TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Startproblemer '92 GTi - nÃ¥ med film av problemet 11.01

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #430942  av Boratitanius
 
Har opplevd en gang eller to før at jeg vrir om nøkkelen og det ikke skjer noe, bare et lite klikk men ellers helt dødt.. Så har jeg bare orøvd å vridd om på ny så kom den.
Men nå i helgen var den død uansett hvor mye jeg prøvde.. ventet noen timer så kom den igjen.

Noen som vet noen svakheter ang start? Startmotor? Rele? Ledning?
Sist redigert av Boratitanius den 11 jan 2014 18:37, redigert 1 gang totalt.
 #430943  av ArildM
 
Innslaget som tuller?
Sjekk evt at ledningen til innslaget er påkoblet skikkelig (glemte å koble etter motorbytte på AW11en og da ble det akkurat slik som du beskriver ;) ). Om lysene forsvinner når du vrir om nøkkelen kan det også være et jordingsproblem. Mest trolig innslaget på starteren :)
 #430956  av Boratitanius
 
ArildM skrev:Innslaget som tuller?
Sjekk evt at ledningen til innslaget er påkoblet skikkelig (glemte å koble etter motorbytte på AW11en og da ble det akkurat slik som du beskriver ;) ). Om lysene forsvinner når du vrir om nøkkelen kan det også være et jordingsproblem. Mest trolig innslaget på starteren :)
Hvor ligger egentlig startmotoren? :p
Lysene forsvinner ikke nei, voltmeteret rikker seg ikke heller
 #430960  av ArildM
 
Ligger vel sånn en eller annen plass ved svinghjulet 8) Normalt sett fastmontert i girkassa mot motorblokka, trolig på eksossiden på 3SGE
 #430968  av lasse
 
Om du ser bakfra så sitter starteren på venstre side av motoren ganske langt frem, prøv å dunke på den med en hammer ett par ganger og se om den slår inn da, ellers er jording ett godt tips, prøv å rengjøre jordingspunkter.
Reléet til starteren sitter forresten i bagasjerommet ved siden av hjernen, bak teppet på veggen mot motoren, det er grønt.

Om starteren din har takket for seg har jeg en liggende :wink: samme med relé.
 #431350  av Boratitanius
 
MR2en har startet normalt siden så jeg har ikke sett på det, men idag skjedde det igjen.. Og i dag var det ikke likt som før, for i dag forsvant alle lys også og det virket som alt ble dødt, så ventet jeg litt så kom lys på og kom noen klikk men fremdeles ingenting.. Så ventet jeg litt til så kom den.
Søskenbarnet mutt nevnte at han har vært borti mange toyota med dårlig tenningslås også.. men hva tror dere? Skal sjekke rele til startmotor når jeg kommer hjem i dag
 #431351  av Audun F
 
Boratitanius skrev:MR2en har startet normalt siden så jeg har ikke sett på det, men idag skjedde det igjen.. Og i dag var det ikke likt som før, for i dag forsvant alle lys også og det virket som alt ble dødt, så ventet jeg litt så kom lys på og kom noen klikk men fremdeles ingenting.. Så ventet jeg litt til så kom den.
Søskenbarnet mutt nevnte at han har vært borti mange toyota med dårlig tenningslås også.. men hva tror dere? Skal sjekke rele til startmotor når jeg kommer hjem i dag
DÃ¥rlig batteri/jording/ledningsnett?
 #438644  av Boratitanius
 
Har vært periodevis denne feilen.. Har vært fint ganske lenge, men så plutselig skjer det igjen.. Prøvde å skifte releet med et brukt siden nytt kostet 800-900, men det var likt som før.. det også ble ødelagt så jeg skiftet tilbake til det gamle.. Kan jeg ha vært så uheldig å fått et rele med samme feil?

Uansett:
Her filmet jeg nettopp når jeg var ute å skulle flytte bilen så kan dere selv se hvordan den oppfører seg så kanskje noen blir kloke :)
Akkurat i filmen så holder jeg bare tenningen, mens andre ganger hjelper det å vri nøkkelen litt frem og tilbake.
 #438651  av Myklebust
 
Såg filmen din! Har du målt batteriet? Trenger jo en del ekstra strøm akkurat i det den starter. Siden den kommer etterhvert så ville eg sjekka etter jordingsfeil først.
 #438653  av Myklebust
 
Dynamoen som begynner å gi seg kanskje? Hadde ikkje samme symptomet, men på forrige Carinaen eg hadde så døde dynamoen. Då var det tomt for strøm en dag, så fungerte alt fint ei stund (par veker i strekk kanskje?) også var den plutselig tom for strøm igjen. Den lada altså, men dårlig.
 #438660  av sykoturbo
 
Har du sjekka alt av kabler til starter? kan være bud/dårlig kontakt. Har du startsperre på bilen?

Virker som innslaget på starter slår in på filmen men at strøm til startmotor ikke er der. Er alle jordinger på motoren i orden?

Du kan ta ut starter og teste den med kabler når den står fast i for eks: skrustikka.
 #438671  av Makk
 
Jeg hadde en Opel Rekord en gang, bakpå tenningslåsen satt der en modul som du vrir rundt med nøkkelen til forskjellige kontaktpunkt, den gikk kun når du holdt inne nøkkelen... Var rett og slett utslitt!

Kan vær den kansje? Har ikke sett bakpå MR2 men mulig det er samme greiene!
 #438706  av 3rlend
 
sjekk jordinga på start motoren :P
min var slik mongo en gang at ingen ting skjedde, bare å gå bak å dytte/dra litt i stikket :)

noen ganger har den også hengt seg som nevnt her, da er det bare å gi den noen kakk med noe hardt :)