steinh87 skrev:Har identifisert feilen: Hadde bilen oppjekket med forhjula i lufta, fikk så presset inn stemplene i calipterne littegrann ved å jigle litt på bremseklossene, bilen ble startet og "kjørt" med mens hjula hang fritt, og da var lyden borte...
Både stemplene og gliderne i calipterne går veldig lett, skiftet klosser for ca to uker siden og visste derfor at stemplene gikk fint. Var veldig rart dette ihvertfall. Med en gang man har rørt bremsepedalen går hjulene tregt igjen når man skal snurre dem.
Dersom det ikke er stempelet ditt så kan det bare være 2 ting enten så går gliderene dine tungt, ellers så mp spore der klossene skal bevege seg frem og tilbake rengjøres da de kanskje kiler seg fast og ikke vil returnere ordentlig pga rust og annet drit som sitter i sporet.
Jeg vet ikke hvor mye greie du har på bil jeg, men sånn i tilfelle du ikke vet hva en glider er så er det den flensen som de 2 små 12mm skruene som holder stempel delen av caliperen til bremseklaven, dette er 2 pinner med en flens og ett hull med gjenger i ene enden dissa skal kunne gli lett og jevnt inn og ut i bremsekalven, ofte revner mansjetten rundt og det kommer fukt inn og gliderene ruster fast eller går tungt.
Dersom du får ut gliderene så fjern mansjetten og bruk ett 10mm bor (er som oftest 10mm) som du roterer med fingrene eller med drill men vær forsiktig så du ikke borer i sekve godset, så rengjør selve glider pinnen med en stålkost og smør opp pinnen og hullet med kobberfett eller lignede så er det bare å montere og bremsene dine er forhåpentligvis så gode som nye.