TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Unger ramponerte bil.

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #431027  av FireWalk
 
kom over denne: http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 812901.ece

Ble ikke akkurat overrasket over at en gjeng småunger hadde funnet på noe slikt. Men ble mildt sagt forbauset over at foreldrene i henhold til loven ikke er pliktig å erstatte mer enn opp mot maks 5000 kroner pr barn. Her har ungene påført bileieren et tap på 112000 kroner også sier loven da altså at selv om "gjerningspersonene" har tilstått det hele så skal likevel offeret måtte ta tapet..

Om du øvelseskjører med noen og de gjør noe feil er det du som verge som har alt ansvar.. Låner du vekk bilen din så er det også du som har ansvar for at den er i orden osv om noe skulle skje. Hvorfor skal det være annerledes med barn? Dette vitner jo om mangel på oppdragelse. Man kan da altså oppdra den reneste emil, en drittunge av dimensjoner og la ungen knuse samtlige butikkvinduer i en gate, samt ripe opp hundrevis av biler og likevel bare måtte betale 5000 kr for det, selv om ungen har forårsaket millionbeløp i erstatning? I så fall er det noe gale med loven... Man må da ha ansvarforsikring på bil. Burde vært obkligatorisk med det samme på unger. Siden de er kjent for å gjøre mye dumt.

Jeg har virkelig medfølelse med eieren her! Han har brukt vanvittig mange timer på å reustaurere binlen, ikke minst mye penger.. men han går nå også glipp av sommersesongen som han hadde sett frem til å bruke bilen i.

Hårreisende at foreldrene ikke går sammen og spleiser på det det faktisk koster, men stiller seg bak loven... Nesten så man skulle gått og tatt god gammeldags hevn og ramponert deres egen bik. men DA hadde du jo så klart vært erstatningspliktig... :P

Moralen er: Forbanna på naboen? Send ungene for å gjøre herverket! Det lønner seg. :twisted:
 #431029  av Emil_L
 
FireWalk skrev: emil, en drittunge av dimensjoner og la ungen knuse samtlige butikkvinduer i en gate, samt ripe opp hundrevis av biler og likevel bare måtte betale 5000 kr for det

HEY!!!!!!!!!

Er helt forjævelig, men ENHVER foreldre med litt mellom øra, og som ikke har nesa så høyt at han nesten ser bakover, vil betale sånt, og trekke fra snørrungens goder til h*n er 18. "Ingen iPhone til deg, ingen TV på rommet, ingen nye klær denne månden, du herpetiserte en bil!" er eneste som hjelper der og da.
 #431030  av ArildM
 
Foreldrene skulle ha hatt en grundig omgang juling! :evil: :evil: :evil:
 #431034  av FireWalk
 
Mulig jeg ble litt ivrig her, men har jo selv opplevd at unger har gjort hærverk også nekter foreldrene for at deres englebarn har gjort det. Slik er frustrerende og kostbart, så jeg føler så inderlig med denne stakkaren. Mange foreldre er nok oppegående nok til å gjøre opp for seg, men langt ifra alle. Hvor mange legger for eksempel igjen lapp når de har rygget på bilen din? Og slike er det mange av. Tviler på de samme folka tar regningen når ungene deres har gjort ugang dessverre :/ sjokkerende å lese at loven faktisk støtter foreldrene og ikke offeret. I alle tilfeller stilles noen ansvarlig for ting. Da er ingen unnskyldning god nok. politiet sier da bare at det skulle du tenkt på før.. men en må jo være klar over risikoen med unger også, de kan jo gjøre skade og det må man være forberedt på som foreldre. Å bare stikke av fra regningen med lovens velsignelse syntes jeg er helt sykt. Får jo mer i bot for å slå lens i skogen enn når ungen din har ødelagt for millioner av kroner. Som foreldre / foresatt er man jo ansvarlig for ungene. En må jo også kunne stilles ansvarlig for deres handlinger. Har de gjort hærverk så har du ikke gitt dem god nok oppdragelse eller så har du ikke fulgt godt nok med på dem når du skulle ha gjort det. Om en hundeeier lar en hund gå fri og hunden angriper og dreper noen så er det eieren som står ansvarlig både når det gjelder straff og erstatning. Hvorfor er det så annerledes med unger? Skal ikke loven verne om offeret?..
 #431037  av ArildM
 
