Side 1 av 1
Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 02:06
av FireWalk
Jeg trenger en firhjulskontroll på MR2en. Alt er fast og fint men den er rett og slett ikke noe morsom å kjøre siden det helst vil gå alle andre retninger enn akkurat rett frem etter å ha demontert det meste og satt det sammen igjen både forran og bak nå. Måtte også bytte en belg forran og da måtte jo styringen av.. Har ment å gjøre dette en tid men det har bare blitt utsatt og utsatt. Opp til 80 km/t går det ganske greit, men kommer jeg opp i 100 så er den rett og slett ekkel.
Jeg vet at alle verksteder kan gjøre dette, noen er dyre, noen er rimeligere. Noen har gammelt utstyr (med tråd) mens andre har nyere med laser..
Har dere noen erfaringer med hva som er best? Er det best å få tatt dette med noen som har laser? Eller har det ikke noe å si..?
Er alle verksteder like dyktige på dette eller bør man ta den til en Toyota merkeforhandler? Verksteder skal jo ha lister med oversikt over hvordan hjulstillingen på forskjellige biler skal være, men er litt skeptisk siden jeg fikk utført en slik justering en gang før uten at det ble noe merkbart bedre selv om de jo justerte mye.. Kan nevne at sist gang ble det utført med eldre utstyr (varianten med tråd).
Så jeg vil ha det 100% denne gangen slik at jeg kan få på plass kjøregleden igjen!

Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 14:48
av Zepticon
Hjulstilling er som alt annet avhengig av hva bilen skal brukes til. De tallene de har på maskinene sine er nok ment for "daglig bruk" og ikke å hammre bilen rundt en bane runde på runde.
Det jeg vil tro er best, er å finne noen mål fra noe som driver med MR2, gjerne på bane/racing og som kan hjul, og så be noen med bra utstyr om å justere til de målene.
Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 14:56
av Emil_L
Helt riktig det!
Hjulstilligen justeres jo akkurat etter hvordan bilen brukes, skal du slakke på tomgang i byen, eller kjøre galmann på svingete veier trenger du forskjellig oppsett.
F.eks sånn som man styrer og ordner med i Gran Turismo, Oppsett på oppsett, noen sitter som klista til veien, men med dekk som offer, og vice versa, med biler som ikke sitter like bra, og bruker mindre dekk (kan variere da å skli på asfalten bruker dekk det også). Det du er ute etter er vel ett oppsett som er mer "lekent"? som sitter som lim på veien?
Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 15:32
av FireWalk
Vil først og fremst ha en bil som ligger stabilt på veien, som sporer minst mulig. Har lyst brede dekk, så det hjelper jo ikke akkurat der. Bilen brukes normalt på vanlig vei, så vil ha det ideelt til det. Kan nevnes at vanlig vei som regel iallefall her betyr dårlig slitt vei, noe som gjør sporingen enda verre. Så hva er da ideelt?

Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 15:41
av Emil_L
Hmm, TROR litt camber, og litt toe in bak, men er ikke sikker, litt mer camber forran enn bak og litt toe out (at framsiden på hulene peker litt ut) forran skal være greit, er ikke sikker på tallene da. Hvertfall det som er "Grunnsetup" for noen timeattack folk jeg kjenner
Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:14 jun 2013 15:49
av Zepticon
FireWalk skrev:Vil først og fremst ha en bil som ligger stabilt på veien, som sporer minst mulig. Har lyst brede dekk, så det hjelper jo ikke akkurat der. Bilen brukes normalt på vanlig vei, så vil ha det ideelt til det. Kan nevnes at vanlig vei som regel iallefall her betyr dårlig slitt vei, noe som gjør sporingen enda verre. Så hva er da ideelt? 
Skal bare være å kjøre den til noen med høvelig nytt utstyr da. Umulig å gjøre feil på de maksinene der, med laser og greier. Opsettet har de nok liggende, og resultatet blir bra. Men om du ahr moddet mye blir det nok dyrere da det kan ta tid å få alt rett.
Uansett så varer det ikke lenge på hullete veier. Skal bare et par skikkelige hull før ting kan slås ut av posisjon.
Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:15 jun 2013 22:09
av ArildM
Står en tråd her med noen instillinger som andre har hatt gode erfaringer med i alle fall:
http://www.imoc.co.uk/forums/viewtopic. ... 478#883478
Ellers er det STOR forskjell på dekk, jo bredere jo verre som regel, men dekktype har også veldig mye å si! Noen typer sporer veldig mye mer enn andre.
Re: Erfaringer med Hjulstillingskontroll?
Legg innLagt inn:15 jun 2013 22:44
av FireWalk
ArildM skrev:Står en tråd her med noen instillinger som andre har hatt gode erfaringer med i alle fall:
http://www.imoc.co.uk/forums/viewtopic. ... 478#883478
Ellers er det STOR forskjell på dekk, jo bredere jo verre som regel, men dekktype har også veldig mye å si! Noen typer sporer veldig mye mer enn andre.
Ja dette har jeg hørt påstått før, men det virker som om noen mener et dekk sporer mye mens et annet er bra, samtidig så kan noen andre si det motsatte.. så da vet man ikke helt hva man skal tro. Det kommer vel an på flere ting, og muligens kombinasjoner av ting.
Hvilke dekk er å anbefale til MR2? Noen som har noen erfaringer som tilsier at et bestemt dekk er bedre enn andre?
Jeg kjører nå på 225-40-18 forran og 255-35-18 bak. Kan tenke meg at 215 ville vært mye bedre forran med tanke på sporing, men i mitt tilfelle så er felgen så bred at det vil bli stygt med noe som helst mindre enn 225 pga at kanten på felgen da vil stikke langt utenfor dekket.