TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Unger ramponerte bil.

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #431155  av inzane2012
 
ø.f skrev:har delkasko på min som er uregga og bil-verdi på opptil 700k.
Så jeg er captn føre var ;)
inzane2012 skrev:Welcome capt'n hindsight :)
Alltid lett å vere etterpåklok :)
ja, en bil som er verdt opptil 700k sier det vel seg selv at en har i det minste delkasko på :) en bil til 30-60, vet ikke helt jeg :)
 #431157  av FireWalk
 
Jeg hadde gått ut og offentliggjort navnene til disse foreldrene. Man høster som man sår. Unger blir jo ikke Dritt
Unger av seg selv. Det har som regel noe med oppdragelse å gjøre. Har ingen som helst medfølelse for disse foreldrene. De fortjener å bli hengt ut offentlig! :twisted:
 #431159  av ArildM
 
Enig der firewalk, unger blir ikke drittunger sånn av natur, her har foreldra minst like mye skyld! Og det skjønner man jo på måten de responderer på...

Hvis det er skader takstert til 100k så må jo bilen være påkostet 100k eller ha en verdi på mer enn det, hvis ikke er det jo bare idioti hele saken. Hvis den er skadet for mer enn det den er verdt er det jo rett og slett bare å kjøpe seg ny. Hvorvidt man har delkasko eller ei er jo helt opp til eieren, ønsker du å betale for å være forsikret mot tyveri osv så har man jo naturligvis delkasko/kasko, hvis ikke må man heller leve med risikoen. Har delkasko på alle mine i alle fall.
 #431160  av inzane2012
 
bilen trenger ikke vere påkostet 100k for at skadene skal vere taksert til det. Taksten kommer jo av hva det vil koste å reparere det på ett verksted. Og kan tenke meg at bare den toppen på bilen ligger sikkert på rundt 30k pluss aleine for å få bytta på verksted :) Men du kan sikkert finne ei på ebay til 5k og gjøre jobben selv.

Kjerringa hadde bilen sin inne til reperasjon etter den blei påkjørt her for litt sia, da kom den en bulk på bakskjermen og på passasjerdøra bak. Når vi leverte den inn hos vw, så anslo di en kostnad på ca 30k for "bare" å bytte ut hele døra, rette ut bulken, og så flikk lakke opp igjen sia. I tillegg så hadde hu klart å lage en liten bulk på ene kanalen som hu måtte belta selv, og bare den lille jobben kom på 9000kr.
Så selv om taksten er på 113k kr, så sier det ikke noe om hvor mye han har lagt i bilen, men det spiller heller ingen rolle i denna saken. Foreldra burde uten tvil ta på seg ALLE kostnader ved å fikse opp igjen bilen.


dessuten så kan jeg tenke meg at selv om han hadde hatt delkasko, så ville han aldri fått igjen 113k av forsikrings selskapet siden fleste parten av disse modellene her ligger ute for mellom 30 og 60k. Så det kan igjen vere en av grunnene til at han ikke valgte å ta delkasko. Selv om du legger 500k i en bil som er verdt 100k, så får du ikke igjen det du har lagt i bilen vist den blir stjelt og såtte fyr på. det du får igjen er som regel markedsverdien, og kanskje litt ekstra om du har spesifisert noe i avtalen...
Så jeg kan tenke meg at hadde han hatt delkasko, så hadde han fått beskjed av forsikringsselskapet at bilen skal kondemneres, og så hadde han kanskje fått igjen 45k, pluss/minus.
 #431165  av ArildM
 
Neida, men har du en bil til en listepris på 30-60k, og du har en skade takstert til 100k+ så sier det seg selv at du enten har forsikret bilen din alt for lavt (hvis den faktisk er verdt langt over 100k) eller alternativ to, stikk ut og kjøp en maken bil til 30-60k siden det er bare tull å reparere en bil for mer enn det den er verdt i bruktmarkedet.

