Side 1 av 2
supra mekaniker
Legg innLagt inn:06 aug 2013 10:23
av Gheimdahl
Er det noen gode supra mekanikere i Østfold som er gode på feilsøking??
Trenger sårt hjelp på min 94 twin turbo
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:06 aug 2013 10:48
av Supramk3turbo
Har litt kjennskap til 2jz ihvertfall... Kan du beskrive problemet?
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:06 aug 2013 12:13
av Gheimdahl
Går relativt greit på tomgang, men kutter og fusker på ca 3500rpm, på tomgang å under kjøring. Han jeg kjøpte den av leste Ut feilkode 42, og sa det var Speedsensoren som det var noe galt med, den som sitter på girkassen.
Kan det ha noe med fusk å kutt??
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:06 aug 2013 14:25
av Supramk3turbo
Okei.
Er det automat eller manuell?
J-spec eller euro spec?
Ellers orginal motor styring?
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:06 aug 2013 15:20
av Gheimdahl
6 trins manuell, eurospec. Org ecu, og boost controll.
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:07 aug 2013 21:20
av Radial
Kode 42 er nok ett helt annet problem...ikke uvanlig på surpa heller, men påvirker kun ABS eventuelt.
Koble alt orginalt først og fremst (Altså, fjerne boostcontroller). Har sett alt for mange supraer som går på boost-cut.
kan du ruse motoren fritt når bilen står i fri? (da bygges det ikke trykk, pga for liten motstand)
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:09 aug 2013 20:52
av Gheimdahl
Har fjernet boostcontrollern, går pent på tomgang, men så fort jeg skal ruse, så fusker, nøkker og hoster det.
Og så fort bilen blir varm etter tomgang og prøver å starte igjen, så vil den ikke starte... :s
Har ingen feilkoder.
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:10 aug 2013 11:03
av ST205RR
bytt pluggene å sjekk coilene og ledningene til coilene i samme slengen

Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:10 aug 2013 14:59
av Radial
Ta en god sjekk av pluggene dine du.
Sett inn vanlige NGK BKR6ES, alternativt BCPR6ES og inspiser coilene svært nøye når du tar de opp.
Det er veldig vanlig JZ- coila sprekker opp rundt 120-150k. De er tross alt montert på ett ekstremt varmt sted uten NOEN form for kjøling.
Sprekkene starter i tuppen av coilen (under gummi-muffa mot pluggen, kan enkelt tas av) og går helt opp til toppen hvor selve coilen ligger. Langsgående sprekker.
Fuktighet kan trenge seg inn og skape ugang, ikke minst kan gnisten slå over mot veggene i hullet til coilene når sprekkene er der.
Løses enkelt ved å tre over (og varme) en passende krympestrømpe på hver coil for å dekke over sprekkene. Da kan du bruke bilen mens du venter på nye coiler.
Anbefaler virkelig å sjekke prisen på coiler hos Rockauto.com (USA)... de kan være vesentlig rimeligere enn norske forhandlere på nye Orginale Denso-coiler.
Orginale Coiler er gode for over 600 hjulhester, så du trenger ikke kjøpe noe "Super-Duper-hi performance" greier fordi om de orginale coila er slitene.
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:12 aug 2013 20:04
av Gheimdahl
Har byttet coil kontakter, og det var litt sprekkete coiler som jeg da tok over med krympestrømper, sprekkene var kun 3 cm lange. Byttet plugger og startet den, gikk litt på tomgang, men fikk ikke ruset den til mer enn 1800 ca, og da fusker og kveler seg, og bilen stoppa når den kom på drifts temperatur. Pluggene er tørre men ned sotet. Og får ikke start på den igjen før den ble kald.... :/ ingen feilkoder. Noen tips????
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:13 aug 2013 08:16
av Noxan8
Vacuum slanger? prøv å bytte plugger + pluggledninger?
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:13 aug 2013 10:22
av Gheimdahl
Vakuum slanger er ok, nye plugger.
Også nye coilkontakter.
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:13 aug 2013 14:30
av Radial
Sitter det en Luftmengdemåler på bilen din? Vet flere Eurospec har dette orginalt før turboene.
Napp ut kontakten på den, og sjekk for feilkoder, og hvis mulig prøv å ruse den som du har gjort.... da SKAL det dukke opp en feilkode hvertfal (Siden du kobla vekk en del). Meg bekjent skal motoren gå i "limp mode" ved utkobling av MAF/MAP, og gå på nød-program...men du skal kunne ruse motoren meg bekjent.
Alternativt prøver du deg på MAP-sensoren eller TPS...napper du ut en av disse kontaktene MÅ du få en feilkode, ellers funker ikke diagnose-systemet (og da kan det bli festlig å feilsøke

)
Jeg fikk mye hosting og spytting når slangen til
MAP-sensoren på min 1JZ hoppa av...røyk svart på tomgang etc, og var tydelig svart på pluggene og fikk den knapt opp i turtall.
Problemet ditt virker mer og mer veldig bensin-relatert, siden en varm motor som regel ikke starter på for mye bensin. En Kald motor starter derimot på mye bensin.
MAP og eventuell MAF hos deg må undersøkes nøye.
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:14 aug 2013 10:34
av Gheimdahl
ja, sitter luftmengdemåler, og napper ut den, kommer feilkode, og dør tvert.
har også nappet av maf og der å kommer feilkoden, men fortsatt får jeg ikke ruset bilen.
Noen som har hatt problemer med bensinpumpe/møkk i tanken??
Re: supra mekaniker
Legg innLagt inn:14 aug 2013 18:48
av Radial
Gheimdahl skrev:ja, sitter luftmengdemåler, og napper ut den, kommer feilkode, og dør tvert.
har også nappet av maf og der å kommer feilkoden, men fortsatt får jeg ikke ruset bilen.
Noen som har hatt problemer med bensinpumpe/møkk i tanken??
Ved tett filter skal du ha motsatt problem - for lite bensin. Noe som tydelig vis ikke er noe problem siden plugga blir svarte.
Men det er alltid lurt å bytte filter. filteret på pumpa i tanken derimot blir sjeldent defekt.
Diagnose-systemet fungerer altså, og du kan nappe ut MAP uten bedring....
Prøv å se litt på variasjonen på MAP-sensoren. ref denne pinout'en:
bør være ca 2-2,5v mellom 1 og 2 når motor ikke går (men tenning på). så fort motoren går, bør spenningen falle.
Luftmengdemåleren kan også måles på samme måten, men har naturlig vis en helt annen piout og fordi den måler annerledes.
Men prinsippet er å måle en verdi med motoren av - En med motoren på - og det skal skje en forandring. Jeg har desværre ikke en pinout til Eurospec LMM.
Holder en knapp på at MAP står fast.... men en feil på LMM kan gi tilsvarende symptomer.