TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger info - 1987 corolla gti

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #434594  av TuLa90
 
Hei,
har nettopp kjøpt meg en 1987 corolla gti. (ae92)
Det er en 4AGE som har gått 235000 km.

Det jeg lurer på er hvilket olje og oljefilter som er anbefalt til disse? Har lest en del rundt på forumet, men vanskelig å finne noe eksakt.
 #434622  av TuLa90
 
Vil det ikke komme toll på det som gjør at det blir litt "dyrt" likevel?
Er egentlig bare på utkikk etter anbefaling av type olje og filter :)
 #434708  av tojo2
 
Anbefaler orginal filter : 90915-YZZJ2 ikke det på bildet til twosrus

shell anbefaler helix hx7 10w40 til 4age - men mange andre merker.. Bruker den olje?
 #434714  av ArildM
 
Bilde
Jepp, var dette jeg fikk på Toyota nå sist gang. Betalte 1000,- for en eske med 10stk :) Greit siden det er samme filter både til 4AGE og 3SGTE, ser faktisk ut i følge esken at også 2zzge bruker samme filter :)
 #434755  av TuLa90
 
Takk for info folkens :) Da blir det vertfall det filteret dere sier der.

Men når det gjelder oljen så har jeg blitt frarådet å bruke shell olje flere ganger egentlig.
Jeg har derimot blitt anbefalt flere ganger denne oljen til 4AGE: TITAN Supersyn 5w-40 helsyntetisk.
Hva tenker dere om den?

Jeg er litt usikker på om motoren bruker noe særlig med olje, jeg har akkurat kjøpt den og ikke fått tid til å bli kjent med det enda. Men ifølge forrige eier så bruker den hverken olje eller vann.
 #434757  av ArildM
 
Har brukt mineralolje på den første 4age motoren min i flere år, den brukte litt olje, så da var det greit med noe litt tykt. Ellers har jeg kjørt på Mobil1 en gang, men da fikk jeg rådebank, trolig ikke pga oljen men hvem vet. Nå går det i felleskjøpolje fullsyntetisk på både 3sgte og 4age motoren :)
 #434764  av TuLa90
 
Ahh rådebank er noe dritt! Har vært der selv med en 4AGE, 3 uker etter kjøp... veit ikke helt hva man skal skylde på nei.
Men ja, felleskjøp olje har jeg også blitt anbefalt! Kjører du 10w-40 eller noe da? Kan du oppgi akkurat hvilken type? Hvor lenge har du kjørt med den? Har den blitt bedre på noen måter? :)
 #434767  av ArildM
 
Så lenge oljetrykket holder seg over midten så er det vel greit. Ellers kan en jo kjenne på oljen om den smører godt ved å gni den mellom fingrene. Bytter som regel olje 1-2 ganger i året alt etter hvor mye det kjøres :) Tror felleskjøpet bare har en sort fullsyntetisk. Holder det til landbruksmaskiner som har motor til flere 100'000 så holder det vel til en gammel toyota også :)
 #434769  av TuLa90
 
Hehe du sier noe der! Ja ser ut som det bare er en type på nettsidene dems. Men derimot 20 liters kanne, men da har man en god stund framover :)
Takk for innspill :)

En annen ting, hva slags tennplugger bruker du på din 4AGE? Skal gjøre innkjøp av det meste nå, så derfor mye spørsmål :)
 #434773  av ArildM
 
Jeg har 20v motor så det er vel annen sort plugger på den :) Ellers er det vel vanlige NGK plugger det går i :)
 #434775  av TuLa90
 
ahh du har det du ja :D ble litt misunnelig nå kjente jeg! :) Ser det nå på din signatur, sikkert nydelig bil å kjøre!
 #434778  av ArildM
 
Lyden i seg selv gjør hele greia verdt det :) ITB, kvasskam og trompeter gjør underverker 8)
 #434784  av TuLa90
 
Haha tviler ikke ett sekund! Det er noe jeg godt kunne tenkt meg etterhvert! I vertfall få kjørt en sånn :)
 #434785  av ArildM
 
Blir nok muligheter for å få sett og hørt min på treff neste år :) Bare hyggelig om noen vil sitte på også :)