Så klart foreldrene oppfordrer seg som drittsekker, men hadde et tre velta over bilen, eller en tjuv tatt den og vraka den hadde han ikke fått en krone da heller.

En bør være forberedt på at om du påkoster 100k på en bil, er den aboslutt ikke verdt 100k mer om du skal selge den. Og med det i tankene er all påkost på bil bortkastet.

Mye kan være sagt om saken, men om karen hadde brukt noen tusenlapper av de 100k han har brukt på bilen i forsikring av sine verdier hadde han trolig kommet adskillig bedre utav det.

Enkelt av oss å være etterpåklok, men det bør kanskje påminne alle her om å forsikre tingene sine for det det er verdt :)
 #431168  av Zepticon
 
Man kan ikke forsikkre bilen for det den er verdt. Man får bare "listepris" uansett hva man sier. Spurte gjenstridige om det senest i går :)
 #431169  av inzane2012
 
jepp, hindsight er en vakker ting :)

Da jeg kjøpte sykkelen min leverte jeg inn skilta for å slippe unna årsavgifta første året siden jeg ikke kom til å få lappen da uansett, men da bestilte jeg delkaska uten ansvar. Altså kun tyveri og brann(og hærverk som følge av tyveri eller tyveriforsøk). Da ble jeg bare bedt om å oppgi verdien på sykkelen, men jeg sa at jeg ikke viste verdien på sykkelen, så da måtte jeg oppgi kjøpssumen, og da ble den verdien på sykkelen.
Dette var forresten hos gjensidige og :)
Menmen...
 #431172  av ArildM
 
Fikk spørsmål på verdi jeg også da jeg verdiforsikret bilen mtp lagring uten skilter (hos gjensidige), også fått det på veteranbilene mine, mulig det ikke går på "vanlige biler".
 #431189  av Ã¸.f
 
japp, delkasko+trackerx2 fordi det ikke er skilter på den :)
Hadde jeg brukt den med skilter, hadde jeg seff hatt full kasko da det utgjør bare en økning på bare 4k i året :)
En bil som vedkommende har lagt så mye penger og tid i, er nok verdt mer enn 30k
Ã… ha delkasko kontra ansvar, er ikke store forskjellen.. :)
inzane2012 skrev:
ø.f skrev:har delkasko på min som er uregga og bil-verdi på opptil 700k.
Så jeg er captn føre var ;)
inzane2012 skrev:Welcome capt'n hindsight :)
Alltid lett å vere etterpåklok :)
ja, en bil som er verdt opptil 700k sier det vel seg selv at en har i det minste delkasko på :) en bil til 30-60, vet ikke helt jeg :)
 #431190  av Ã¸.f
 
Det skal gå helt fint om du er en god kunde der.. jeg fikk det på min Gt-R35 som er en vanlig bil.
Jeg har hatt min forsikret der, men byttet til if fordi dem ga meg bedre pris på landcruiser og hus :)
ArildM skrev:Fikk spørsmål på verdi jeg også da jeg verdiforsikret bilen mtp lagring uten skilter (hos gjensidige), også fått det på veteranbilene mine, mulig det ikke går på "vanlige biler".
 #431191  av Zepticon
 
Du kan ha kasko så mye du vil.... Om den dyreste MR2 som ligger ute på finn.no koster 90.000kr, Med den dyreste GTi på omkring 80.000 og Feks "Audun"(?) blir kjørt på av en buss i sin nyoppussede totalrestaurerte nesten fabrikknye MR2 (den brune NordicCustoms" bilen), så kommer han ikke til å få mer enn kansje toppen 100.000 på forsikringa til motparten for den, selv om det ligger 300.000kr i bare deler + arbeid utført som har kvittering.

