Side 1 av 1

Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:14 jun 2013 16:47
av Emil_L
Hei, var i går å kjøpe min første bil, MR2.
Og fikk ikke mange timene etterpå, et ukjekt problem, den koker, og ventilen i kjølesystemet blåste ut.
Fra "halv temp" til "full++ temp" på 1 min. Beholderen som sier "engine coolant only" er full av olje, seig svart. Ikke noe problem ved lavt turtall, da holder tempraturen seg rolig, men så straks gassen ble klemt litt ned, krabber nåla oppover i en rasende fart.

Trodde først at det kunne være en gåen topppakning, men har snakka med Ørjan (han som solgte en GT86 1 månde etter han kjøpte den) og han sa jeg burde prøve å spyle gjennom hele vannsystemet i motoren, da forrige eier kan ha vært helt klovn å prestert å helle olje feil sted i motoren (hadde ikke forundra med et sekund egentlig.)

Takk på forrhånd.

Emil

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:14 jun 2013 17:31
av Mr2mr2
kan jo se om det er kvit gugge på undersiden av påfyllings lokket for OLJE.. om det er det er det nok vann i motoroljen, som kan være ifra lekk i toppakning.

For å skylle kjølesystemet tapper du ut all gammel gugge og fyller på med reint vann + rensemiddel for kjølesystemet. lar motoren gå med det i i 15 min (motoren må bli varm så vannet begynner å sirkulere)

Tapp det ut igjen og fyll på med nytt vann med frostveske.

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:15 jun 2013 11:32
av Emil_L
Hvertfall injen lekasje av vann inn i oljen, men andre vei er det kanskje ikke samme melodien.
Lever i håp om at han kråka som hadde bilen før meg bare har bestemt seg for å fylle olje mens han var høy/full, og heldte det i kjølesystemet.
Håper sa innmari på at jeg slipper noe topppakningsbytte uka etter jeg fikk bilen. :evil:

Fant jo også ut at bilens eneste kjøling var med luft, så hva han har drevet med han forrige eier, er jeg MEGET usikker på. Ledninsnettet til spiller er helt hawai hvertfall

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:15 jun 2013 18:21
av Mr2mr2
Så det var ikke nesten ikke vann i kjølesystemet? :shock:

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:15 jun 2013 22:05
av ArildM
Du får prøve å flushe kjølesystemet skikkelig.
Rotete ledningsnett bak CD spiller er helt normalt, ikke minst hærlig å rydde opp i når du sitter der med 2-3 never med gamle ledninger og plasserer et striglet ledningsnett tilbake i dashbordet, gjort det på nesten alle bilene jeg har hatt. Bare å flikke ut haugesvis med gamle ledninger og dritt som ikke trengs.
Spyl gjerne gjennom systemet med en slange med trykk på, radiator, varmesystem osv. Hvis du ikke har hvitt slagg der du egentlig skal fylle olje kan det jo være håp :)
Håper du får skikk på ting og får kjørt videre med bilen din :)

Er det noe røyk fra eksos? Ulyder fra motor? Røyk/lekasjer i og rundt motoren?

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:16 jun 2013 02:14
av Emil_L
Enda en feil oppdaget, hørtes ut som en hissig frosk bak radiatoren, beklageligvis var det ikke slik at folk fikk se meg jage en slik en. Var heller en lekk radiator :evil:

Tror nok vel jeg vil forsøke å få kjøpet hevet, når det etter bare noen timer kjøring, dukker opp problem på problem.

Hørte av en på Garnes Racing, at det var mulig at det er toppen som har sagt takk for seg.
Er jo snart billigere med motorbytte enn å starte å fikse alt som viser seg å være feil.

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:16 jun 2013 09:38
av ArildM
Motorbytte er ofte et alternativ når det blir slik. Problemet da er jo bare om motoren du setter inn er i god stand eller ei, og hvor mye skal du evt koste på for å forsikre deg om at den du bruker mye tid og penger på er i god nok stand når du endelig skal ut å kjøre igjen? Har selv satt i byttemotor som havarerte kort tid etter at jeg hadde byttet, og jeg kan love deg det finnes knapt noe surere enn må måtte ta ut motor enda en gang til og neste gang legge i dobbelt så mye for å få en totaloverhalt motor inn i bilen :wink: Verdt det for min del da, men det spørs om du vil legge 40-50 lapper i et motorprosjekt :mrgreen:

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:16 jun 2013 12:49
av Emil_L
Tenkte vel heller på å kjøpe motor fra motorimport i danmark, eller snakke med Nordic Auto Import ang. å skaffe en motor. er vel fort billigere med det enn å begynne å pelle fra hverandre den motoren som sitter i nå?

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:16 jun 2013 14:15
av ArildM
Absolutt, men jeg ville bare si at selv en importmotor kan være feil på :)

Re: Problemer, SW20 GTI 1990

Legg innLagt inn:16 jun 2013 15:31
av Emil_L
Ja det er jeg selvfølgelig klar over ;)
Har sent han selgeren en mail nå, å ser hva han svarer, mtp at det er såppas mye kluss og lang ventetid om alt det skal gå gjennom advokat styr og mekk. Så får se hva han gjør, om han tar den tilbake uten noe pes, eller om han er av typen som nekter for alt, og at jeg må koste på verkstedtimer for å få det skriftlig at det har skjedd FØR jeg kjøpte bilen.