Side 1 av 1

Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap?

Legg innLagt inn:31 jul 2013 20:03
av Scoop
Jeg begynner å bli uhyre interessert i å konvertere min noe slappe 3S-GE til en 3S-GTE, og har med dette noen "kjappe" spørsmål!

1. Konvertere, eller swappe motor? Hva lønner seg, og hva er best?
2. Beholder man org. girkasse? Lei av å bråke rundt på 3400omdr. i ca 100km/t.
3. Papirarbeid, hva koster dette å få godkjent, og hvor mye styr er det?
4. Bremser, her må man vel swappe til turbobremser? Jeg tenker dette er en "kjapp" jobb?
5. Ledningsnett, må dette byttes?
6. Noe annet å huske på? (foruten forsikring). Tips/triks?

Nevn gjerne om jeg bør holde meg unna mtp. pris/jobb; har motorjekk, stor varm garasje, masse verktøy og en meget kompetent far som aldri har tid til å hjelpe meg :lol:

Som alltid, setter veldig pris på svar! :D

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:31 jul 2013 21:20
av FT86
Er vell ikke helt ekspert på dette selv men man må jo ha litt div ting fra turbo motor:
Turbo manifold + eksos ut fra turbo
Olje inn og ut fra turbo ( bytte bunnanna evt ordne retur)
Vakum slanger fra innsug(?)
Noen form for resirk ventil (bov)
Mr2 turbo girkasse hjelper vell men vet ikke om det er nødvendig, har lest at denne skal tåle litt mer juling.
Spørs vel litt på hvor mye hk du planlegger også, hvis du planlegger over 350-400 hk må du nesten ha smidd innmat?
Andre dyser kanskje?
Er jeg helt på jordet nå ? :)

Er vell ganske mange her inne som prøver å få dette godkjent. Hvis du skal få det godkjent må du kanskje ha en orginal turbo motor og turbo spec bremser. Er jo ikke akkuratså fryktelig mange av disse, de fleste jeg snakket med når jeg hadde min viste jo ikke hva slags bil det var engang. Hvis ikke du blir stoppa på full teknisk så trur jeg det skal gå greit å kjøre uten å godkjenne. Jeg hadde i hvertfall ikke prøvd å fått det godkjent i en mr2

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:31 jul 2013 21:34
av lasse
Kjøp ett rearcut, flytt motor, gir, huber bak, ledningsnett, coil, resistorpakker for dysene og noe mer krimskrams over i din bil, enkel omkobling av el nett og tur og kjør.
Bremser er like på turbo/gti, skille på 90-91 modeller og 92 og nyere (us NA hadde dog små bremser hele tiden)
Om du har 92+ bremsene er de 276mm foran og 280mm bak mener jeg.
Husk å få luftet kjølesystemet skikkelig, litt knotete måte å gjøre det på.
Jeg pleier også å la slavesylinderen til clutchen få henge på bilen, bare skru den av girkassa, slipper å lufte clutchen og alt søl med bremsevæske da.

Med løftebukk og motorjekk er dette plankekjøring, med garasjebukker og motorjekk litt mer kronglete, men allikevel ikke all verden :)

Papirarbeid har jeg ikke peiling på.

Rekorden min er 11 timer på ett bytte :roll:

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:31 jul 2013 21:42
av Scoop
Hjertelig takk for svar!

Vurderer å hente komplett motor og kasse fra japan eller evt sverige. Få noe som har gått kort, og er noenlunde orignalt.
Skal høre litt rundt hos autoritetene ang godkjenning av dette også. Det jeg er mest spent på om er vits eller ei. Vil gjerne ha alt godkjent ift salg og forsikring :wink:
Men mye av grunnen til at jeg ønsker å bytte er for å få en høyere gear'et girkasse, for å senke rpm når jeg cruiser i 100 km/t :D

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:01 aug 2013 15:32
av lasse
Egon i Danmark er også et godt alternativ, www.motorimport.dk
Kjøpte min derfra, gått helt gulle godt i 30.000km nå, aldri vært noe problemer. Eneste jeg har gjort er å skifte olje og tenningsdeler (og trimme litt selfølgelig :wink: )
Gått rimelig mye av kilometerene på bane også...

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:01 aug 2013 16:41
av ArildM
Med sunn trimming er det vel ikke noe problem :) 3.gen motoren er vel kanskje verdt å gå for om man først skal sette inn motor?
Ellers er det en deilig bil å kjøre også til vanlig (bruker den som arbeidsbil), trenger ikke å gire så mye for å si det slik. 5.giret funker fra 40-200kmt :)

Re: Hvor mye arbeid ligger det i 3S-GE->3S-GTE konvert./swap

Legg innLagt inn:02 aug 2013 02:05
av 3rlend
ArildM skrev:Med sunn trimming er det vel ikke noe problem :) 3.gen motoren er vel kanskje verdt å gå for om man først skal sette inn motor?
Ellers er det en deilig bil å kjøre også til vanlig (bruker den som arbeidsbil), trenger ikke å gire så mye for å si det slik. 5.giret funker fra 40-200kmt :)
Er helt enig.
Swap blir det enkleste.
Samtidig som arild sier. Gå for 3.gen.
Har vært med på en litt oppjustert 3gen. Kan ikke sammenlignes med 2 gen :)