Om man har "uregistret motorvogn" forsikring så kan man sette hvilken pris man vil egentlig. Men ikke om man skal ha skilter på den.
 #431198  av Audun F
 
Zepticon skrev:Du kan ha kasko så mye du vil.... Om den dyreste MR2 som ligger ute på finn.no koster 90.000kr, Med den dyreste GTi på omkring 80.000 og Feks "Audun"(?) blir kjørt på av en buss i sin nyoppussede totalrestaurerte nesten fabrikknye MR2 (den brune NordicCustoms" bilen), så kommer han ikke til å få mer enn kansje toppen 100.000 på forsikringa til motparten for den, selv om det ligger 300.000kr i bare deler + arbeid utført som har kvittering.

Om man har "uregistret motorvogn" forsikring så kan man sette hvilken pris man vil egentlig. Men ikke om man skal ha skilter på den.
MÃ¥tte lese den her noen ganger :mrgreen:

Jeg er noe usikker på hvordan bilen skal forsikres, er vel ikke mulig å få takst på den heller :?: Så, kan jo nesten ikke kjøre med den....
 #431201  av Zepticon
 
Audun F skrev:MÃ¥tte lese den her noen ganger :mrgreen:
Jeg er noe usikker på hvordan bilen skal forsikres, er vel ikke mulig å få takst på den heller :?: Så, kan jo nesten ikke kjøre med den....
Hehehe :mrgreen:
Jeg snakka med Gjenstridige her om dagen, og spurte hvordan det var med utbetalinger når bilen var så mye mer påkostet enn en tilsvarende bil i markedet. I mitt eksempel er det jo 626en som jeg har brukt godt over 50k på, om ikke 100k, og hvor listeprisen på bilen ikke er over 30k. Metor er helt ny overhalt, girkassen er nyoverhalt med LSD, hele bakstillingen er ny, alt av bremser er ny og oppgraderte osv.

Så når jeg spurte "Så det du sier er at en helt totalrestaurert bil ikke kan forvente en utbetaling av bilens faktiske verdi i kroner brukt på oppussing, men en utbetaling basert på listepris og tilsvarende modeller i salg?" og da svarte han kort og godt "Ja". Så om man blir kjørtpå så blir saken den samme som over her, forsikringen utbetaler 30k for kondemnering, og du har i praksis tapt tusenvis av kroner.

Så nå prøver jeg å finne en måte å få dekket dette på forsikringen også.
 #431263  av FireWalk
 
Når jeg skulle forsikre min så snakket jeg med dem og fortalte at bilen var regelrett bygd på nytt, at alle deler var byttet og at bilen fremstod som fabrikkny og at jeg derfor ville ha en forsikring som gjenspeilet det. Fikk da beskjed om at jeg måtte komme å vise dem bilen så en takstmann fikk gå over den å sette en takst på den så de kunne gå god for at den faktisk var i den stand jeg påstod.
Mulig reglene er forandret siden jeg gjorde dette, men det var i alle fall slik det ble gjort med meg. :)

Uansett, om disse ungene hadde herpet bilen min så hadde ikke foreldrene fått igjen ungene sine før regninga var betalt.. :mrgreen: Da hadde det blitt en unge mindre pr døgn som gikk uten at regningen var betalt.. :twisted: hehe, men fra fra spøk til revolver, det kjipe i denne saken er jo at han ikke hadde noe forsikring på bilen fordi han hadde drevet og bygd den, og den bare stod lagret intil han skulle få skilter på den om kort tid. Dette er jo ganske vanlig, at man f.eks setter bort en bil i en garasje f.eks og leverer inn skiltene og sier opp forsikringen for å slippe å betale kostnad på bilen. Vet om mange som har gjort det slik. Kommer det da noen drittunger og ødelegger bilen i mellomtiden så får du ikke et øre :\ Og det er da ekstra graverende at foreldrene ikke går sammen og spleiser på de skadene ungene har påført.

De skal være jævlig glad ungene deres ikke herpa bilen til feil person... Det er langt ifra alle som hadde reagert på samme måten som denne fyren her i en slik situasjon, spesielt når det viser seg at foreldrene nekter å betale og vedkommende blir sittende med en kjemperegning selv. Folk har blitt lemlestet og til og med drept av langt mindre ting før...