Side 1 av 49

Kamelonen SW20 ,-edit- har fått på vinterpels :)

Legg innLagt inn:19 jul 2004 15:37
av MR2turbo
-Edit- Topticet måtte forandres litt på ;)

Hmmmm....

Jeg fikk tilbake lappen på fredagen og benytta det fine været til å ut å cruise litt med mr'en, så etter et raskt bytte av bremseklosser fremme og bak var den klar for veien. Så bar det til vaskeplass , og en spontan- tur fra Sandnes til sørlandet.
Så da jeg var i arendal på lørdags formiddagen begynte hun å bli litt trøtt i beina virka det som, trodde først det var en plugg som tulla og svingte innom Toyota i arendal å kjøpte en. Så skulle jeg bare teste hvordan den var på vei derfra, og da ladet turboen overhode ikke....
kjørte bort til toyota igjen og skrudde av innsuget for å kjenne på turboen, men på kompressorsiden så/kjentes den helt fin ut.
Starta opp igjen og så kom det plutselig virkelig seriøse bankelyder fra motoren... :roll: Fa... tenkte jeg...
Men Toyota stillte med Service som alltid og hjalp meg med å trille bilen inn i butikken så den fikk stå i utstillinga til dagen etterpå. :D

Så ble det masse telefon samtaler og forsøk på å få bilen på biltralle til stavanger...
Så det endte med at MR2pål stillte som sjåfør og så fikk jeg låne bil av en annen kompis og en tredje skaffa meg en biltralle gjennom jobben sin :D
Hva skulle en gjort uten gode kamerater! ;) (Tusen takk til Pål Øyvind og Arnstein!)

Da vi hadde bilen på tralla fant Pål blader fra turbinen på turboen i endestussen på eksosen (!) så da antar jeg at det kun er turboen som er sprengt... Men må ta det opp å sjekke... Det er jo en CT20b med kjeramisk turbinhjul, og den har tydelig ikke likt trykket jeg har pressa den til... ;)

Så det var det, på en måte.. hehe.. typisk, når jeg endelig fikk medhold i å få lappen tilbake så skjer dette neste dag og jeg må fortsette å ha bilen i garasjen...

Her er et par bilder fra turen:

Legg innLagt inn:19 jul 2004 16:07
av angrykid
Man kan vel kanskje si at ironien har en tendens til å slå til på de mest uventede tidspunkt i ens liv.. :-|

Men hell i uhell, sinnsykt digg at dem lot bilen stå i utstillinga :D tror nok dem tjente litt på det, og vekte interessen litt mer blandt folka der.

kjipt med turboen, men det er vel mulig å få tak i en slik en overhalt til en OK pris? håper bare ikke det har skjedd noe med blokk/råder/stempler, for det kan jo fort bli dyrere enn det er morro.. :-|

AK.

PS: lykke til med sjekk av hva det er, og fixinga av bilen. :)

Legg innLagt inn:19 jul 2004 16:36
av memo
ouch. lykke til ja :) får håpe det ikke er noe værre enn turboen.

Legg innLagt inn:19 jul 2004 16:50
av cameleon
Synd å høre om dette markus. Men kjenner jeg deg rett fikser du dette som du alltid gjør :wink: Når jeg først så bildene trodde jeg du hadde lagt ut bilen for salg eller noe hehe. Men takk gud for at det ikke var det som hadde skjedd :lol: Var moro ja at de lot deg stille den ut der. Men så er jo bilen verdt å stille ut også da!

May god be with you and your engine :wink:

Legg innLagt inn:19 jul 2004 17:18
av Mr2 Mk2
Faen bilen din er så sykt rå Markus. :roll:
"dåne av en liten stund"

Kjipt dette her da,vet hvor leit det er med motortrøbbel :(
Men godt du fikk tilbake lappen da! :D

Legg innLagt inn:19 jul 2004 18:17
av jan-erik
Markus: SMS-et litt med Morten på søndag og fikk høre ryktene om den gode og dårlige nyheten. Får håpe det bare er turboen da, kan ikke være helt gode disse CT20b-ene :?: Hva med å bytte til noe kraftigere, regner med du ikke kommer til å kjøre på orginalt trykk uansett :wink: . Dette gir vel også et lite støkk til andre der ute med MR2 turbo-er og konverteringer.

Fint å ha fått igjen lappen iallfall da. Ble det noe bot, eller var det full frifinning? Får håpe saken er endelig nå da så de ikke kommer med noe mer anke og drit. Erstatning for tort og svie burde du jo også hatt.

Får håpe du får kommet til Rudskogen og NSK-kjøring søndag 8. august. Morten har så lyst til å kjøre at han kommer til å kjøpe en 3. bil tror jeg :-). Morten får fortelle mer selv...