SÃ… ekstremt enig!
Ser bare for meg om dette hadde skjedd med min bil, jeg jobber og slaver for å få til lønna mi, og gleden er stor over å kunne pusse og gjøre det jeg kan for å få min bil så perfekt som mulig. Nå har denne karen brukt lang tid og masse energi på å få den strøken også kommer det noen drittunger og rasserer bilen! :evil: :evil:

Er vel ingen tvil om at foreldrene uten tvil skulle ha stått ansvarlige her! :evil:
 #431045  av Zepticon
 
Vell... forelderene hadde nok kommet til å oppleve lignende hærverk på sine biler, om det var min bil ungene hadde ramponert. Det må da finne noe man kan fylle på tanken som ødelegger motoren totalt? :D
 #431046  av Noxan8
 
Zepticon skrev:Vell... forelderene hadde nok kommet til å oppleve lignende hærverk på sine biler, om det var min bil ungene hadde ramponert. Det må da finne noe man kan fylle på tanken som ødelegger motoren totalt? :D

løsemidler og såpe? noe som bryter ned besinen, glassblåsesand muligens?
 #431048  av inzane2012
 
eller sukker :)

hehe, syns jeg ser deg zepti stå med stålrake på bilen du tar igjen på, sørge for å få størst og feitest mulig riper i lakken :)
 #431049  av Zepticon
 
inzane2012 skrev:eller sukker :)
hehe, syns jeg ser deg zepti stå med stålrake på bilen du tar igjen på, sørge for å få størst og feitest mulig riper i lakken :)
Neinei, ikke så åpenbart... sneket meg ned en kveld og dirket opp panseret, så skrudd ut en og en tennplugg, og så fyllt litt sand i hver sylinder. Med litt flaks hadde unga fått skylden for det og :D
 #431137  av Ã¸.f
 
"Det var ikke tegnet egen restaureringsforsikring og skiltene var ikke hentet ut ennå og noe forsikringsoppgjør er uaktuelt."

Vanlig delkasko burde han vel ha tegnet og fått hærverket dekket på forsikringen..!?

Utrolig surt å oppleve slikt,og ikke få sympati/ "goodwill" fra foreldrene til ungene.
Hadde jeg vært i samme situasjon som han, skulle nok jeg gjort "alt" for at dem skulle dekke hærverket :evil:
 #431144  av Ã¸.f
 
har delkasko på min som er uregga og bil-verdi på opptil 700k.
Så jeg er captn føre var ;)
inzane2012 skrev:Welcome capt'n hindsight :)
Alltid lett å vere etterpåklok :)
 #431148  av Zepticon
 
Jeg hadde leid noen unger og fått dem til å gå løs på bilene til de andre, kan umulig være noe problem å få tak i unger som er villige til å øve hærverk ser det ut som :D
Og ja, jeg har bestandig forsikret bilene mine selv om de ikke har skilt :) Koster meg 700kr/året, og har da dekning på 80.000kr.
 #431151  av ArildM
 
Better to be safe than sorry ;)
Hadde nok hatt en bedre forsikring enn det han karen øverst har hvis jeg hadde lagt så mye penger i bilen.
Meget lurt å forsikre alle verdier man har. Men så er jo MX5 bare en billig frisørbil, så han får spare litt så har han fort en ny en, ikke sant Zepticon :mrgreen:
 #431154  av Zepticon
 
ArildM skrev: Meget lurt å forsikre alle verdier man har. Men så er jo MX5 bare en billig frisørbil, så han får spare litt så har han fort en ny en, ikke sant Zepticon :mrgreen:
Ja, når typen kjørte MR2 så måtte jo han ha en matchende femi bil :)