatt erfaringer med at Toyota bruker å være ganske medgjørlige på reklamasjoner og grantier, men det er spørs om du kommer noen vei med det da det ikker original clutch.

Men fy for en pris dem skulle ha, dersom du har skrudd litt selv, eller kanskje kjenner noen som har skrudd en del, så er jo dette noe du kanskje kan prøve på selv da?
Har selv hatt motor med girkasse ut og inn av min bil 2 ganger i vinter hvor det har blitt gjort hjemme i garasjen uten ordentlig utstyr som løftebukk osv.
 #430050  av Bauf2k
 
jepp,tenkte jeg skulle høre om garanti på den jobben,men siden de var usikker på hva det var som var feil. Ja,har hatt ute motoren selv 1 gang, var et herk :p
 #430057  av larsst185
 
Er det en zinter clutch med uavfjæret senter? Om det er det så er jeg rimelig sikker på at det er kast i clutchen som gjør at splines i clutch som "rakkler" mot splines på inngående aksel i gearkasse. Hadde akkurat det samme på min Gt4 etter clutch skifte. Er fort gjordt å bøye lamellplata litt når man monterer gearkassa. Min var sånn at om jeg trykte pedalen inn og slapp den forsiktig ut så kom ikke lyden. om jeg bare slapp pedalen så rakkla det som F. OM Det er utløserlageret skal du få samme lyden om du legger press på pedalen (ikke trykker den helt inn) Er lyden dær med clutch ute så er det enten noe mekanisk med clutchen eller ulyd fra gearkassen. Jeg skal vedde på at det er fra clutchen. Han som kjøpte bilen av meg kommenterte lyden og ved demontering av gearkasse var splines (tusenspor) på lamell og inngående på gearkasse helt spist opp.
 #430059  av Bauf2k
 
jeg kjøpte en 4 puk zinter lamell fra motorsporthuset her på forumet. Så brukte jeg den gamle trykkplata. Ja,det med splines hørtes jo ikke helt bra ut da.. Ja,hos meg så høres det helt for jævlig ut om jeg bare slipper clutchen. Kanskje det er samme problem jeg har da.. Så det skyldes altså pga kast i clutch? Om det var uavfjæret senter vet jeg faktisk ikke. Så er bare å bestille ny clutch da? Hvor lenge kjørte du med den sånn? Er vel ikke noe særlig bra å kjøre over lengre tid med den?
 #430340  av fdfx3
 
Har du kommet noe lenger med dette ell? fint om alle som oppretter lignende tråder kan legge ved hva som var feilen og hvordan de løste det.
Kan være nyttig for oss alle. :D
 #430342  av Bauf2k
 
Nei, har ikke fått gjort noe enda, har en kar som skal gjøre jobben svart, men han skal på ferie i 2 uker. Så blir nok ikke gjort noe før kanskje 3-4 uker.
Jeg funderte på om jeg bare skulle kjøpe dette kit'et: http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=677
Tenkte det kanskje var greit å bare få byttet alt igjen, og siden jeg ikke har planer om å bygge grombil, så får dette kit'et holde :)
Jepp, jeg skal poste her etter jeg har fått gjort noe med det ;)
 #430349  av fdfx3
 
Hmmm, vet ikke jeg, mener å ha lest på flere forumer og ellers på nettet at den originale ST185 clutchen skal være ganske underdimensjonert eller ikke no kraftigere enn absolutt nødvendig, og at dersom du skrur opp turbotrykket eller bruker bilen litt ordentlig så vil den ikke vare særlig lenge.
Det er mulig dette ikke stemmer, men jeg hadde av girkassa på bilen min da den hadde passert 100.000km og da var det like før den hadde slitt seg ned på naglene i lamellplata, å denne er jeg ganske sikker på at har blitt brukt pent helt til jeg overtok den.

Har ikke no erfaring med bruk av zinter clutcher selv, men dersom det er slik at det er mye problemer med disse 4/6 punkts clutchene så fins det jo oppgraderte *street clutcher* å da.
Som feks denne: http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=854

http://www.koracing.net/viewproduct.php ... roduct=536
 #431978  av Bauf2k
 
Har nå fått tak i en mekaniker som gikk over bilen og han mente det ikke hørtest ut som noe clutchlager som var gåent. Det er en kaklelyd jeg har. Han kom frem til at det muligens kunne være inngående aksling i girkassa(?). Noen av dere som er kjent med sånt? Han ville at jeg skulle undersøke litt nærmere på den og forhøre meg på forum, før han tar ned motor. Jeg har tilogmed åpnet litt øyner for "ny" girkasse. Jeg fant en som passa min bil, fra ebay.. men er lite keen på å få frakta helt fra canada.

Men er det et kjent problem at det kan bli slik ulyd fra inngående aksling?
 #437335  av Bauf2k
 
Dette gikk utrolig treigt.. har nå fått satt bilen på bukk og begynt å plukke av ting og skiftet diverse slitte deler. Men er det mulig å få ned bare girkassen? En kompis mener det skal være mulig,men ser ut som det blir vanskelig å komme til flere plasser. Eller er det like greit å bare ta ned heler motor?
 #437346  av Daniel HS
 
Jeg hadde kaklelyd, raslelyd etc. Men det var når jeg hadde når clutchen var inne. Viser seg at utløserlageret er røket. Null grease inni, og lagerret er regelrett gåent, rasler når jeg snurrer på det.

Det sies at det skal gå å ta ut kun girkassen, uten å ta ned motoren, men tror det blir et geitehelvete. Den girkassen er litt jobb med å få på igjen! :/ Har motoren min ute for tiden og, skal blant annet bytte utløserlager.. :)
 #437349  av Bauf2k
 
Ganske sikker på at det ikke er utløserlager som er feil til meg. Men får se når jeg endelig får ned motor eller eventuelt bare girkassen. Kanskje like greit å ta ned motor så man slipper å plages.