Legg innLagt inn:19 jul 2004 23:30
av MR2turbo
Skrudde ut turboen i kveld og det er ikke mere igjen av turbinen... hehe bare skrot inni der...
Det er jo sånt som man regner med når en har turbo bil, det skjer fra tid til annen, og er ikke til å komme utenom....
Veldig mange tenker jo ikke på dette når de skal ha turbobil, og f.eks ikke skrur selv... men litt mekking må jo til innimellom det er jo litt av morroa, så jeg ser ikke så mørkt på det...

men takk for sympatien ;)

Skal starte motoren uten turboen på i morra å høre at det ikke er ulyder, + ta en leak-down sjekk av sylinderne, og kikke inni med boroskop...
så bør jeg være sikker på om det er noe feil eller ikke...

Jan-erik, prata med morten,ja, og det hørtes jo lovende ut :)
Tror ikke jeg får alle delene til 8 aug... men det hadde vært morro å kjørt...
Og ja, det virker som de plalegger å anke... må jo være for å bare lage kvalm... :evil:

Legg innLagt inn:20 jul 2004 07:42
av Christian
Synd at turboen/motoren din har tatt kvelden :? Vi får håpe du har hatt flaks da, Stian hadde jo det samme på sin og det gikk jo bra :)

Legg innLagt inn:20 jul 2004 08:01
av Christoffer
Det var ingen dum mr2 du hadde der! Men må si at det er vel ikke alt for ofte dette skjer med turboer, antar at en da må ha lekt litt med ladetrykket før det er fare for at turboen går..

Legg innLagt inn:20 jul 2004 08:26
av ST205RR
du har PM !!

Legg innLagt inn:20 jul 2004 16:24
av Pål
oioioi, litt av en skrekkhistorie du har der :/ Heldigvis var det ikke verre! Håper alt ordner seg for deg! My deepest sympaty! Den så forresten veldig rå ut på de bildene, hvis det kan være en trøst :wink:

Legg innLagt inn:20 jul 2004 16:38
av Kjelliken
:shock: F"#$%&£@ det var da utrolig uflaks. Og en god ting med gode kompiser..

Alltid greit og kunne skru litt selv.. Sparer utrolig mye penger på det samtidig som en kansje lærer nyttige ting i fremtiden.. :wink:

Håper bilen din snart er på veien igjen, nesten synd å ha den stående i ro når sommeren er her.. :cry:

Legg innLagt inn:20 jul 2004 19:38
av Amund
det var da som F"#¤%& du har nå i det minste lappen da..

shit happens, godt du kan skru selv. hvet hvor kjipt det er når ting går til helvete!

Legg innLagt inn:20 jul 2004 22:36
av MR2turbo
Da har jeg vært ute på verkstedet og boroskop-inspisert motoren innvendig og det ser fint ut der.. Litt olje på ventilen på ene sylinderen, så jeg bør nok bytte tetningene der, men det blir nok til vintern... Ellers så plugga jeg olje-tilførsel og retur fra turboen og starta den uten turbo, og da hørtes det greit ut, så jeg tror motoren er bra. :)

Det som har skjedd er at proben til EGT måleren har brukket av inni eksosen og tatt med seg turbinhjulet på vei ut... hmmm... Men det er veldig greit å ha funnet ut hva som har forårsaket det ;)

Tar det ikke så tungt men det er jo litt kjedelig å ikke kunne kjøre nå som det er fint vær... hehe, men det går bra..

ST205RR; Husket på den turboen, men syns den er litt dyr for bare en ren turbo...

Pål; takk ;)

Tenker så det knaker på hva jeg skal putte inn i bilen igjen, om det blir overhaling, "ny" brukt CT20B, oppgradering av den jeg har, eller noe stort... får se hva som dukker opp, men er klar for å få den fort som f... på veien igjen... :)

Utrolig greit å kunne mekke selv, ellers må man jo være mangemillionær for å kunne holde på med trimma biler... hehe

Var og ute og prøvde mr'en med gamle motoren min i dag :D den gikk som en kule enda den ;) Nå sitter den i en Sort '92 med takluke, RH felger som fyller hjulbuene --helt-- ut, godt senka, 94 baklys og Råe hjemmelaga potter! (absolutt alt har han laget, selve pottene og...!)
Det var herlig å få kjøre litt mr2, ja! ;)

Skal prøve å få tatt ett bilde av den bilen en dag...

Legg innLagt inn:21 jul 2004 11:07
av tahustvedt
Synd at det gikk sånn når du fikk igjen lappen da. Kult at Toyota hadde den på utstilling. Jeg syns Toyota-verksteder generelt er veldig greie uansett hvor jeg er.

Kunne du tatt noen bilder av jobben du gjør når du bytter ventiltettingene når den tid kommer? Har lyst til å se det. :)