TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Re: MK3 Supra - "Restaurering" *Oppdateringer!*

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #443458  av Royalmaas
 
Har gjort klar til sandblåsing i morgen, fått tatt ned begge traversene og demontert lenkearmer og stabstag som skal monteres nytt på. Hovedforingene på traversen bak er veldig dårlige noe som er veldig synd da jeg ikke har nye i alu eller poly så kjedelig å skyte den på plass igjen sånn.. Men er forsåvidt grei jobb å ta den ned så får heller bare prøve gjøre det beste med det jeg har.. :cry:

Her er vertfall ett par bilder fra jobben..

Travers foran tatt ned, her blir det nye BC Coilovers, Whiteline stabstag, ny tannstang med begge styreledd, ny nedre bærekule og muligens polyforinger vist jeg gidder å montere.

Bilde


Travers bak tatt ned, blir mye det samme med alle lenkearmer nytt utenom det i alu.

Bilde


Travers klar til blåsing, må demontere nava fra travers foran.

Bilde

Bilde

Bilde

Gamle stag med gule polyforinger skal byttes, noen som kan være interessert i disse ? Går veldig billigt ved henting.


Prøve å stå opp til rimelig tid i morgen så jeg får gjort mest mulig, bilen må være på hjula igjen innen søndag :roll:
 #443472  av Royalmaas
 
Da har vi fått sandblåst begge traversene og malt første strøket, maler ett strøk til i morgen tidlig så skal de bygges opp igjen med diverse nytt. Har ikke fått nedre bærekule og tannstang enda så må montere det gamle opp så bilen er trillbar, men forsåvidt grei jobb når motor og diverse er ute.

Bilder av før og etter sandblåsing :)

Bilde

Bilde

Etter

Bilde

Bilde

Bilde



Bolten som fester diffen løsnet seff invendig i traversen så vi kuttet den opp, sveiset mutteren fast og sveiset det sammen igjen.. :P

Bilde

Bilde



Fikk tatt ett strøk på begge traversene og diffen, tar ett til i morgen så får det holde... :roll:

Bilde

Bilde

Bilde




Delene som skal på i morgen når det er blitt tørt, alt må på plass igjen da bilen må ut før Mandag :mrgreen:

Bilde
 #443490  av Royalmaas
 
Da er traversene montert igjen, bak så må den tas ned igjen så jeg kan bytte foringene oppe på traversen til hockeypucker.. :mrgreen:

Traversen foran blir muligens tatt ned igjen når den nye tannstangen og leddene kommer, monterer stabbstaget og da. :)

Ett bilde etter det andre strøket med lakk.

Bilde

Her er ett liten sneak peak av travers montert bak med justerbare stag, whiteline stabstag og BC Coilovers :)

Bilde


Skal ta ned tanken denne uke for å få montert Walbro pumpen, så skal det sveises litt på døren på torsdag og slipe ned bilen i helga :) Så burde det vær klar for litt lakk den 16 og 17 !

Så uken etter skal det gjøres klart for instrumentene i dashen og montere sammen bilen igjen med nytt stash, da begynner det å vise igjen !

Har alltid litt å drive med da alle bremsene skal overhales og diverse deler kommer snart.. Har ikke rørt alkohol på en stund nå så det skal bli så digg når bilen blir ferdig.. :roll:
 #443493  av Royalmaas
 
Skal ta ned igjen traversen bak i morgen og bruke hockey pucker som foringer. Skal oppgradere sperren i diffen og så blir alt montert opp igjen i morgen kveld sammen. Da er forsåvidt bakstillingen ferdig ! Prøve å få tatt litt bilder :)
 #443503  av Royalmaas
 
Da er diffen oppgradert og gått over :)

Begynte med å sjekke backlash på pinjong til kronhjul, her var det innenfor toleranse og lagrene ser veldig bra ut.

Bilde

Demonterte så innmaten. Her er ett bilde av fjæren som blir montert i tilleg til den originale som lagger spenningen på lamelplatene. Også shims som brukes når vi justerer backlash på solhjul og planethjul.

Her ser du også bilde av den ekstra fjæren som blir montert inni den originale.

Bilde

Lamellene såg nesten som ny ut da disse diffene er veldig slakke fra fabrikk og låser helt elendig. Trengte bare 0.15mm shims på begge sider av huset.

Bilde


Når alt var ferdig montert og sjekket så prøvde vi å sjekke breakaway torque før sperren løsnet, originalt når bilen var ny skal det være 75ft/lb som minsker noe jævlig når bilen blir kjørt litt. Med dette kittet fikk vi ikke løsnet den før vi nådde 100ft/lb. Skal være mer en godt nokk for gatebruk, trenger vertfall ikke å plages mer med liksom sperr... :P

Bilde
 #443522  av Royalmaas
 
Da har vi endelig blitt ferdig med bakstillingen.. Tok traversen ned igjen i dag for å montere differensial, drivaksler og nye hovedforinger som er hockey pucker... Måtte kappe disse litt for å få samme avstand fra karroserri til travers, ett helvettes styr uten like. Men nå er den vertfall på plass :mrgreen:

Bilde av ferdig bakstilling :)

Bilde

Bilde


I morgen skal det sveises igjen antenne, visker og vingehull på bakluken, og sveise rusten som er på ene døren. Resten av bilen er så og si rustfri nå og det begynner å nerme seg lakk ! :P
 #443548  av Royalmaas
 
Fått sveist på døren i dag, hull på bakluken skal tas i morgen :)

Litt bilder av jobben.

