TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor oppbygging.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #432664  av Tort1llaboy
 
Hei. Skal starte med motor renovering av en 7A-Fe. Blir og legge ut så mange bilder jeg kan :)
Men blir sikkert å trenge litt hjelp fra dere.
Har litt lyst å "piffe" den litt opp, men vet ikke hva som skal til på disse motorne.

Finnes det chip til disse motorene?

Motoren jeg har kjøpt er da en 1.8l med gående stempel ringer. Km 230000 ca. Den skal plukkes i atomer og vaskes
Blir hentet i løpet av neste uke. :D
 #432671  av fdfx3
 
Tort1llaboy skrev:Hei. Skal starte med motor renovering av en 7A-Fe. Blir og legge ut så mange bilder jeg kan :)
Men blir sikkert å trenge litt hjelp fra dere.
Har litt lyst å "piffe" den litt opp, men vet ikke hva som skal til på disse motorne.

Finnes det chip til disse motorene?

Motoren jeg har kjøpt er da en 1.8l med gående stempel ringer. Km 230000 ca. Den skal plukkes i atomer og vaskes
Blir hentet i løpet av neste uke. :D
Du har dessverre valgt feil motor å trimme eller ett dårlig utgangspunkt om ikke noe annet da, men om du først skal gjøre noe ut av den så tro jeg en 4age topp er nødvendig, da det ikke fins deler til 7afe.
Mener jeg har lest om folk som har bygd seg 7age før.

Jeg vil tro du kanskje kan hente en hest eller to ved å øke bensintrykket slik at den får mer bensin, da 7afe er en såkalt"Leanburn motor", ett konsept Toyota og sikkert andre bilprodusenter hadde før og sansyneligvis forstatt har, uansett det gikk ut på at motoren skulle gå med litt for magert blandingsforhold hele tiden for å redusere utslipp og forbruk, noe som ikke er særlig gunstig når det gjelder motoreffekt.
 #432672  av Iceman22
 
7A-fe er ikke noe serlig motor å trimme i utgangspunktet som nevnt her.
Spørs om det lønner seg å investere tid/penger i motoren din da, hva om du blir lei av 115hk en dag ?
Du kan alltid sette i en 3sge motor med 175hk, eller 3sge beams 200hk (litt mer arbeid), uten å gjøre noe innvendig med motoren, og du får godkjenningspapirer hos toyota på det. Da merker du forskjell på 115 og 175/200
 #432674  av 3rlend
 
Eeeeller 3sgte på 245hk. Men det er vel heller tvilsomt å få godkjent.
Gjør som de sier over å skaff en 3sge :)
 #432678  av David
 
du får ikke beams godkjent. ei heller turbomotor.
for å få 3sge godkjent må du ha en komplett donorbil og flytte over alt av understell,bremser,etc.
spør du meg bør du heller selge bilen du har, for å så kjøpe en ST202 med 3S-GE. eventuelt ST205 med 3S-GTE.

å trimme en 7A-FE går fint, og toppen har faktisk større potensiale enn 4A-GE.
problemet er at det er svært få som er klar over det, og det er enda færre som har erfaring med hva som virker og hva som ikke virker. og sist men ikke minst at det ikke fins noe hyllevare-deler å få kjøpt.

jeg anbefaler ikke å bytte til 4A-GE topp.
 #432695  av Tort1llaboy
 
høres jo egentlig litt negativt ut. men nå skal man ikke lage noen versting bil heller, plan var egentlig å fikse "blå røyken" som kommer på gasspådrag. Så isteden for og være fri for bil så kjøpte jeg heller en motor som jeg kan overhale i stede. men det er vel noe aftermarket som kan gjøres? trenger ikke være store nummer vi snakker om i kw men om så litt.
Men det er ikke så enkelt å anskaffe noe større motor. har hørt litt med trs autoteknikk og di har bare en motor inne. Men når man er student så er det litt ville priser for meg.
 #432708  av Iceman22
 
Billigste for deg hvis du skal ha større motor blir nok å kjøpe en delebil med bra motor.
Så har du også andre ting du får bruk for, dører med el-vinduer, med mer.
Spør du meg, så er det lettere å bytte motor, fra 1.8 til 2.0, enn å overhale 1.8L og ikke ha mulighet for å få større effekt på motoren.
Delebiler er det nok av, sverige, england, japan.
 #432717  av Tort1llaboy
 
Hvordan er det å hente delebil fra sveige da? Toll og annat tull?
 #432720  av Noxan8
 
det er vel kun moms vil jeg tro?
 #432733  av Tort1llaboy
 
Leste litt på det derre. Er 25% moms på biler du tar til norge..
 #432787  av 3rlend
 
Eller så henter du bilen kjører over grensa å satser på å ikke bli tatt:p
 #432891  av Tort1llaboy
 
3rlend skrev:Eller så henter du bilen kjører over grensa å satser på å ikke bli tatt:p
Er jo en mulighet :P
 #432931  av Iceman22
 
Anbefalles IKKE :P en kompis av meg prøvde på det (Celica GT4) og jeg satt på.
Ble selfølgelig stoppa på tollen, hadde de funni noe ulovlig i bilen eller vi ikke hadde sagt sanheten hadde Celicaen blitt beslaglagt. Fikk en lærepenge for livet, selvom vi slapp unna pg.a grei inspektør.
Da er det bedre å bli enig med kjøper i utlandet og skrive en "falsk" kvittering med nedsatt verdi.
 #432975  av 3rlend
 
Eller få selger til å kjøre over grensa?:p han skal på treff med bilen :)
Men sant som du sier. Er en passelig stor risk å ta :p