Kappet ut rust

Bilde

Lagt ny plate for håndt med dor og hammer da vi ikke hadde platebøyer.. Men med god hjelp av fagfolk går det veldig fint :D

Bilde

Og ferdig resultat etter å ha slipt ned sveisene.

Bilde
 #443613  av Royalmaas
 
Joda, kunne vell egentlig ikke ungå dette... Rust dukker seff opp nå når lakk nermer seg allerede på Onsdag/torsdag..

Skulle egentlig begynne slipe ned bilen i dag, men såg det var noen bobler bak ene plastdekselet på kanalen. Begynte med stål rondell og drylte i vei da det egentlig bare var kjeks... Var slik på ene hjulbuen i tilleg, så fikk kappet vekk dritet og skal starte å sveise i morgen.. Fant heldigvis denne rusten nå og ikke om 5 år, da hadde det vert værre, er egentlig bare ytterste laget i hjulbuen og litt av platen før kanalen som har rustet, så kappet vekk mer en nødvending.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde av rusten etter kapping, pga blitsen ser det helt jævlig ut videre innover men det er bare såvidt overflate rust som skal slipes vekk og grunnes med skikkelige greier. Og såvidt bilde av en liten glipe av innvendig kanal som ser bra ut heldigvis...
Får desverre ikke hjelp av karroserri mekanikere på dette her så vi får gjøre det beste utav det i morgen, lefty loosy, right tighty :mrgreen:

Dette er vell egentlig grunnen til att jeg ville plukke bilen i biter, da jeg hater å kjøre rundt i noe som ikke er 100% og kan være full i rust og feil uten att du vet det.. Begynner å kjenne bilen veldig godt nå og skal bli veldig godt å bli ferdig med den.. :)


Blir jævlig travelt frammover.. Må få fikset denne rusten i løpet av morgendagen, slipe bilen ferdig på Mandag og sparkle på tirsdag og tilpasse frontfanger før lakk på Onsdag. :roll: Men det skal vell gå dette og, i etterkant er jeg glad det er den eneste rusten på bilen jeg fant, har hatt den stående i Bergen i ett år så husket nesten ikke hvordan den såg ut.. Under bilen er den helt rustfri og det begynner å bli veldig bra med understell osv... Etter dette og lakk så er det verste gjort heldigvis, da er det bare kosearbeid igjen :mrgreen: !
 #443684  av Royalmaas
 
Da har vi vertfall fått ordnet rusten bakerst på kanalen, innvendig i kanal og ellers er det rustfritt så uheldig å finne dette nå men putt putt...

Fylte opp begge kanalene med antirust/overflatebeskytter og godt med tektyl etterpå, burde holde 30 år til..

Fikk tilpasset frontfangeren og noe som var veldig lett, kan virkelig anbefale karroserri deler fra Autoshine i USA :P

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ser ut som bilen kommer til å se ut som den vill drepe deg, og er den slik å kjøre og så blir det helt rått :mrgreen:


MEN, lakkeringen har blitt utsatt 3 uker da jeg ikke har lyst å stresse med å slipe med å sparkle nå.. Lakkereren min tar ferie neste uke så får vente 2 uker til hun er tilbake igjen så blir det gjort skikkelig ! :)

SÃ¥ i mellomtiden sliper vi bilen ned og sparkler og overhaler forstilling og bremser :wink:
 #443692  av Inz4ne
 
Er bedre å utsette lakkering og heller få gjort grunnarbeidet ordentlig uten å måtte stresse.
Ser ut som dette blir veldig bra :)
 #443696  av Royalmaas
 
Ja vill gjøre det skikkelig første gangen, hadde vert kjedelig om det hadde blitt halveis og måtte lakke på ny... :cry:

Fant nettopp ut jeg må senke bilen godt ned, herregud så rå denne her var... Og sånne felger vill jeg ha !!!!

Bilde
 #445049  av Royalmaas
 
Lenge siden det har vert noe aktivitet i denne tråden, men nå er vertfall drittjobben gjort, bilen er svart :mrgreen:

Ble brukt noooooeee lenger tid på forarbeid til lakken men nå er det vertfall gjort og det ble veeeldig bra :)

Bilde

Bilde

Bilde

Er lakket svart utvendig og innvendig, så nå gjenstår egentlig bare det som er gøy, montering igjen med mye nye deler :D